۴ تیر ۱۳۹۸،‏ ۷:۱۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83368398
۰ نفر

برچسب‌ها

موسسه های خصوصی  آموزش عالی و چالش های پیش رو

زنجان - ایرنا - هر چند به گفته صاحبنظران موسسه های آموزشی عالی بخش خصوصی در دنیا به پیشرفت های لازم رسیده اند، اما این مهم در ایران در حد مورد دلخواه نیست و مشکلاتی در این بخش وجود دارد.

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی شامگاه دوشنبه در دیدار با رؤسا و اساتید دانشگاه‌های استان زنجان گفت: موسسه های آموزش عالی بخش خصوصی، غیر انتفاعی و غیر دولتی اخلاق شهروندی را تقویت، کیفیت زندگی، پرستیژ اجتماعی را ارتقا داده و علاوه بر آن تحمل اجتماعی را بالامی برند.

دکتر غلامرضا ذاکر صالحی افزود: بخش خصوصی انعطاف بیشتری برای جذب دانشجوی خارجی دارد که در این راستا بسته‌ای برای حمایت از مؤسسه های خصوصی در کشور تدوین شده که یکی از موارد مطرح شده جذب این نوع دانشجویان است.

وی اظهار داشت: ۲ رویکرد خصوصی بودن و خصوصی سازی را نباید اشتباه گرفت که در این راستا می‌توان چند دانشگاه خصوصی بسیا ر قوی در ایران ایجاد کرد که بتوانند در سطح بین المللی نسبت به جذب دانشجویان خارجی اقدام کنند.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون شمار دانشجویان خارجی در جهان پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که نیمی از آنان را آسیایی ها تشکیل می دهند.

صالحی اضافه کرد: این نوع دانشگاه‌ها به دموکراسی سالاری، ثبات سیاسی و به انتخاب شغلی کمک کرده و از همه مهم تر دسترسی فقرا و اقلیت ها را در سراسر کشور از شهر و روستا و نقاط محروم فراهم می کنند.
وی گفت: دانشگاه‌های که امکان برون سپاری فعالیت‌ها دارند، نیز می‌تواند برخی خدمات آموزشی و پژوهشی به ویژه فناوری را خصوصی سازی کنند و البته این کار باید با احتیاط گام به گام و تامین زیر ساخت های اولیه فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و مدیریتی انجام بگیرد.

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: هدف خصوصی سازی دانشگاه‌ها در جهان استقلال دانشگاهی، افزایش اختیارات دانشگاه، آزادی آکادمیک، کاهش نقش تنظیم گری و حمایت دولت، ارتقای رقابت و توزیع بودجه مبتنی بر عملکرد و ارزش یابی بیرونی، پاسخگویی به نیازهای بیشتر و بهتر جامعه و کاهش بار مالی دولت و تسریع در بین المللی شدن است.

آموزش در حاشیه قرار گرفته است

وی اظهار داشت: تا سال ۵۷، حدود ۲۵ مؤسسه آموزش عالی خصوصی در ایران به تصویب رسید اما شکل نگرفتند، که بعد از انقلاب نیز این کار با هدف کاهش موانع برای ورود به دانشگاه بود.

صالحی افزود: این کار برای کمک به دولت و ایجاد ظرفیت بیشتر برای جذ ب دانشجو بود و به تدریج کاهش متقاضیان را به دنبال داشت و اکنون تحصیل در این دانشگاه‌ها با صندلی‌های خالی مواجه شده‌اند.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی و برنامه ریزی و آموزش عالی، توسعه شهرهای کوچک، و کاهش بار مالی دولت را از دیگر اهداف شکل گیری مؤسسه آموزش عالی خصوصی در ایران ذکر کرد و گفت: این در حالی است که در عمل اموزش در حاشیه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: روش‌های خصوصی سازی در دنیا بهبود هزینه با مشارکت در هزینه از طریق اخذ شهریه، سرویس‌های حمایتی از طریق انعقاد قراردادهای پژوهش و فناوری و دیگری تخصیص یارانه به هسته کاربردی اموزش صورت می‌گیرد.

صالحی افزود: جایگاه آموزش عالی در جهان به شکل غالب، رقیب و مکمل است که در ایران شکل سومی آموزش عالی خصوصی، مکمل آموزش عالی دولتی قرار گرفته که در قانون اساسی در اصل ۴۴ بخش دولتی، خصوصی و تعاونی اشاره شده که بخش خصوصی مکمل بخش دولتی و تعاونی است و همین رویکرد در قوانین اموزش وجود دارد.

وی تاکید کرد: هنوز در کشورمان انگونه که باید و شاید دانشگاه خصوصی همانند تهران و شریف نتوانسته قد علم کند و در سطح بین المللی با دنیا پیش نرفته‌اند.

رشد ۲۷ برابری دانشجو در ایران

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی و برنامه ریزی و آموزش عالی ادامه داد: میانگین رشد کمی دانشجو در ایران ۲۷ برابر اعلام شد بطور ی که شمار دانشجویان از ۱۷۰ هزار نفر در سال ۵۷، اکنون این رقم به چهار میلیون نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: آمار دقیقی از ثبت نام در آموزش عالی کشور وجود ندارد و در زمان حاضر ۱۳.۵ درصد دانشجویان بصورت رایگان تحصیل می کنند و مابقی شهریه پرداخت می کنند.

ذاکر صالحی افزود: در ایران سهم دانشجویان روزانه رایگان در سال ۷۰ – ۷۱ بر اساس آمار این مؤسسه ۶۵ درصد بود که اکنون به ۱۳.۵ درصد رسیده و به نوعی سرمایه داری و در آمد زایی بوده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در ایران و جهان ۲ چالش عمده در مؤسسات اموزشی خصوصی شکل حمایت و نظارت دولت و دیگری مقیاس و صرفه اقتصادی برای دانشگاه‌های خصوصی است.

زنجان بیش از ۳۷ هزار دانشجو دارد

دبیر هیأت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان زنجان نیز ادامه داد: هم اکنون در این استان و بر اساس آخرین امار ۳۷ هزار و ۲۱۱ نفر دانشجو درمقاطع مختلفی در دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، جامع و علمی کاربردی، فرهنگیان، غیر انتفاعی و فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه تحصیل می کنند.

دکتر حسین میر موسوی افزود: این تعداد دانشجویان در استان در مقایسه با استان‌های دیگر هم به لحاظ تعداد مؤسسات رقم بالایی نیست اما این موضوع نشان می دهد که باید بیش از گذشته مودر توجه قرار گیرند.

وی اظهار داشت: مؤسسات خصوصی درحدود ۴۷ درصد بار آموزش عالی استان را به دوش می کشند که این میزان رقم قابل توجهی را نشان می دهد و از طرفی فلسفه تأسیس این نوع مراکز با هدف کاهش بار دولتی به لحاظ هزینه‌ای و مسولیتی بوده است.

موسوی افزود: ارقام هزینه‌ای سرانه دانشجو در دانشگاه‌های دولتی در سال جاری نسبت به رشته‌های علوم پایه تا هنر متفاوت بوده و این میزان در مقطع کارشناسی ۱۲۹ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۲۶۳ و برای دکترا ۴۹۴ برای هرسال بوده که این سرانه برای یک دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی ۵۱۵ میلیون ریال، ارشد ۶۵۷ و دکترا ۲ هزار و ۲۲۰ میلیون ریال است.

دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان زنجان ادامه داد: آموزش در مؤسسات و دانشگاه‌های خصوصی هم فرصت و هم تهدید بوده اینکه هزینه‌های سرسام آور و بار سنگین ان از دوش دولت برداشته شده و از طرفی کیفیت مد نظر برقرار نشده است.

وی خاطر نشان کرد: نبود فضای کالبدی و اعضا هیات علمی قوی، نبود سیستم آموزشی مناسب منسجم و منطبق با استانداردهای دنیا در اغلب مؤسسات اموزش عالی موجب شده تا به بنگاه‌های مالی این اهداف را بیشتر پیگیری کردند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در استان زنجان شمار مؤسسه های آموزشی خصوصی به لحاظ عددی و ویژگی‌ها مقادیری را نشان می دهد که برای مدیریت خوب بسیار نوید بخش است.

موسوی افزود: این در حالی است که در مقایسه با استان هایی نظیر گیلان، مازندران و تهران این نوع مؤسسه ها بی رویه گسترش یافته و بخش تجاری بیش از گذشته نمود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان نیز در این نشست گفت: فهرستی برای ارزیابی مؤسسه های آموزش عالی در نظر گرفته شده است که مشخص نیست این فهرست به قبای کدام نهاد آموزش عالی دوخته شده که برای بسیاری از مؤسسه ها نتایج منفی داشت به دلیل انکه وابسته به بخش خصوصی هستند.

دکتر حسن طغرا نگار ادامه داد: این موضوع به چالشی تبدیل شده که مسائل مربوط به این بخش در نشستی بصورت علمی و محققانه بحث و بررسی قرار گیرد و از طرفی بخش خصوصی به آموزش عالی اعتماد کرده و به عنوان نهادی که منابع انسانی لازم را برای پیشرفت به بخش خصوصی قرار داده شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت دانشگاه زنجان نیز ادامه داد: تأثیر مثبت و معنا دار بخش خصوصی در توسعه پایدار و کشورها بسیار عنوان شده و ا البته در این میان نتایج خوبی را هم رقم زده است.

دکتر داود عباسی افزود: بخش آموزش عالی دنیا در صنعت و در بسیاری از حوزه‌ها خوش درخشیده به واسطه حضور بخش خصوصی بوده و این مهم به دلیل است که نقش خود را ایفا کرده است.

وی اضافه کرد: موفقیت بخش خصوصی به دلیل رسالت مداری قوی و بنیانی است و دولت‌ها این مهم را فراموش می‌کنند.

۹۶۴۶/‏۸۰۶۸

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =