سرنوشت آزادراه کرمانشاه - همدان به کجا رسید؟

کرمانشاه- ایرنا- سرمایه‌گذار خصوصی طرح آزادراه کرمانشاه – همدان تاکید دارد تا حل نشدن «مشکل مالیاتی» وارد میدان نمی‌شود؛ استاندار کرمانشاه اما به مردم اطمینان خاطر داد که احداث این آزادراه قطعی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمزمه‌های ساخت آزاد راه کرمانشاه - همدان در تکمیل محور آزادراهی ساوه - همدان از حدود ۶ سال پیش مطرح شد و حتی احداث آن در لایحه بودجه ۹۷ هم گنجانده شد اما خبری از تخصیص اعتبار و ساخت و ساز نبود تا اینکه مذاکرات استاندار کرمانشاه با قباد چوبدار، مدیرعامل شرکت «آبادراهان پارس» به ثمر نشست.

این شرکت عمرانی و راهسازی از زیرمجموعه‌های شرکت آبادراهان است که تاکنون سه آزادراه را به بهره‌برداری رسانده و هم اکنون در حال دریافت عوارض از آنهاست.

استاندار کرمانشاه ۲۶ آذر ۹۷ در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی شرکت آبادراهان پارس را برای سرمایه گذاری در احداث آزادراه کرمانشاه - همدان معرفی کرد و خواستار مشارکت این وزارتخانه در طرح شد.

۲ روز بعد وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون خود و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نوشت: سرمایه‌گذار آمادگی آوردن ۵۰ درصد از سرمایه طرح را اعلام کرده و استان کرمانشاه هم در طرح مشارکت می‌کند، بنابراین شما در یک مدل مالی توافق و سریع‌تر قرارداد را امضا و مبادله کنید.

هزینه تقریبی ساخت این آزادراه حدود ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد و توافق شد که ۵۰ درصد آن را شرکت سازنده و ۵۰ درصد دیگر را وزارت راه تأمین کند اما مهمترین دغدغه آبادراهان پارس همچنان باقی ماند.

مهمترین مانع طرح

معاون آزاد راه‌های شرکت آبادراهان پارس در این باره گفت: هم اکنون سود سرمایه گذاران در طرح‌های عمرانی مشمول مالیات به نرخ ۲۵ درصد می‌شود؛ یعنی یک چهارم سود را سازمان امور مالیاتی از آنان می‌گیرد اما اگر سرمایه داری پول خود را بدون هیچ ریسکی در بانک بگذارد، سود پول خود را بدون پرداخت مالیات دریافت می‌کند.

«خدایار خاشع» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما در این زمینه پیشنهادهای خود را برای حل مشکل مالیاتی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم و منتظر پیگیری و رسیدگی مسئولان وزارتخانه هستیم.

دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: اگر این مشکل حل نشود امکان اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی از جمله آزاد راه کرمانشاه - همدان هم وجود ندارد و شرکت‌های سرمایه گذاری ترجیح می‌دهند که پول خود را بدون هیچ خطری در بانک بگذارند و سود آن را دریافت کنند و مالیاتی هم نپردازند.

مشکل مالیاتی شرکت‌های توسعه زیرساخت‌های کشور دست کم از ۱۰ سال پیش به یکی از چالش‌های جدی وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد تبدیل شده و نامه‌ها و توافق‌های زیادی برای حل این معضل صورت گرفته اما هر یک از آنها در عمل با موانع جدیدی روبرو شده است.

به گفته دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها، احداث هر کیلومتر آزاد راه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد و هر کیلومتر آن نیز بسته به محیط جغرافیایی بین ۴۰ تا ۲۵۰ شغل مستقیم و ۲ برابر آن هم شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

هم اکنون ۱۲ محور آزاد راهی در کشور با طول هزار و ۱۵۰ کیلومتر در حال ساخت است که ۱۰ مورد آن قرار بود تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری برسد اما به دلیل مشکلات مالی این اتفاق نیفتاد.

احداث آزادراه کرمانشاه به همدان قطعی است

استاندار کرمانشاه در این باره دریافت ۲۵ درصد سود شرکت‌های راهسازی به عنوان مالیات را تأیید کرد اما گفت که تلاش برای حل این دغدغه و رفع موانع ورود شرکت آبادراهان پارس برای آغاز احداث آزادراه کرمانشاه- همدان را ادامه می‌دهد.

هوشنگ بازوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، متقاعد شدن شرکت آبادراهان برای احداث آزادراه را نتیجه پیگیری و رایزنی‌های مدیریت ارشد استان دانست و افزود: ورود سرمایه‌گذار به میدان کار نیازمند رایزنی و پیگیری مستمر است و ما حتماً این کار را انجام می‌دهیم.

او در پاسخ به اینکه آیا طرح آزادراه کرمانشاه به همدان عملیاتی می‌شود؟ گفت: بی‌شک این اتفاق خواهد افتاد و ما با جدیت پیگیر آن هستیم.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه

افزایش احتمال آغاز طرح از سمت بیستون

به گفته استاندار کرمانشاه «همدانی‌ها درخواست کرده‌اند پیمانکار ابتدا قطعه کمربندی مرکز این استان را اجرا کند اما ما شرط گذاشته‌ایم کار از سمت بیستون آغاز شود.»

با توجه به اینکه ساخت آزادراه بیستون – حمیل از بهمن ۹۷ و از سمت بیستون آغاز شده، با پافشاری کرمانشاه می‌توان امیدوار بود که آزادراه کرمانشاه – همدان نیز از سمت بیستون آغاز شود.

اهمیت شروع ساخت آزاد راه از کرمانشاه به این دلیل است که فاصله زمانی آغاز تا تکمیل پروژه و ساخت قطعات مختلف آن ممکن است چندین سال طول بکشد و اگر طرح از همدان آغاز شود، مواهب آن سال‌ها دیرتر به کرمانشاه می‌رسد.

آزادراه بیستون – کرمانشاه بخشی از طرح آزادراهی کرمانشاه - همدان است که به طول ۱۴۱ کیلومتر و با اعتباری معادل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

آغاز عملیات اجرایی فاز اول آزادراه بیستون - حمیل با حضور وزیر راه و شهرسازی / ‬ ۱۶ بهمن ۹۷

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه آزادراه ندارد اما ۴۱۷ کیلومتر از راه‌های بین شهری آن بزرگراه است.

این استان در مجموع بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه بین شهری و درون شهری دارد.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

اخبار مرتبط