۲ تیر ۱۳۹۸،‏ ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 2862
کد خبر: 83366255
۱ نفر
 سه اثر علمی در زمینه روش شناسی فقه در قم رونمایی شد

قم - ایرنا - مراسم رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش شناسی فقهی شامل " کتاب درس خارج و گام های اجتهاد" اثر احمد مبلغی، "درآمدی بر مکتب فقهی قم ونجف" به کوشش حسین ایزدی روز یکشنبه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

در این مراسم همچنین کتاب "روش شناسی فقهی؛ نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی" با آثاری از اکبر ترابی، منصوری مهدوی و سعید هلالیان نیز رونمایی شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این آیین گفت: درس خارج فقه در خدمت اجتهاد و تحقق آن است، بر این اساس، لازم است روش آموزشی و پژوهشی درس خارج منبعث از روش اجتهادی و هماهنگ با آن باشد.

آیت الله احمد مبلغی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم کتاب "درس خارج و گام های اجتهاد"، پرداختن به گام های اجتهاد و تعبیه آن در درس خارج است، گفت: این گام‌ها آنقدر دقیق و معنادار تنظیم شده اند که با انجام آنها می توان به تمامی ابعاد و زوایای بحث نسبت به یک مسئله به صورت اجتهادی پرداخت.

وی ادامه داد: عمق گرایی، کیفی گرایی و آزاد اندیشی از شاخصه های درس خارج فقه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری درس خارج را از امتیازات آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه دانست و گفت: این درس مولفه هایی دارد که برخی از آنها در هیچ نظام آموزشی دیگری مشاهده نمی شود.

مبلغی عمق گرایی و کیفی اندیشی را از ویژگی‌های درس خارج برشمرد و گفت: درس خارج، نقطه جمع بین آموزش و پژوهش و جایگاه تعامل هم افزای این دو با یکدیگر جهت پیشرفت و پیشبرد علم است.

وی گفت: حوزه علمیه برای اینکه بتواند عمق، دقت، توانایی و توانمندی های خود را در عرصه علم فقه به نمایش بگذارد باید بازتعریف دقیق تری از درس خارج در جهت استحصال ظرفیتهای نهفته در تجارب گذشته در خصوص آن به انجام برساند.

مبلغی افزود: ضرورت پرداختن به روش شناسی آنقدر جدی و اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و کارآمد به مسائل معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.

وی افزود: روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم می شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد (و نه صوری و ظاهری) به رشته های تخصصی فقهی فراهم می آید.

وی ادامه داد: در غیر این صورت ورود به رشته های تخصصی، یک حرکت عقیم و بی ثمر می باشد و این حرکتی است که حوزه علمیه قم دیریا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارتهای بسیاری متوجه شما خواهد شد.

مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانگونه که ما دانش اصول داریم، دانش روش شناسی هم باید داشته باشیم، دانش روش شناسی، اجتهاد را منضبط تر و پرابتکارتر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه روش شناسی به مثابه یک دانش باید در حوزه شکل بگیرد، گفت: با این کار، قدرت پاسخگویی به مسائل معاصر افزایش پیدا می کند و اجتهاد، کیفی تر و پرابتکارتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روش شناسی همچنین نظام آموزشی حوزه را چابک تر، دقیق تر، علمی تر و به دورتر از زوائد خواهد کرد، گفت: شناخت تجارب عمیق فقهی گذشتگان و بزرگان فقه در سایه روش شناسی امکان پذیر تر و علمی تر می گردد.

۷۴۰۳/‏‬ ۶۱۳۳/‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =