صاحبنظران علوم تربیتی به کمک آموزش و پرورش بیایند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این دستگاه با انبوهی از مشکلات مواجه است، از صاحبنظران علوم تربیتی خواست در طراحی سازوکار نظام مدیریت تصمیم‌گیری مبتنی بر دانش کمک کنند.

به گزارش روز پنجشنبه وزارت آموزش‌وپرورش، «سید جواد حسینی» در نشست هم اندیشی با استادان دانشکده‌های علوم تربیتی خاطرنشان کرد: اکنون این مقوله در سازمان‌ها به فراموشی سپرده شده و به قدری گرفتاری و مشکلات زیاد در سر راه دارند که فرصت اندیشه کردن ندارند.

وی آموزش‌وپرورش را فرا وزارتخانه دانست و گفت: آموزش‌وپرورش با انبوهی از مشکلات مواجه است به همین دلیل از صاحبنظران علوم تربیتی درخواست می شود تا یاری گر این وزارتخانه باشند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در آموزش‌وپرورش کارگروه‌های مختلفی وجود دارد، اذعان کرد: معتقدم که پژوهش جدید انجام نگیرد هرچند که پژوهش لازم است اما اکنون زمان پژوهش خوانی است.

حسینی تصریح کرد: باید از پژوهش‌ها اصول مدیریت استخراج شود و پژوهش‌ها را به کارگروه‌های مختلف ارجاع و ارتباط دهیم تا هر پژوهشی که انجام می‌شود یک خلاصه مدیریتی داشته باشد.

وی اضافه کرد: از صاحب‌نظران در خواست می شود نکاتی را که در آموزش‌وپرورش کمتر توجه شده و جهت‌گیری‌ها و خلأهایی که ازنظر آنها اولویت‌ها دارد را به مسئولان وزارتخانه ارائه دهند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون آموزش‌وپرورش به لحاظ وجود دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از ظرفیت علمی خوبی برخورداری و در دانشگاه شهید رجایی ۲۰۰ رشته فنی حرفه‌ای و کاردانش ارائه می شود و این دانشگاه متولی تأمین منابع نیروی انسانی در این رشته‌ها است.

حسینی تأکید کرد: شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش بسیار تاثیرگذار است و تلاش می شود این شورا دوباره زنده شده و شروع به کار کنند.

وی اظهار کرد: شاید به نظر برسد که نشست هم اندیشی با استادان علوم تربیتی، جلسه‌ای نمادین است اما باید در نظر داشته باشیم که برای رشد و توسعه در جامعه سه مرحله نیاز است در مرحله اول نمادینه سازی که در آن ما به صاحبنظران نیاز داریم؛ در مرحله دوم ستادینه سازی است که رویه‌ها، ستادها و روش‌های نظامند را پیدا می‌کنیم و در مرحله سوم نهادینه سازی اتفاق می‌افتد تا تفکر نهادینه شود.ا

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: تمام نظرات و پیشنهادات اساتید را یادداشت کردم و از فردا موارد را به‌عنوان صورت حوزه‌ای به معاونت‌های مربوطه ارجاع خواهم داد.

وی افزود: هدف از تشکیل جلسه هم‌اندیشی با صاحب‌نظران علوم تربیتی استفاده از دانش و تجربه اساتید است و در همین راستا در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس با ٧٠ استاد از دانشکده‌های معماری کشور جلسه برگزار و از نظرات علمی و مهارتی اساتید استفاده شد.

حسینی با اشاره به اینکه با حضور صاحب‌نظران می‌توان به کیفیت دست پیدا کرد، افزود: اساتید معماری در خصوص فضاهای آموزشی، نشاط در مدارس و کالبد مدرسه با توجه به تمام ساحت‌های سند تحول بنیادین به بحث پرداختند و قرار شد پنج نفر از اساتید، رابط دانشگاه‌ها با سازمان نوسازی مدارس باشند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در حال حاضر شکافی وجود دارد که البته روزبه‌روز کم می‌شود، گفت: معمولاً صاحب‌نظران، مدیران را افراد کم اندیشه و صرفاً اجرایی می‌شناسند و برعکس مدیران، صاحب‌نظران را فرشته و آسمانی با تئوری محض می‌دانند.

وی گفت: اکنون از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزشی وجود دارد که در مقایسه با میانگین جهانی که هشت هزار ساعت است رقم بالایی است. که می‌توان این فاصله را با اجرای برنامه‌های مهارتی کم کرد.

حسینی تأکید کرد: اگر در مدارس برنامه‌های مهارتی و تربیت تمام ساحتی را نداشته باشیم، نظام آموزشی با سند تحول بنیادین پیش نرفته است و البته اکنون کلاس‌های مدارس باتربیت تمام ساحتی فاصله‌ای دارند و کنکور زدگی باعث شده دانش‌آموزان در برابر آموزش مقاومت کنند. /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =