۲۸ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۹:۱۴
کد خبرنگار: 1795
کد خبر: 83359214
۰ نفر
۶۶ طرح برتر دانش آموزی جشنواره جابربن حیان در البرز تجلیل شدند

کرج - ایرنا- در آیینی از ۶۶ طرح برتر دانش آموزی جشنواره جابربن حیان در استان البرز با حضور خانواده های معظم شهدا، مسئولان استانی و اولیای دانش آموزان تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز درهشتمین جشنواره جابربن حیان که روز سه شنبه در سالن اجتماعات دبیرستان دخترانه شهید شرافت آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، اظهارداشت: هر ساله در چهار مرحله مدرسه ای، شهرستانی، استانی و کشوری این جشنواره با رویکرد پژوهشی و بر اساس سند تحول بنیادین در مدارس ابتدایی به اجرا در می آید.

محرمعلی الهویی بیان داشت: جشنواره جابربن حیان یکی از مهم ترین دستاوردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که با هدف تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری، تمرین مهارت های زندگی، پرورش تفکر فلسفی و تقویت حقیقت طلبی و خداجویی در مدارس ابتدایی برگزار می شود.

وی کیفیت بخشی به آموزش و تحقق اهداف دانشی، مهارتی و روش های علمی -پژوهشی، استفاده از روش حل مساله و مشارکت دانش آموزان در یادگیری را از مهم ترین شاخصه های جشنواره جابربن حیان ذکر کرد.

الهویی یادآورشد: مدیران مدارس نیز با برنامه ریزی و توجیه معلمان، دانش آموزان و والدین، تمهیدات لازم را برای اجرای مطلوب جشنواره جابربن حیان دنبال می کنند.

وی تصریح کرد: این جشنواره که در راستای سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی برای دوره ابتدایی دنبال می شود، توجه ویژه ای به آموزش مهارت ها دارد.

الهویی اضافه کرد: رویکرد وزارت آموزش و پرورش بر نهادینه شدن برنامه های علمی کاربردی است که این مهم با جدیت در دستور کار آموزش و پرورش البرز قرار دارد که با استفاده از همه ظرفیت ها، به عنوان یک هدف راهبردی دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۸۶۸ دانش آموز مقطع تحصیلی ابتدایی البرز در مرحله آموزشگاهی جشنواره ملی جابربن حیان شرکت کردند، ادامه داد: از این تعداد ۳۱۸ طرح دانش آموزی به مرحله منطقه ای و ۶۶ طرح که مربوط به ۱۷۱ دانش آموز می باشد به مرحله استانی راه پیدا کرد.

وی افزود: امروز پس از ارزیابی داوران پنج طرح به عنوان طرح راه یافته به مرحله کشوری برگزیده می شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در این آیین گفت: جشنواره جابربن حیان، طرحی پژوهش محور است که بیشتر بر دست سازه‌های علمی دانش آموزان و آزمایش‌های مربوط به نکات درسی آنها تمرکز دارد.

فرزاد شعبانی خاطرنشان کرد: در این طرح دانش آموزان در محورهای مستندسازی و تحقیق زمینه‌ای مشارکت دارند که در جشنواره امسال شاهد رشد طرح های دانش آموزی بودیم.

وی یادآورشد: تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و تقویت حس کنجکاوی و اشتیاق به نوآوری ازاهدف اصلی برگزاری طرح جابر ابن حیان در مدارس البرزاست.

وی از شناسایی و هدایت استعدادهای برتر و پرورش تفکر خلاق و معرفی پژوهش‌های علمی دانش آموزان به عنوان دیگر اهداف این جشنواره علمی دانش آموزی یاد کرد.

شعبانی ادامه داد: در سایه برگزاری چنین جشنوراه هایی دانش آموزان از سنین پایین با روش‌های علمی و مهارت کارگروهی آشنا و برای انجام تحقیقات و پروژه‌های پیچیده‌تر در آینده آماده می‌شوند.

وی با بیان اینکه جشنواره جابر ابن حیان گامی مؤثر در خودکفایی و رشد فکری و ذهنی دانش آموزان است، تصریح کرد: حضور دانش آموزان در چنین جشنواره‌هایی موجب شکوفایی استعدادهای آنان در زمینه‌های علمی می‌شود.

وی تاکید کرد: ارتقا سطح علمی دانش آموزان، همکاری اولیا با مسئولان مدارس به منظور ارتقا سطح آموزش، کمک به معلمان و دانش آموزان در راستای پاسخگویی به سوالات علمی و کمک به توسعه اهداف دانشی و مهارتی است.

در این آیین از دانش آموزانی که طرح های پژوهش محورشان در هشتمین جشنواره جابربن حیان در مرحله استانی برتر شناخته شده بود، با اهدا لوح تقدیر وهدیه تجلیل شد.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد که ۲۵۰ هزار نفر آن در مدارس ابتدایی تحصیل می کنند.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =