۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 2862
کد خبر 83360788
۰ نفر
وضعیت بلوار آیت الله بروجردی قم نگران کننده است

قم - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: بلوار آیت الله بروجردی به یکی از نقاط حادثه خیز قم تبدیل شده و به خاطر وقوع حوادث رانندگی متعدد از زمان بهره برداری آن تاکنون، وضعیت نگران کننده‌ای پیدا کرده است.

محسن بهشتی روز چهارشنبه در دومین جلسه کارگروه امور زیربنایی قم اظهار داشت: طی ۱۰ ماهی که از بازگشایی بلوار آیت الله بروجردی می‌گذرد، ۶۰۰ فقره تصادف رخ داده که منجربه ۱۲ فوتی و ۴۱۵ مجروج شده است.

وی بیان داشت: محل وقوع این حوادث به طور عمده لاین شرقی این بلوار، از سمت پردیسان به داخل شهر قم و ۲ کیلومتر قبل از شهرک قدس و در محل شیب تند بوده است.

وی اذعان داشت: حتی آزادراه قم – تهران با حجم زیادی از آمد و شد خودروها در این مدت یاد شده به این اندازه تلفات نداشته است.

وی اذعان داشت: این موضوع در جلسه اخیر شورای حمل و نقل و کنترل ترافیک استان مطرح و تمهیداتی نیز اندیشیده شده که در کوتاه مدت و میان مدت انجام خواهد شد.

بهشتی تصریح کرد: بلوار آیت الله بروجردی دارای پنج لاین رفت و برگشت است و نسبت به آزادراه قم - تهران عرض بیشتری دارد، و همین عامل باعث شده رانندگان حداکثر سرعت مجاز که ۹۰ کیلومتر برساعت است را رعایت نکرده و تا ۱۳۰ کیلومتر سرعت حرکت کنند.

وی ادامه داد: اولویت‌های احداث تقاطع‌های غیر همسطح استان تغییر کرده و در جلسه شورای ترافیک بر ضرورت ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح بلوار آیت الله بروجردی و بلوار آیت الله بهجت تاکید شد.

معاون استاندار قم با اشاره به طرح‌های ارائه شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری قم در خصوص پهنه بندی بلوار آیت الله بروجردی گفت: تعیین ۹۵ درصد از این بلوار به عنوان فضای سبز در عمق ۲۰۰ کیلومتر به مفهوم جذابیت بیش از حد کاربری برای شهروندان است.

بهشتی اذعان داشت: برخی از کاربری‌ها ساعت ۲۲ تعطیل می‌شوند و معضل ترافیک آنها زیاد نیست، ولی نباید تصور کنیم که کاربری فضای سبز مشکل ترافیک ندارد، از این رو در تعیین کاربری‌ها برای این بلوار باید مسائل ترافیکی و تسهیل در عبور و مرور مدنظر قرار گیرد.

بهشتی تاکید کرد: ایجاد هر کاربری برای بلوار آیت الله بروجردی بدون لاین کندرو امکان پذیر نیست. وی با بیان اینکه نیاز کاربری فضای سبز به تأمین زیر ساخت‌های لازم از کاربری‌های دیگر بیشتر است، در عین حال توسعه فضای سبز در قم را ضرورتی اجتناب ناپذر دانست و اظهار کرد: این کار باید بر اساس شروطی از جمله کاشت گونه‌های گیاهی کم آب بر و سازگار با اقلیم گرم و خشک این شهر و مشخص بودن منابع آبی صورت گیرد.

معاون استاندار قم یادآور شد: بر اساس اصول شهرسازی موضوع فضای سبز یک کاربری مستقل به شمار می‌آید و باید برای آن همه زیر ساخت‌های لازم فراهم شود.
بهشتی با تاکید بر اینکه یک طرح مشترک و واحدی برای پهنه بندی بلوار آیت الله بروجردی ارائه شود، گفت: با توجه به اتفاق نظر اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری مبنی بر اختصاص تنها پنج درصد از فضای اطراف این بلوار به کاربری‌هایی غیر از فضای سبز این موضوع باید در قالب یک کمیته مشترک و با حضور کارشناسان این ۲ دستگاه پیگیری و تصمیم گیری شود.

بلوار آیت الله بروجردی که شهرک پردیسان استان را به مناطق مرکزی شهری قم متصل می‌کند در مدت سه سال و با هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری قم مردادماه سال گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید. در پنج ماه نخست بهره برداری از این بلوار در سال ۹۷، هفت تَن بر اثر تصادفات فوت کرده اند.


احداث کاربری‌های تجاری برای قم ارزش افزوده ندارد
معاون استاندار قم در ادامه اذعان کرد: در بسیاری از نقاط قم طبقات فوقانی مجتمع‌های تجاری خالی است، و در این مدتی که بازار املاک با نوسانات قیمت مواجه بوده کاربری‌های تجاری نسبت به کاربری‌های مسکونی ارزش افزوده کمتری داشته است.

بهشتی اذعان داشت: اگر کسی اطلاعات و علم کافی در خصوص نیاز قم به املاک تجاری داشت، به هیچ وجه اقدام به ساخت آن نمی‌کرد.

وی گفت: در حال حاضر خیلی از کاربری‌های تجاری واقع در بلوار امین و میدان ارتش که بعضاً تا سقف ۲۰ طبقه نیز در حال احداث است، هنوز به بهره برداری نرسیده، از این رو نیاز قم به این قبیل ساختمان‌ها اشباع شده و باید سرمایه‌ها به سمت دیگری هدایت شود.

۷۴۰۳ / ‏‬ ۱۱۷۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =