۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 1601
کد خبر 83360504
۰ نفر
خطر کلاهبرداری در کسب و کارهای کوچک

تهران-ایرنا- کسب و کارهای کوچک بخش اصلی اقتصاد کشورها را تشکیل می‌دهند اما از خطر کلاهبرداری مصون نیستند. بر اساس یک نظرسنجی حدود ۶۴ درصد از این کسب کارهای کوچک تحت تأثیر کلاهبرداری قرار گرفته اند؛ آنچه که بیشتر از همه با میزان کلاهبرداری ارتباط دارد اثرات گسترده ای است که این عمل از خود به جای می‌گذارد.

یک تحقیقات مستقل در آمریکا نشان می‌دهد که حدود پنج درصد از درآمد شرکت‌ها سالیانه کلاهبرداری می‌شود و کلاهبرداری از عوامل مهم ورشکستگی این نوع از شرکت‌های کوچک است. با این حال نمی‌توان اثرات کلاهبرداری را فقط در منابع مالی دانست و تقلب می‌تواند باعث مشکلات روحی و عاطفی قربانیان و کاهش بهره وری کارمندان شود؛ براین اساس گسترش کسب و کارهای کوچک می‌تواند باعث افزایش این نوع کلاهبرداری‌ها و تأثیر بر کل اقتصاد کشور شود.

متأسفانه این شرکت‌های کوچک برای مقابله با کلاهبرداری اقدامات تخصصی انجام نمی‌دهند از این رو در این یادداشت راه حل‌هایی برای مدیران این شرکت‌های کوچک ارائه می‌شود تا بتوانند در برابر کلاهبرداری از خود محافظت کنند. نمایی از یک شرکت کوچک که ممکن است مورد کلاهبرداری قرار گیرد. به طور کلی چهار منبع برای کلاهبرداری در این موضوع خاص وجود دارد: مشتریان، فروشندگان، کارمندان و اینترنت. از این رو مواردی که مطرح می‌شود لیستی از تهدیدهایی که ممکن است به کلاهبرداری بی انجامد نیستند، بلکه آنها چارچوب‌هایی هستند که به مدیران کمک می‌کنند میزان آسیب پذیری خود را ارزیابی کنند.

یک کسب و کار کوچک به صورت بالقوه می‌تواند قربانی کشوری دیگر، چک بی محل، دروغگویی، فریب کاری و یا ضمانت نامه‌های جعلی و بی اعتبار شود؛ در یک مطالعه به وسیله بیزینس اینسایدر (۲۰۱۳) مشخص شد که در مغازه‌ای کوچک آمریکا هر ساله ۴۵ میلیون دلار جنس از مغازه‌ها به سرقت می‌رود. تمام کسب و کارهای کوچک مورد تهدید از سوی افرادی که خدمات غیر معمول می‌خواهند و یا افرادی که در پرداخت پول مشکلاتی ایجادی می‌کنند، قرار دارند و موجب فشار بر این کسب و کارها می‌شوند. به عنوان مثال فروشندگان اغلب به کمک دستیاران داخلی می‌توانند سفارشات بزرگی گرفته و یا رشوه برای عقد قرارداد بدهند؛ این عوامل باعث دشواری در شناسایی کلاهبرداری در شرکت‌های کوچک می‌شود.

این گونه افرادی از یک هدف ساده استفاده می‌کنند چون شرکت‌های کوچک اغلب از اقدامات تخصصی برای جلوگیری از کلاهبرداری برخوردار نیستند. از سوی دیگر کارمندان می‌توانند اقدام به کلاهبرداری کنند و برای آن انگیزه‌ای مختلفی داشته باشند. ممکن است کارمند رفتار کلاهبرداری خود را به عنوان یک حقی که از سوی کارفرما برای کار سختی که انجام داده است مطرح کند و کلاهبرداری خود را توجیه کند.
ممکن است کارمند با این حس که نسب به شرکت حقی دارد و نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت آن داشته اقدام به این عمل کند همچنین ممکن است که کارمند اقدام خود را به عنوان یک وام و قرض معرفی کند که قصد برگرداندن آن را به شرکت دارد.
کلاهبرداری‌هایی که ممکن است از سوی کارمندان باشد شامل: کلاهبرداری در حقوق و دستمزد، بیهوده صرف کردن زمان کاری، سرقت از اموال شرکت، ارائه طرح‌های پیچیده و بی ثمر و… می‌شود و متأسفانه در شرکت‌های کوچک کلاهبرداری‌های مربوط به کارمندان در حال افزایش است.

یافته‌های یک نظر سنجی که توسط مؤسسه‌ای معتبر در آمریکا در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شده نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از جرایم اقتصادی علیه کسب کار در آمریکا توسط خود کارمندان آنها صورت گرفته است. از سوی دیگر خلافکاران اینترنتی همواره اقدامات سایبری برای کسب اطلاعات شرکت‌های بزرگ و کوچک انجام می‌دهند تا اطلاعات آنها را در اختیار افراد سودجو بگذارند؛ این افراد می‌تواند اقدام به حک سیستم‌های این شرکت‌ها کنند و یا حتی از کارمندان این شرکت‌های برای بدست آوردن این اطلاعات کمک بگیرند یا حتی به عنوان یک مقام دولتی یا مشتری وارد مؤسسه شوند و اطلاعات محرمانه و خصوصی را بدست بیاورند. کلاهبرداری‌های اینترنتی و این گونه تهدیدات برای حفظ حریم خصوصی به خصوص شرکت‌ها کوچک باعث نگرانی‌های شده است، بصورتی که ۴۵ ایالت در آمریکا قوانینی را برای این گونه اقدام‌ها وضع کرده‌اند.

تمام این اقدامات قانونی برای شرکت‌ها، یک هدف مشترک دارند و آن این است، چگونه می‌توان فرصت این گونه کلاهبرداری‌ها را کاهش داد و باعث افزایش اقدامات دفاعی این شرکت‌ها شد؟ برای شروع مدیران باید از چالش‌های منحصر به فرد و مزایا و معایب آن آگاهی کامل پیدا کنند و در عین حال باید اقدام به تشکیل گروهی از مشاوران مورد اعتماد کنند تا میزان آسیب پذیری شرکت در برابر تهدیدها کاهش یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد که در محیط‌های کاری اخلاق به صورت زیرپوستی است و کارکنان در محیط‌های کاری معمولاً به پیامدهای اخلاقی رفتار خود توجه نمی‌کنند؛ توجه به امور تجاری و مالی و تاکید بر زیان و سود باعث می‌شود که در روند کار و یا در نتیجه آن مسائل اخلاقی نادیده گرفته می‌شود.زمانی که وضعیت چالش برانگیز منحصربه فرد در شرکت‌های کوچک ایجاد می‌شود و زمینه کلاهبرداری را ایجاد می‌کند، نتیجه چیزی بجز بی توجه‌ای این شرکت‌ها به مسائل اخلاقی نیست. خوشبختانه رفتارهای وجود دارد که می‌تواند باعث شود اخلاق به شرکت‌های کوچک برگردد و اهمیت خود را داشته باشد.

اولین قاعده کلی این است که مدیر یک شرکت زمانی که می‌خواهد در مورد سود یا کارایی صحبت کند باید به صراحت اهمیت این هدف را از روش‌های اخلاقی بیان کند. همچنین مفید است اگر مدیر، افراد هیئت مدیره را به این فکر بیندازد که "آیا کاری که صورت می‌گیرد درست است یا نه؟ ". کارکنان باید یاد بگیرند که در برابر مشکلات تجاری راه‌هایی برای حفظ اصول اخلاقی پیدا کنند. مدیران شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند از طریق نوشتن دستور العمل هایی با شرایط ساده و غیر رسمی، که با اهداف شرکت مطابقت دارد، مسائل اخلاقی را حفظ کنند.

رفتارهای اخلاقی نه تنها باعث سو رفتار نمی‌شود بلکه باعث گسترش ارتباط بین افراد می‌شود و در این بین مدیران شرکت‌های کوچک می‌توانند با این رفتارها یک قدم رو به جلو بروند و باعث گسترش ارتباط خود با مشتریان بشوند؛ رعایت مسائل اخلاقی باعث می‌شود که شرکتهای کوچک در برابر آسیب پذیری نسبت به کلاهبرداری مقاومت تر شوند.

اغلب کلاهبرداری‌های که توسط کارمندان انجام می‌شود به دلیل اعتماد است زیرا مدت طولانی برای کارفرمای خود کار می‌کنند و راه و رسم پنهان کاری را یاد گرفته‌اند؛ امشکل این است که این میزان اعتماد به کارکنان مشکل ساز است.
درواقع آدم‌های معمولی ممکن است در ما قبل فشارهای زندگی شخصی خود مانند ورشکستگی، طلاق، اعتیاد و عشق، اقدام به کلاهبرداری کنند اما مدیران شرکت‌های کوچک می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلفی جلوی این گونه کلاهبرداری کارکنان خود را بگیرند.

یک روش ساده ایجاد وظایف مجزا برای کارمندان و یا مرخصی سالانه اجباری برای تفریح کارمندان است. ایجاد وظایف مجزا به این معنی است که هر شخصی مسئول کارهای است که برای او تعریف شده است و یک فرد به عنوان ناظر بر عملکرد او نظارت دارد؛ بنابر این هر فرد باید مسئولیت تأیید و یا رد یک امضا را که برای او مشخص شده است را بپذیرد که این روش می‌تواند مانع کلاهبرداری‌های که تیمی انجام می‌شود را بگیرد.

شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند از طریق تکنولوژی‌های نسبتاً ارزان برای نظارت بر کارمندان خود استفاده کنند؛ به عنوان مثال می‌توانند گوشی‌های هوشمندی که مجهز به نرم افزارهای (GPS) ردیابی است کنترل کنند و یا از طرق سیستم‌های شناسایی اثر انگشت برای دسترسی به بخش‌های که مدارک طبقه بندی شده دارند استفاده کنند. به یاد داشته باشید که شناسایی تهدید کلاهبرداری خود یکی از عوامل بازدارنده کلاهبرداری است.

شرکت‌های کوچک شاید نتوانند تکنولوژی‌های نظارتی پیچیده را داشته باشند و برای جلوگیری از کلاهبرداری از آن استفاده کنند اما آنها می‌توانند با توجه به موارد مشکوک و معاملات غیر معمول جلوی این گونه از کلاهبرداری‌ها را بگیرند.
مروز ارائه دهندگان کارت‌های اعتباری وضعیت‌های را برای تجزیه و تحلیل حساب‌های بانکی افراد ایجاد کرده‌اند که به کاهش کلاهبرداری کمک کرده است. به این صورت که با بررسی ساده از حساب‌های بانکی فرد موارد مشکوک مانند: معاملاتی که در روزهای تعطیل انجام داده است، پولی که بعد از انجام کار وارد حساب می‌شود و مبالغ بالا را شناسایی کنند.

جستجو برای موارد مشکوک را فقط به اطلاعاتی که از حساب‌ها بدست می‌آورید محدود نکنید؛ به اسنادی که گم می‌شود و یا تغییر می‌کند و حتی به خانه برده می‌شود توجه کنید، ممکن است به این اطلاعات به شما در جلوگیری از کلاهبرداری کمک کند.
همچنین در آخر باید در نظر داشت کارمندی که قصد کلاهبرداری دارد به صورت ناگهانی دچار تغییر در رفتارش می‌شود و از تکنیک‌هایی ماورای شخصیت اصلی خود استفاده می‌کند که این مورد نیز می‌تواند تشخیص فاجعه قبل از عمل باشد.


استاد ارتباطات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =