۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۱
کد خبر: 83364775
T T
۰ نفر
گزارش یورونیوز درمورد دلایل نگرانی غرب از تبعات خروج آمریکا از برجام

تهران - ایرنا - شبکه خبری یورونیوز امروز (شنبه) در گزارشی نگرانی مدافعان غربی برجام از خروج آمریکا از این توافق را پوشش داد و نوشت که برای طرفداران توافق هسته ای، جای تعجب ندارد که «دونالد ترامپ» اکنون با تشدید اوضاع و تنش رو به رو باشد.

به گزارش این شبکه خبری، مدت ها قبل از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، طرفداران توافق هسته ای از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق این کشور، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و سایرین استدلال کرده بودند که خروج از توافق، حامل خطرات بزرگی است که می تواند منتهی به یک درگیری مسلحانه شود.

اوباما در سخنرانی سال ۲۰۱۵ در دفاع از توافق گفت: بگذارید صریح بگویم؛ انتخاب پیش روی ما در نهایت چیزی بین دیپلماسی یا شکلی از جنگ است، (این وضعیت) شاید فردا نباشد، شاید سه ماه دیگر نباشد، اما به زودی است.

اوباما در آن سخنرانی ادعا کرد که بدون توافق با ایران، دولت آمریکا تنها یک گزینه برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای خواهد داشت و آن جنگ دیگری در خاورمیانه خواهد بود.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در ادامه ادعاهای خود در آن زمان گفت: بدون دستیابی به توافق، ایران در موقعیت پیشرفت دائمی توانمندی های خود قرار خواهد گرفت.

در همان زمان، مخالفان جمهوریخواه برجام این ایده را رد کردند که جایگزینی برای این توافق، به درگیری با ایران منجر می شود.

مکرون و دیگر رهبران اروپایی بارها از ترامپ خواستند از توافق خارج نشود و همچنین ابراز نگرانی کردند که فروپاشی توافق، حامل خطراتی برای منطقه ای ناپایدار است.

رئیس جمهوری فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ هشدار داد که کنار گذاشتن توافق بدون داشتن جایگزینی برای آن، اشتباهی بزرگ است.

وی یادآور شد که این توافق برای صلح، لازم و ضروری است.

مکرون یک سال بعد در حالیکه ترامپ برای خروج از برجام آماده می شد، هشدار شدیدتری داد و به مجله اشپیگل آلمان گفت: این مساله به منزله باز کردن جعبه "پاندورا" است که می تواند به معنای جنگ باشد.

جعبه پاندورا یک اصطلاح برای فرآیندی است که طی آن مشکلات پیچیده ای به وجود می آید.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد ماه می ۲۰۱۸ گفت که توافق هسته ای، یک «پیروزی دیپلماتیک مهم» است و دور انداختن آن بدون معرفی جایگزینی برای آن، خاورمیانه را در وضعیت بسیار خطرناکی قرار می دهد.

همچنین «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای، ممکن است به فروپاشی این توافق و جنگی منطقه ای منتهی شود.

پس از آنکه ترامپ ۸ می ۲۰۱۸ تصمیم خود برای خروج از برجام را اعلام کرد، اوباما هشدار خود در مورد تبعات این اقدام را تکرار کرد و گفت: بدون برجام، در نهایت یک انتخاب زیانبخش بین ایران مسلح به سلاح هسته ای یا جنگ دیگری در خاورمیانه، برای آمریکا باقی می ماند.

«هیلاری کلینتون» رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز در مورد خطرات رد توافق هسته ای هشدار داد.

یورونیوز در پایان این گزارش به سخنان ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا اشاره کرد که در جلسه مارس ۲۰۱۸ در کنگره مدعی شد که توافق هسته ای، راهی برای مقابله با تهدید تولید سلاح هسته ای در ایران را فراهم کرد و معلوم نیست در صورت خروج واشنگتن از این توافق، این مساله چطور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha