تاخت و تازهای بی مقصد و داستان پیچ در پیچ سوانح جاده ای

زاهدان - ایرنا - افزایش آمار سوانح رانندگی در جاده های سیستان و بلوچستان که به صورت لحظه ای مخابره می شود و هر روز شماری از مردان، زنان، جوانان و کودکان این سرزمین را به کام مرگ می کشاند و خانواده هایی را داغدار می کند حاصل تاخت و تازهای بی محابا و غفلت لحظه ای برخی رانندگانی است که برای زود رسیدن یا انتقال محموله قاچاق قانون را زیر پا گذاشته و جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهند.

گسترش جوامع و استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی در مسیرهای ارتباطی درون شهری و برون شهری انسان را موظف به رعایت قوانین و مقرراتی می‌کند که در صورت رعایت نکردن آنها از سوی یک راننده علاوه بر ایجاد خسارت بر خود و جامعه سبب وارد آوردن خسارت بر سایر افرادی که تابع قانون هستند نیز می‌شود.

یک سانحه رانندگی را می‌توان از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد مشکلاتی که از یک حادثه بر خانواده و جامعه تحمیل می‌شود به هیچ عنوان قابل جبران نیست فوت و یا مصدومیت‌هایی که به قطع عضو می‌انجامد علاوه بر ایجاد فشار روحی و جسمی بسیار بر فرد و خانواده، جامعه را نیز از داشتن سرمایه انسانی کارآمد محروم می‌کند.

سرعت سرسام آور با خودرو که به باور غلط در اذهان برخی افراد به عنوان یک نوع برتری شخصیتی شناخته شده و افرادی را که تابع قانون و مقررات هستند به سخره گرفته و دیگران را نیز تحریک به سرعت می‌کنند.

براساس آمارهای منتشر شده عامل انسانی مهمترین و اساسی‌ترین نقش در وقوع حوادث رانندگی را دارد، سوانحی که برای کتمان آن همواره به دنبال سایر ملزومات رانندگی گشته و نبود جاده مناسب، خودروهای بی کیفیت و نا ایمن را اصل این حوادث قرار می‌دهیم هرچند که به هیچ عنوان تأثیر این عوامل در وقوع حوادث رانندگی قابل کتمان نیست اما اگر فردی با بهترین خودرو رانندگی کند و قواعد و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکند نتیجه‌ای جز مرگ و خسارت برای خود و دیگران نخواهد داشت.

امروزه سرعت به عنوان یک نوع قُبح شناخته نمی‌شود و عکس گرفتن از صفحه کیلومتر خودرو با سرعت بالا و بیان داستان چگونگی رانندگی کردن جنون آمیز به عنوان یک برگ برنده در میان برخی جوانان به حساب می‌آید افرادی که ادعای داشتن دست فرمانی خوب را عامل پیروزی‌های خود می‌دانند و غافل از اینکه هویتی پوچ را با متاع شیرین جان خود معامله کرده‌اند.

رواج اصطلاحات و بازی‌هایی با محتوای بی قانونی نشان از ضعف در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد، عدم توجه والدین به رانندگی خشونت آمیز و پر خطر فرزندانشان و الگو پذیری کودکان و نوجوانان از این نوع رانندگی جنون آمیز همان معضلی است که امروزه سرعت و بی قانونی نوعی برتری هویتی قلمداد می‌شود.

توجه نکردن به حوزه آموزش و لازم داشتن این حوزه فقط برای ارائه آمار برنامه‌های عملیاتی یک اداره از جمله ضعف‌ها و مشکلاتی است که در بخش پرورش نسلی دانش آموخته، کارآمد و قانون مدار وجود دارد.

گسترش فضای مجازی و عدم آگاهی از نحوه استفاده از این فضا و بهره نگرفتن از آن در زمینه آموزش و یادگیری مشکلی است که امروزه متأسفانه نتیجه معکوس داشته و ترویج و گسترش حرکات پر خطر در جامعه و عدم پایبندی به قانون را ترویج و گسترش می‌دهد.

نتیجه چنین غفلت‌هایی این می‌شود که جوان و نوجوانی با دیدن کلیپ‌هایی از سرعت بالا و حرکات نمایشی پرخطر درصدد انجام آن بر می‌آید و غافل از وقوع اتفاقی تلخ برای خود و دیگران است.

اما آنچه در حوزه رانندگی پر خطر در سیستان و بلوچستان قابل توجه است، نداشتن گواهینامه، بی سوادی یا کم سوادی، قاچاق و پرورش باوری غلط در افکار برخی جوانان است که سرعت و تخلف از مقررات رانندگی را افتخار و غرور می‌دانند.

باور غلطی که آمار تکان دهنده کشته‌ها و مصدومان حوادث جاده‌ای در سیستان و بلوچستان گواهی بر این ادعا است.

بالاترین سرعت غیر مجاز در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۳۰ درصد ترددهای انجام شده در سطح این استان با سرعت غیر مجاز انجام می‌شود که متأسفانه در این رابطه بالاترین سرعت غیر مجاز کشور به این استان اختصاص دارد.

علی خانقایی ادامه داد: سیستان و بلوچستان سه سال پیاپی روند افزایش حوادث رانندگی را طی کرده، سوانح دردناکی که زنگ خطر رانندگی در جاده‌های این استان را به صدا درآورده است.

وی بیان کرد: این استان در ۲ ماه نخست امسال ۲۳ درصد افزایش فوتی، ۶ درصد تلفات صحنه‌ای، ۱۳ درصد تصادفات جرحی و ۲۸ درصد مجروح سرصحنه داشته که در مجموع ۲۱ درصد نسبت به ۲ ماه سال گذشته روند افزایشی داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: در ۲ ماه ابتدایی امسال در حوزه روستایی ۳۲ نفر فوتی اعلام شده که در مقایسه با سال ۹۷ که تعداد ۱۵ نفر بوده افرایش ۲ برابری نشان می‌دهد.

خانقایی بیشترین زمان وقوع تصادفات را بین ساعات ۲ تا ۶ بعد از ظهر عنوان کرد و افزود: ۷۳ درصد سوانح رانندگی سیستان و بلوچستان در فاصله صفر تا ۵۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد که در این زمینه ضروری است چاره اندیشی های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه تردد خودروهای قاچاق یکی از معضلات و عوامل افزایش سوانح رانندگی در سیستان و بلوچستان است بیان کرد: ۵۰ درصد فوتی‌های حوادث جاده‌ای استان در ۲ ماه ابتدایی امسال به قاچاق سوخت و انسان ارتباط داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نبود جاده ۲ بانده را یکی دیگر از عوامل افزایش تلفات جاده‌ای در این استان دانست و تصریح کرد: سال گذشته ۵۰۰ نفر در سوانح رانندگی بر اثر برخورد رخ به رخ در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وی میانگین بزرگراه در کشور را ۲۰ کیلومتر و در سیستان و بلوچستان با توجه به شرایطی که داراست ۴ کیلومتر عنوان کرد.

سرعت غیر مجاز یکی از عوامل مهم در وقوع تصادفات جاده‌ای سیستان و بلوچستان است

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سرعت غیر مجاز، تجاوز و انحراف به چپ، توجه نکردن به جلو، رعایت نکردن حق تقدم چهار عامل مهم در وقوع حوادث جاده‌ای این استان است.

سرهنگ یداله ستوده ادامه داد: نصب سامانه‌های هوشمند کنترل سرعت، ایجاد توقف گاه و ایمنی آنها، احداث گذرگاه‌های ویژه عابران پیاده، ایمن سازی راه‌های فرعی و روستایی، توجه به راههای ارتباطی ترانزیتی با توجه به حجم تردد خودروهای سنگین در محورهای سیستان و بلوچستان و موارد بسیار دیگر در کاهش سوانح رانندگی تأثیر گذار است.

وی فرهنگ سازی را عامل در کاهش سوانح رانندگی دانست و اظهار داشت: توجه ائمه جمعه و جماعت و بیان نکات مهم این حوزه در تریبون‌های نماز جمعه، ورود بزرگان و ریش سفیدان طوایف، تشکیل شوراهای فرهنگی در مناطق مختلف به ویژه مناطقی که بیشتر درگیر این تصادفات هستند و فعالیت‌های بیشتر رسانه‌ای از عوامل مهم در کاهش سوانح رانندگی در سیستان و بلوچستان است.

اعلام آمار نگران کننده از حوادث رانندگی در استان متأسفانه امروزه به یک روایت عادی روزانه تبدیل شده و از تبعات دردناک اجتماعی و فردی آن غافل هستیم، مشکلات روحی و جسمی و روانی اشخاص و خانواده‌های بسیاری که در این حوادث آسیب می‌بینند روز به روز بیشتر می‌شود به گونه‌ای که برای برخی حتی برگشت دوباره به زندگی امکان پذیر نیست و آن حلاوت همیشگی از میان خواهد رفت.

جابر خسروی جوان ۲۵ ساله زاهدانی که تخلیه انرژی و فشار روانی را در فشردن پدال گاز و سرعت در رانندگی خلاصه می‌کند به خبرنگار ایرنا گفت: هرگاه دلخوری، ناراحتی و آشفتگی دارم سعی می‌کنم با بیرون زدن از خانه و سرعت در رانندگی انرژی خودم را به نوعی تخلیه کنم.

وی که راندن سرعت ۲۲۰ کیلومتر را از افتخارت خود می‌دانست ادامه داد: کَل کَل، کورس گذاشتن و به اصطلاح امروزی کم نیاوردن از جمله مواردی است که بدون توجه به خطرات آن انجام می‌دهم.

خسروی با بیان اینکه برای تقویت موتور خودرو خود هزینه زیادی صرف کرده‌ام افزود: صرف این هزینه‌ها صرفاً به این دلیل است که مبادا در مواقع کورس گذاری از خودرو رقیب عقب بمانم و کم بیاورم.

جوانان بسیاری چون جابر در این شهر و شهرهای دیگر هستند که راه تخلیه انرژی را کورس گذاشتن با خودرو و کَل کَل کردن با رانندگان دیگر می‌دانند و نبود امکانات برای تفریح جوانان را بهانه‌ای برای جولان دادن در سطح جاده‌ها و معابر شهری و برون شهری قلمداد می‌کنند.

جوانانی که به قول خود کم نیاوردن در مقابل ماشین دیگر را حتی به قیمت معامله با جان بر می‌گزینند و سبب وقوع حوادث دلخراش می‌شوند.

مجتبی حیدری یکی دیگر از جوانان زاهدانی در ادامه این گفت و گو فضای مجازی و تحریک جوانان در این فضا با نمایش دادن سرعت‌های بالا و یا انجام حرکات نمایشی را عامل مهمی در گرایش برخی افراد به ویژه قشر جوان به انجام این حرکات و اعلام برتری خود در گروه همسالان دانست.

وی نقش خانواده در کنترل جوانان را مهم دانست و ادامه داد: خانواده نقش مهمی در کنترل و پیشگیری بسیاری از خطرات در میان نسل جوان و نوجوان کم تجربه دارد.

وی ارتباط فرزند با گروه همسال و دوستان شایسته و دانا، نسپردن خودرو به افراد بدون گواهینامه رانندگی و فرهنگ سازی در میان جوانان را در کاهش سوانح مهم دانست.

امین رخشانی جوان دیگر زاهدانی کنترل و نظارت دستگاهای مرتبط به ویژه نیروی انتظامی در جلوگیری از انجام رفتارهای پر خطر را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: کنترل سرعت به وسیله دستگاه‌های سرعت سنج، انجام برنامه‌های تشویقی و تنبیهی مانند دادن تخفیفات سالیانه در عوارض خودرو و بیمه، ساخت پیست‌های ماشین رانی و موتور سواری با توجه به علاقه افراد و تخلیه انرژی در این اماکن و فراهم کردن امکانات تفریحی و امثال آن از جمله کارهایست که در کاهش حوادث رانندگی در سیستان بلوچستان نقش موثری خواهد داشت.

وی رفتارهای پر خطر خودروهای حامل کالا و سوخت قاچاق را عامل مهم دیگر در وقوع تصادفات جاده‌ای دانست و افزود: نقش رانندگان این قبیل خودروها در وقوع حوادث جاده‌ای سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است افراد متخلفی که حریم جاده را از خود می‌دانند و بدون رعایت هیچ‌گونه مقرراتی جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

رخشانی برخورد قاطع و بدون اغماض دستگاهای مربوطه با این نوع تخلفات را خواستار شد و بیان کرد: چندی قبل در یکی از خیابان‌های شهر زاهدان شاهد سرعت سرسام آور خودور حامل موادسوختی قاچاق بودم که برای فرار از دست ماموران از مواد دودزا استفاده کرد که متأسفانه یک خودرو به علت کم شدن شعاع دید با خودروی رو به رو برخورد کرد و چند نفر از هر دو خودرو مصدوم شدند.

وی مخدوش بودن پلاک این قبیل خودروها در کنار سرعت‌های جنون آمیز را مشکل جدی در جاده‌های سیستان و بلوچستان عنوان کرد و خواستار بر خورد جدی با آن شد.

قانون و مقررات حسن ختام بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی است، ناهنجاری‌هایی که امروزه به یک نماد تبدیل شده و گریزان بودن برخی افراد از رعایت قانون که آن را نشان دهنده برتری شخصیتی خود می‌دانند.

برای رهایی از این مشکل نیاز به یک عزم جدی و همگانی با همکاری مردم و ارگان‌های دست اندرکار است.

آغاز فصل تابستان و مسافرت‌های تابستانی ایجاب می‌کند که بیش از پیش به ایمنی جاده‌ها و رانندگی در آنها توجه شود تا خانواده‌ها به راحتی تابستان خوبی را سپری کنند.

۹۹۱۴**۶۰۸۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =