زیرساخت فضای مجازی اقتصاد است

قم – ایرنا – دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: نوع نگاه ما به حوزه فرهنگی فضای مجازی و یا اصولاً به حوزه فضای مجازی این است که زیرساخت و پیشران آن، اقتصاد می‌باشد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی عصر سه شنبه در «نشست صمیمانه فعالان حوزه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی» در سالن همایش تالار مرکزی شهر قم، افزود: حتی پیش از توسعه فضای مجازی در دنیا، شاهد ظهور و بروز صنعت و اقتصاد فرهنگی در جهان بودیم که با توسعه فضای مجازی، این صنعت بسیار پیچیده‌تر و تعداد بازیگران بسیار متنوع‌تر شد.

وی با بیان اینکه شکل اقتصادی این فضا پِلَتفُرمی است و همه حوزه‌های اقتصاد، علم و سیاست به شدت اجتماعی شده‌اند، افزود: در مرکز ملی فضای مجازی کشور، اقتصاد دیجیتال را در حوزه خدمات و اقتصاد فرهنگ را در حوزه محتوا می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اقتصاد محتوا سه رکن «رسانه و پیام‌رسان‌ها»، «آموزش» و «سرگرمی» را مورد توجه قرار می‌دهیم و معتقد هستیم که توسعه آن باید متقارن متوازن باشد.

فیروزآبادی با تاکید بر رفع مشکلات اقتصاد فرهنگی گفت: باید توازن جغرافیایی نیز داشته باشیم و اکنون تراکم در تهران می‌باشد و این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در استان‌ها کار خوبی است.

وی گفت: اقتصاد فرهنگی ما کوچک است که عوامل و دلایل زیادی دارد و یکی همین مساله کپی‌رایت می‌باشد که باید آن را حل نماییم و تا زمانی که به دارایی‌های فکری و معنوی رسمیت ندهیم و از حقوق ناشی از این دارایی‌ها دفاع نکنیم، نمی‌توانیم از اقتصاد فرهنگی دفاع چندانی بنماییم و به صورت زنجیره‌ای مشکلات دیگری به وجود می‌آید.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در این زمینه توسعه یابیم، باید اقتصاد فرهنگی از فرهنگ‌مان شروع شود.

فیروزآبادی تاکید کرد: در مرکز ملی فضای مجازی کشور تلاش می‌کنیم تا مشکلات کلیدی همچون گمنامی و حریم خصوصی را حل کنیم.

باور به توانمندی‌های بخش خصوصی مورد توجه دستگاه‌های حاکمیتی قرار بگیرد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست، با اشاره به برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در قم گفت: ان شاءالله با همت بخش خصوصی این نمایشگاه به صورت فصلی برگزار خواهد شد و امسال نیز سه نمایشگاه دیگر در سایر استان‌های کشور در این زمینه برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا بهمنی گفت: این نمایشگاه به افق توسعه کسب و کارهای فرهنگی در بستر فضای مجازی توجه می‌کند و از این لحاظ انتظار می‌رود که این نمایشگاه محل رویش قراردادها و فعالیت‌های جدید در حوزه فضای مجازی باشد.

وی با اشاره به توجه به تولید محتوا در فضای مجازی در نمایشگاه مذکور، تصریح کرد: این نمایشگاه با استفاده از قابلیت بخش خصوصی ترتیب می یابد و باید باور به توانمندی‌های بخش خصوصی مورد توجه دستگاه‌های حاکمیتی قرار بگیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به فعالیت‌های قم در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در زمینه دیجیتال گفت: قم در آن زمان در استفاده از فضای جدید و دیجیتالی کردن محتوای علوم اسلامی پیشگام بود.

وی با اشاره به افت نسبی قم در این زمینه در دهه ۹۰ ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه در قم، نقطه عطفی برای اوج و شکوفایی این استان در حوزه محتوایی که به آن معروف و مشهور است، باشد.

بهمنی با اشاره به محتوای حوزه معارفی و مناسکی و محتوای فکری و اندیشه‌ای که در این فضا وجود دارد، گفت: در شرایط فرهنگی موجود، نیازمند تقویت محتوا در هر ۲ حوزه در فضای مجازی هستیم که به طور حتم این کار از ظرفیت موجود در قم برمی آید و ان شاءالله شکوفایی دوباره را در این زمینه شاهد باشیم.

همچنین در این نشست، چند تَن از فعالان حوزه دیجیتال و حوزه فضای مجازی؛ نقطه نظرها، پیشنهادها، دیدگاه‌ها و درخواست‌های خود را بیان کردند.

دوزادهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال کشور از ۲۸ تا ۳۱ خردادماه جاری در محل دائمی نمایشگاه قم واقع در انتهای بلوار امام موسی صدر (خاکفرج) برگزار می‌شود.

۷۴۰۶/ ۱۱۷۵ 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =