شاخصه شهر نمونه داشتن شهروندان قانونمدار است

همدان- ایرنا- شهردار همدان گفت: شاخصه اصلی شهر نمونه داشتن شهروندان قانونمدار است و جشنواره «شهروندان برگزیده» با هدف تقدیر و تشکر از شهروندان عامل به وظایف شهروندی برگزار می شود.

عباس صوفی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این جشنواره باید به شهروندانی که عامل به وظیفه خود هستند توجه کرده و از بخشی از توانمندی‌ها و اقدامات آنها تقدیر شود چرا که آنها سرمایه این شهر تاریخی هستند و می‌توانند الگویی برای دیگران باشد.
وی با بیان اینکه اگر شهروندان وظایف خود را به خوبی در حوزه شهروندی انجام دهند بسیاری از مشکلات شهروندی رفع خواهد شد، عنوان کرد: سیاست‌های شهروندی می‌تواند در مدیریت شهری نیز مؤثر باشد.
رئیس دومین دوره جشنواره شهروند برگزیده اظهار داشت: همدان سرشار از شهروندان برگزیده است و این شهروندان، سرمایه‌های توانمند در کمک به توسعه و تقویت اهداف مدیریت شهری در عرصه‌های مختلف هستند.
وی خاطرنشان کرد: مقوله فرهنگ مؤلفه مهم مدیریت شهری است و جشنواره شهروندان برگزیده نیز در چارچوب معیارهای فرهنگی - اجتماعی برگزار می‌شود.
شهردار همدان با بیان اینکه تبیین فرهنگ رفتار شهروندان در حوزه‌های مختلف یکی از مهمترین هدف‌های شکل گیری آموزش‌های شهروندی است گفت: خبرنگاران نقش بسزایی در توسعه و برجسته سازی مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی و کمک به آموزش‌های شهروندی دارند.
شهردار همدان تاکید کرد: یکی از شعارهای جشنواره شهروند برگزیده توجه به شهروندانی است که عامل به وظایف شهروندی خود هستند و با این رویکرد موضوع جشنواره شهروند برتر کلید خورد.
وی خاطرنشان کرد: شهروندانی که عامل به وظایف شهروندی هستند، موضوع فرهنگ رفتار شهروندی توجه دارند و سایر شهروندان را به چگونگی رفتار ترغیب می‌کنند، یک شهروند خوب عامل به وظایف شهروندی ارزیابی می‌شوند که در کنار مدیریت شهری به توسعه شهر کمک می‌کنند.
وی با بیان اینکه از ظرفیت رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه ملی در راستای معرفی جشنواره شهروند برگزیده استفاده شده است ادامه داد: شب‌های هگمتانه از شبکه همدان به مدت ۷۰ شب برگزار می‌شود.
شهردار همدان، تلاش در جهت توسعه فرهنگی الگوی بهینه مصرف انرژی، حضور و مشارکت داوطلبانه، مستمر و فعال در امور مدیریت شهری، پرداخت به موقع عوارض شهرداری برای همه املاک در اختیار، و کارآفرینی و اشتغالزایی در جهت رونق تولید برای خود و سایر شهروندان را از جمله شاخص‌های مهم جشنواره شهروند برگزیده برشمرد.
شهردار همدان و رئیس جشنواره شهروند برگزیده گفت: ثبت نام شهروندان برای شرکت در جشنواره شهروندان برگزیده از ۱۶ خرداد در این شهر آغاز شده و با شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری، کمیته‌های علمی- داوری، اجرایی و اطلاع‌رسانی کلید خورده است.
وی بیان کرد: شهروندان همدانی از طریق وبسایت جشنواره در قالب خودمعرفی و معرفی دیگران می‌توانند به منظور ثبت نام اقدام کنند و تلاش شهرداری همدان بر آن است تا در روز همدان (شهریور) شهروندان منتخب را در حوزه‌های مختلف شهری معرفی کند.
وی تاکید کرد: شهروندان همدانی برای ثبت‌نام در «جشنواره شهروندان برگزیده همدان» سال ۹۸ تا ۲۰ تیرماه امسال فرصت دارند تا به وبسایت www.TCF.hamedan.ir مراجعه کنند.
داور جشنواره شهروندان برگزیده همدان نیز در این جلسه گفت: مجموعه تیم رسانه باید به عنوان یک شهروند نشاط را به شهروندان هدیه کنند و چرا تیتر یک اخبار، حوادث و اتفاقات تلخ در سطح شهر است.
محمدرضا عراقچیان افزود: شهر نیازمند نشاط است و محور ویژه جشنواره برای کسانی است که توانستند در شهر شادی و نشاط ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند با معرفی شهروندان برگزیده به عنوان الگو در جامعه معرفی کنند خاطرنشان کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره به مدت چهار سال تأسیس شده که می‌تواند در این راه مؤثر باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست خبری گفت: عامل به وظایف شهروندی ملاک اصلی انتخاب برترین‌ها در جشنواره شهروندان برگزیده است که امیدواریم با برگزاری این جشنواره، مؤلفه یاد شده در جامعه شهری نهادینه شود.
کامران گردان افزود: این جشنواره در راستای شناسایی، معرفی و برجسته سازی سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه شهری همدان برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر حمایت رسانه از اقدامات شهری افزود: شهرداری در کنار اجرای طرح‌های عمرانی مباحث فرهنگی را نیز در اولویت برنامه‌ها قرار داده است و برگزاری جشنواره شهروند برگزیده نیز در این راستا است.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: شهروندان برگزیده الگوی جامعه هستند و بهره مندی از تجربه و توان آنها در برنامه‌ها و اهداف آموزش شهروندی حائز اهمیت است.
حمید بادامی نجات افزود: تشویق شهروندان به تلاش برای تقویت شاخص‌های فرهنگ شهروندی، جلب توجه شهروندان بر شاخص شدن در یک حوزه و برگزاری سالانه جشنواره برای رشد و ارتقای سطح رفتار شهروندی مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته کلید شهر همدان به خانواده فرشچیان به عنوان شهروندان افتخاری تقدیم شد، ابراز امیدواری کرد: جشنواره امسال در سطح بالاتری برگزار شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان نیز در این جلسه گفت: شهروند خوب شهروندی است که نسبت به شهر و محل زندگی خود احساس مسئولیت کند.
رضوان سلماسی افزود: جشنواره شهروند برگزیده یک رویداد فرهنگی است که در دراز مدت مردم را نسبت به نحوه برگزاری این رویداد و اهداف ترسیم شده برای آن حساس می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره شهروندان برگزیده باید الگو سازی داشته باشد و مردم را نسبت به مؤلفه‌ها و شاخصه‌های یک شهروند آشنا کند.
سلماسی ادامه داد: در همین ارتباط آموزش‌هایی که نیاز است شهروندان در این راستا حرکت کنند در برنامه‌های مدیریت شهری همدان گنجانده شده است تا در نهایت فاصله شهروندان به عنوان قشری تأثیرگذار با مدیریت شهری کاهش یابد و به تعمیق اعتماد بین این دو گروه کمک کند.
وی ادامه داد: تشکیل و راه اندازی شورای اجتماعی محلات گامی مهم در مشارکت همه جانبه مردم در تحقق اهداف مدیریت شهری است و تقویت این رویکرد به صورت جدی در مدیریت شهری همدان دنبال می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان و مجری برگزاری جشنواره شهروند برگزیده نیز در این نشست خبری گفت: جشنواره شهروند برگزیده برای دومین سال برگزار می‌شود و همدان جزو سه شهری است که این رویداد را به صورت جدی در کشور دنبال می‌کند.
سعید خوشبخت با بیان اینکه این سازمان متولی اجرای جشنواره شهروند برگزیده است خاطرنشان کرد: قرار است این جشنواره به مدت چهار سال به طور دائم برگزار شود و دبیرخانه آن در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان قرار دارد.
وی با بیان اینکه در جشنواره دوم تعداد برگزیدگان به ۱۰ تن کاهش می‌یابد، گفت: عامه شهروندان، کسانی که عامل به وظایف شهروندی هستند و یا کسانی که فعالیت‌های خاص و خلاقانه در حوزه مدیریت شهری دارند با شاخص‌هایی که به صورت عام در نظر گرفته شده، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha