۲۹ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۶:۴۸
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83361194
۰ نفر

برچسب‌ها

راه ایجاد شغل فقط دانشگاه نیست

تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز دیگر نمی‌توان با تحصیلات شغل پیدا کرد، گفت: باید شغل را بسازیم و راه آن فقط دانشگاه نیست.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، سید مجید حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در جلسه اندیشه ورزی فکرانه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، ضمن بررسی چالش‌های مهارت آموزی در نظام آموزشی دانشگاه محور گفت: مردم ایران مهم‌ترین مشکل کشور را بیکاری، کم‌کاری و امنیت شغلی می‌دانند، اما نباید فراموش کنیم که آموزش در موضوع اشتغال بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: قرار بود در کنکور دانشجویان گزینش شوند، اما اکنون استعداد افراد را سرکوب می‌کنند و هر روز در استعدادیابی، مهارت و اشتغال وضعیت بدتر می‌شود. آموزش در موضوع اشتغال بسیار تأثیر گذار بوده؛ در صورتی که ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته‌های مهندسی و پزشکی سوزاندیم و اکنون به شرایطی رسیدیم که دیپلمه‌ها راحت تر از لیسانسه‌ها کار پیدا می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: اکنون به شرایطی رسیدیم که هر کس دیپلم دارد با احتمال کار ۸۵ درصد روبرو است، اما اگر لیسانس بگیرد ۵۵ درصد ممکن است کار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز دیگر نمی‌توان با تحصیلات شغل پیدا کرد، افزود: باید شغل را بسازیم و راه آن فقط دانشگاه نیست. افزایش آموزش کمی در ایران کار اشتباهی بوده است.

حسینی ادامه داد: در ایران با ۸۰ میلیون جمعیت دو هزار و ۶۴۰ دانشگاه داریم، در حالی که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت، دو هزار و ۴۸۱ دانشگاه دارد. در ایران سالانه با اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ۲۳۳ هزار مهندس فارغ التحصیل می‌شود؛ در صورتی که در امریکا با اقتصاد ۱۸ تریلیارد دلاری هم ۲۳۷ هزار مهندس تولید می‌شود. ما برای این اقتصاد، به اندازه آمریکا مهندس تولید می‌کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: در ۱۰ سال رشد شرکت کنندگان پزشکی ۱۹۶ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته در ایران تعداد دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس برابر شد. در کدام کشور صنعتی خانواده‌ها بچه‌ها را تشویق می‌کنند، فقط تحصیل کنند و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و بعد از فوق لیسانس، دکتری بگیرند؟

حسینی با بیان اینکه دانشگاه و مدرک رابطه‌ای مستقیم با بیکاری دارد، گفت: اکنون ۴۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، در حالی که دیپلمه‌های ما بیکار نیستند. دانشگاه هم افراد را به سمت اشتغال نمی‌برد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته شرایط مالی خانواده در هر شرایطی باشد کودک باید در سن ۱۸ سالگی کار کند و مهارت بیاموزد. ما در کشور باید ابتدا مطالبات خانواده‌ها و کودکان را در زمینه اشتغال کاهش دهیم. در مرحله بعد به دنبال راهکار کوتاه مدت نباشیم و در گام بعد باید کودکان بیاموزند هر کاری مقدس است و باید کار کنیم تا بتوانیم کشور را نجات دهیم.

وی گفت: دانشگاه رفتن دو دهه تنها راه ارتقا اجتماعی و کسب و کار بود. خانواده‌ها تمام توان شان را صرف می‌کردند تا بچه‌ها پا را بگذارند آن سوی حصار دانشگاه و دیگر وظیفه شأن تمام شده بود، اما حالا نوبت ایجاد یک اقتصاد بزرگ آموزشی شد و از دانشگاه آزاد تا پیام نور و غیر انتفاعی و کاربردی و بین الملل و… فعال شدند تا از این تصور خانواده‌ها، پول بسازند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه به بحث نابرابری در آموزش پرداخت و گفت: مسئله آموزش در کشور ما اصل نابرابری است؛ چرا دانش آموزان ما در سیستان و بلوچستان باید محروم از مسائل آموزشی باشند و تعدادی برای تحصیل در تهران میلیون‌ها هزینه پرداخت کنند.

حسینی در ادامه گفت: وظیفه ما مبارزه با اسطوره‌های نظم و سرمایه است و همچنین تلاش برای برابر سازی نظام آموزش و پرورش و این را باید به دانش آموزان یاد دهیم که مهارت ارزش بیشتری از مدرک دارد و آن زمان است که استعدادهای جوان و نوجوان ما شکوفا می‌شود و باید توسعه مهارت و خلاقیت جمعی را گسترش دهیم.

سلسله جلسات فکرانه با محوریت فرهنگی، تربیتی و با نگاهی به موضوعات و چالش‌های حوزه تربیتی دانش آموزان هر هفته در دفتر مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =