چهار هدف اصلی ستاد توسعه علوم شناختی معرفی شد

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های شناختی، چهار هدف این ستاد را طی دو سال آینده که مبنای تمرکز فعالیت‌ها خواهد بود، معرفی کرد.

به گزارش ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، دکتر" مجید نیلی احمدآبادی" طی نوشتاری در کتاب گزارش عملکرد ستاد در سال گذشته (۹۷) گفت: پایش و ارتقای قابلیت‌های شناختی، توسعه فناوری‌ها و ابزارهای نوین، حمایت از پژوهش‌های شناختی و توسعه کاربست علوم و فناوری‌های شناختی، چهار هدف این ستاد در سال‌های آتی است.

وی بیان کرد: سیاست ستاد برای رسیدن به این اهداف، ایجاد زیست بوم‌های مناسب برای گسترش فعالیت بخش خصوصی و توسعه اقتصاد دانش بنیان با حمایت از بازیگران آن در سطح ملی و فعال سازی بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

نیلی احمد آبادی در باره عملکرد سال گذشته ستاد با بیان اینکه با تلاش دانشمندان کشورمان حوزه های شناختی در چند سال اخیرتوسعه و شتاب یافته است، افزود: علوم و فناوری‌های شناختی بر یکی از کلیدی‌ترین سؤالات بشر که چگونگی کارکرد ذهن / مغز است، تمرکز دارد و هر قدم پیشرفت در حوزه شناختی زمینه ارتقای سرمایه شناختی جامعه و توسعه فناوری‌های انسان-محور را فراهم ساخته و در ترسیم آینده بشریت نقشی محوری خواهد داشت.

وی در ادامه بیان سیاست‌های این ستاد، با اشاره به اینکه علوم شناختی حوزه ای میان رشته‌ای است، اضافه کرد: برای گسترش نقش آفرینی مراکز علمی لازم است که دانشگاه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای مناسبی را برای توسعه فعالیت‌های میان رشته‌ای به کار بندند و همچنین برای ایجاد زیست بوم‌های مناسب برای گسترش فعالیت های اقتصادی و دانش بنیان، لازم است وزارتخانه‌های ذیربط هم راستا و همگام با هم عمل کنند.

گفتنی است در بخشی دیگر از کتاب گزارش عملکرد سال گذشته ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی، گزارشی از دیدار مدیران و مسئولان ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی و محققان حوزه‌های علوم شناختی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارایه دستاوردهای محققان حوزه علوم شناختی منتشر شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با قدردانی از زحمات و دستاوردهای علمی مسئولان و دانشمندان ستاد توسعه علوم شناختی و با اشاره به تأثیرگذاری علوم شناختی در عرصه های علمی، پزشکی، اجتماعی و اقتصادی؛ بر لزوم تلاش همه جانبه و شبانه روزی برای پیشرفت بیش از پیش در این علوم تأکید و خاطرنشان کردند که شتاب حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد و یا متوقف شود، بلکه این شتاب بایستی برای سال‌های طولانی و تا زمان رسیدن به نقطه اوج علمی حفظ و تقویت گردد.

مقام معظم رهبری در ادامه فرمایشات خود، مسئولان ستاد توسعه علوم شناختی را به تعیین اولویت‌ها و هدف‌های لازم در این حوزه توصیه کردند و همچنین ایشان لزوم تعریف یک راهبرد بومی برای پیشبرد علوم شناختی را مورد تأکید قرار دادند و در پایان خاطرنشان کردند که در مسیر شناخت این علوم که با استدلال و منطق سر و کار دارند، به گونه‌ای حرکت کنید که زمینه معرفت بیشتر خداوند حاصل شود.

در این کتاب، فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، اقدامات و عملکرد سال گذشته ستاد در امر توسعه و گسترش حوزه‌های علوم شناختی در سطح کشور از جمله توسعه زیرساخت و نیروی انسانی، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در مراکز علمی، حمایت از تربیت نیروی انسانی متخصص و اعطای فرصت‌های مطالعاتی به دانشجویان دکتری و استادیاران جوان، همکاری‌های بین‌المللی در راستای تربیت و آموزش نیروی انسانی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق سفارش محصولات مورد نیاز ملی، حوزه دانش آموزی و دانشجویی، حمایت از تولید و انتشار محتوا، هفته آگاهی از مغز، دستاوردهای بزرگ ملی از جمله ایمپلنت های مغزی در مجموعه ای مشترک و در بیش از دویست صفحه در خردادماه امسال منتشر شد.

در کتاب گزارش عملکرد سال گذشته ستاد ضمن معرفی مرکز علم" پردیس مغز من" به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های ترویجی ستاد در سال ۱۳۹۷ با هدف آشنایی عموم مردم و به خصوص جامعه حساس دانش آموزی با ساختار و عملکرد مغز در جهت ارتقای کارکردها و رفع کاستی‌های آن و نیز آگاهی هر چه بیشتر از تأثیراتی که حوزه علوم اعصاب و شناخت در ارتقای زندگی مردم دارد، به افتتاح آن در محل بخش نوجوان باغ کتاب تهران و با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مقام‌های ارشد آموزشی و پزشکی، دکتر سیدکمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور توسعه علوم شناختی و دکتر مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و شماری از دیگر اساتید و محققان علمی اشاره شده است.

*دانش‌بنیان در حوزه علوم شناختی

در صفحات میانی کتاب همچنین با تشریح فعالیت‌های ترویجی ستاد برای گسترش دانش علوم شناختی، به جایگاه و نقش رسانه‌ها و اهمیت تاثیرگذاری آن برمخاطبان در سطح جامعه اشاره شده و آمده است: امروزه حوزه‌های علمی در صدد برآمدند تا این ابزار قدرتمند را برای برآورده ساختن اهداف ترویجی خود و انتقال اطلاعات مورد نظر به عموم مردم به کار گیرند.

در بخشی دیگر از این مطلب گفته شد: اگر جامعه از اهمیت توسعه علمی در یک حوزه خاص آگاه شود، از سیاست‌هایی حمایت می‌کند که در صدد توسعه این علم و درنتیجه آن، توسعه جامعه باشد. در این میان علوم شناختی به عنوان یکی از علوم پیشرو انسانی، ارتباطی عمیق‌تر و دوسویه با حوزه ارتباطات و رسانه دارد. از یک سو علوم شناختی با مهمترین جزء انسانی یعنی ذهن و روان او سر و کار دارد و در صدد شناسایی هرچه بیشتر ذهن و ارتقای آن و در نتیجه اعتلای انسان از این طریق است و علوم شناختی نیز می‌تواند با سوار شدن بر مرکب رسانه به صورتی تأثیرگذار و بی واسطه با اذهان عمومی ارتباط یابد و امروزه دانشمندان علوم شناختی در سراسر جهان در صدد برآمده اند تا با استفاده از مخاطب گسترده رسانه، به بررسی هرچه بهتر فرآیندهای شناختی اجتماعی بپردازند.

در این کتاب با معرفی پژوهش‌های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه‌های بالینی و علوم اعصاب شناختی، فن آوری‌های شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فن‌آوری‌های شناختی برای ارتباط مغز و ماشین و مغز با مغز و نیز مدل‌سازی شناختی به عنوان اولویت ویژه فراخوان‌های طرح‌های پژوهشی درسال گذشته نام برده شده و در بخش دیگر آن، تصویب دهها طرح پژوهشی و توسعه فن آوری‌های شناختی از جمله اقدامات حمایتی ستاد از طرح‌های پژوهشی و توسعه فن آوری یاد شده است.

حمایت از تعاملات بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از اقدامات و سیاست‌های راهبردی ستاد در امر ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی درسطح کشور در این کتاب، بدان اشاره و نوشته شده است توسعه همکاری‌های بین‌المللی، ایجاد فرهنگ بین رشته‌ای، آشنایی با تحقیقات مرز دانش و کاربردی، راه اندازی آزمایشگاه‌های مشترک، بررسی فرصت های تبادل و اعزام دانشجو و استاد و ارایه فرصت‌های مطالعاتی و نیز طراحی زیر ساخت‌ها و ملزومات همکاری در برنامه ریزهای ستاد مورد توجه و پیگیری جدی قرار گرفته است و در این راستا، همکاری با کشورهای برزیل، چین و سوئیس به منظور انتقال یافته‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های علوم شناختی افزایش یافته است.

در این کتاب، گزارشی از حمایت ستاد توسعه علوم شناختی برای چاپ و انتشار ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌های شناختی، حمایت از برگزاری مسابقات علمی و المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز و مهاجرت به حوزه‌های مختلف علوم شناختی، آشنایی با این دانش و کاربردهای آن و همچنین حمایت از اعطای کمک هزینه دانشجویان دوره‌های دکتری و اعضای هیات علمی مراکز دانشگاهی و تخصصی برای ارایه مقاله در کنگره‌های منتخب علوم و فن آوری‌های شناختی و حمایت از اعطای فرصت‌های مطالعاتی به دانشجویان دوره‌های دکتری و دستیاران جوان و نیز پشتیبانی نسبت به جذب هیات علمی از میان فارغ التحصیلان داخل و خارج از کشور، به عنوان بخشی دیگر از تلاش‌های ستاد علوم شناختی در جهت ترویج و ارتقای دانش شناختی در سطح کشور نام برده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش