خم شدن شاعر به درون زندگی و حادثه‌های اجتماعی؛ مشخصه مجموعه‌های شعر

تهران- ایرنا- یک شاعر و منتقد در جشن کتاب دو مجموعه شعر منظومه عبدالله از راضیه بابایی و گرگی در گلوی پیرهن آبی از زهره قربانی، خم شدن شاعر به درون زندگی و حادثه‌های پنهان و آشکار اجتماعی را مهم‌ترین مختصه این مجموعه‌ها دانست.

محمود معتقدی، شاعر و منتقد در اولین جشن کتاب انتشارات هنررسانه اردیبهشت در خانه وارطان در مورد منظومه عبدالله مجموعه شعر اخیر راضیه بابایی گفت: در اغلب فصل‌های این منظومه‌ها، اتقاق بزرگ خم شدن شاعر درون زندگی و حادثه‌های پنهان و آشکار اجتماعی در روزگار اکنون است: از تاریخ تا عشق تا مرگ، حضور مکان‌ها و اشیا، حدیث جنگ، نقش کمرنگ انسان‌ها در فضاهای بی سرنوشت، روزمرگی‌ها، قصه‌های گمشده، حضور پرنده و باد, لحظه‌های برباد رفته و غافلگیرکننده از فروپاشی ارزش‌هاست.

شاعر سعی دارد از خرده و ریزهای پیرامونش، از روابط خاصی سخن بگوید که نزد انسان معاصر، واکنش‌های فراوانی را در پی دارد. زیرا این نوع «تاملات» تا حد زیادی مخاطب را به سمت و سویی می‌برد که شاید به نوع ی از «همذات پنداری» اعلام نشده‌ای، خبر می‌دهد. این شکل از یافته‌ها در این مجموعه، با شتاب خاصی زبان منظومه‌ها را به نوعی از اعتراض و پرسشگری نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. از جهتی، گاهی در متن‌ها، واقعیت‌ها و دریافت ذهنی به تداخل و واگویی می‌رسند که بعضاً به تکرار نشانه‌ها می‌انجامند. گذرگاه اساسی سروده‌های این دفتر، همانا سیالیت ذهن و زبان این شاعر است که مدام با شتابی فراوان از منظری به منظری تازه حرکت می‌کند و این ریتم اغلب داوری خواننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در ادامه سید احمد نادمی، شاعر، در باره کتاب گرگی در گلوی پیراهن آبی مجموعه شعر تازه زهره قربانی گفت: یکی از ویژگی‌های کتاب این است که ادعای شاعر مبنی بر ارائه «شعر آزاد» بر پیشانی کتاب یعنی جلد تا حد زیادی درست و قابل دفاع است.

وی افزود: اغلب شعرهای این دفتر مخاطب را با یک‌بار خواندن رها نمی‌کنند و مراجعه چندباره را می‌طلبد، این ویژگی می‌تواند محصول انس و شناخت شاعر از ادبیات کلاسیک باشد.

سرانجام این‌که نگاه شاعر نو و امروزی است این نگاه نو را حتی در انتخاب نام مجموعه می‌توان دید، از جمله موتیوهایی که در این مجموعه قابل شناسایی است یکی همین «پیراهن آبی» است که به نوعی نخ پیدا و پنهان اغلب شعرهای این دفتر است.

غزال مرادی، شاعر و منتقد نیز در مروری بر مجموعه شعر منظومه عبدالله گفت: شاعر در این منظومه شخصیتی را با همین نام ترسیم می‌کند که اگر چه کنشی ندارد، مخاطب تمام روایت و کنش‌های ذهنی شاعر است و در هر سطر با نام خانوادگی دیگری خطاب می‌شود. در این شعر چند نام دیگر نیز به چشم می‌خورد مانند مادر و گلنار که شاعر فقط به گفتن آن‌ها اکتفا می‌کند و مانند عبدالله کنشی با جهان شعر ندارند و شخصیت‌هایی فرعی‌اند که شاعر برای ادامه روایت از آن‌ها نام می‌برد.

می‌توان مثال‌های متعددی از اجرایی موفق روایت در این مجموعه شعر دید، مجموعه شعری که اگرچه روایت را محور شعرهایش قرار داده است شاعرانگی شعرهایش بر وجه روایت آن غلبه دارد؛ زیرا شاعر به مدد تکنیک‌های زبانی، آشنایی‌زدایی در تصویرسازی و ایجاد فضایی سورئال توانسته مجموعه شعری درخور ارائه کند.

در ادامه کتاب‌ها رونمایی شد و حاضران کتاب‌ها را با امضای این دو شاعر با خود به یادگار بردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =