۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83368532
T T
۰ نفر
آذربایجان غربی امسال خنک تر از سال های قبل بود

مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: آذربایجان غربی از ابتدای سال زراعی جاری تا اول تیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، هشت دهم درجه سانتی گراد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۱.۱ درجه خنک تر شده است.

اردلان محمدپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد که میانگین دمای هوا در آذربایجان غربی در سال زراعی جاری ۹.۴ درجه سانتی گراد است در حالی که سال قبل این میزان ۱۰.۳ درجه و میانگین بلند مدت استان ۱۰.۵ درجه بود.

وی اضافه کرد: در این مدت چالدران با میانگین دمای ۴.۹ درجه سانتی گراد خنک‌ترین شهر آذربایجان غربی و پلدشت با میانگین دمای ۱۱.۶ درجه سانتی گراد گرم‌ترین شهر در استان شده در حالی که میانگین دمایی این ۲ شهر در سال گذشته به ترتیب ۶.۲ و ۱۱.۷ درجه سانتی گراد ثبت شده بود.

وی با اشاره به پایان بارندگی‌ها در آذربایجان غربی بیان کرد: در سال زراعی جاری در مجموع ۴۷۷.۹ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که در مقایسه با ۴۲۲.۷ میلی متر میانگین سال قبل، ۱۳ درصد و در مقایسه با ۴۰۷ میلی متر میانگین بلند مدت نیز ۶۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در این مدت سردشت با میانگین یکهزار و ۱۵۹.۷ میلی متر بارندگی پرباران ترین شهر آذربایجان غربی و پلدشت با میانگین بارش ۲۶۶.۱ میلی متر کم باران ترین شهر استان ثبت شدند.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد افزود: در سال زراعی جاری ۴۸۵.۷ میلی متر بارندگی در ارومیه ثبت شده که در مقایسه با سال قبل ۲۳ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۵۱ درصد افزایش یافته و میزان بارش‌ها در مهاباد نیز ۶۵۴ میلی متر بوده که ۳۴ درصد نسبت به پارسال و ۶۱ درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است.

آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های شمال غرب کشور در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه آن حدود ۳۴۰ میلی متر است؛ بارش‌ها در این استان از آبان ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

سال زراعی از ابتدای مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.

۳۰۲۰/‌۶۱۸۵/‌۲۰۹۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha