۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 993
کد خبر 83358396
۳ نفر
اوقات فراغت فرصت خودشکوفایی و مهارت آموزی

بوشهر- ایرنا- دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت بر این باورند که اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای دانش آموزان است تا استعدادها و توانمندی های خود در زمینه های مهارتی را با فراگیری آموزش های عملی فنی و حرفه ای شکوفا کنند تا در آینده زمینه اشتغال و کار آفرینی برای آنها در جامعه فراهم باشد.

اوقات فراغت بخشی مهم از زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد و برنامه ریزی صحیح و مفید برای آن حائز اهمیت است طوری که اگر در برنامه ریزی برای گذران اوقات فراغت دقت و توجه ویژه اعمال نشود ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به افراد بزند.

تحقیقات زیادی در باره اوقات فراغت صورت گرفته و نتایج این تحقیقات بیانگر اهمیت آن در زندگی هر شخص است به گونه‌ای که اگر فضا، امکانات و برنامه ریزی مشخصی برای گذران اوقات فراغت صورت نگیرد ممکن است تفریحات ناسالم جای آن را بگیرد و زندگی فرد و جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

امروزه توجه به اوقات فراغت هم برای خانواده‌ها و هم برای مسئولان اهمیت بسیار زیادی دارد، به گونه‌ای که هر ساله با برگزاری جلسات متعدد و تشکیل ستاد اوقات فراغت نسبت به برنامه ریزی برای آن اقدام می‌کنند.

از آنجا که اوقات فراغت در رشد فرهنگ نیز تأثیر بالایی دارد نباید از هدفمند کردن آن چشم پوشی کرد و با استفاده از اوقات فراغت می‌توان استعدادهای فرزندان را کشف و آنها را در مسیر رشد و شکوفایی قرار داد.

مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی با توجه ویژه به بحث اوقات فراغت هر ساله با برگزاری جلسات هم اندیشی و ساماندهی برای گذران هر چه بهتر و هدفمندتر این مقوله برنامه ریزی می‌کنند.

اوقات فراغت فرصت خوبی برای دوری کودکان از وابستگی به فضای مجازی است

رؤیا احمدی مادر دختری ۷ ساله به نام ساناز است، او می‌گوید: در جامعه امروزی که کودکان و نوجوانان به انزوا کشیده می‌شوند و بیشتر اوقات خود را با بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی پر می‌کنند، مدیریت اوقات فراغت دخترم یکی از دغدغه‌های مهم زندگی ام است.

مادر ساناز معتقد است: اوقات فراغت تاثیری مهم در هدایت افکار به سمت و سویی مثبت و مفید و شکل گیری شخصیت کودکان دارد و از همین رو به چگونگی گذران اوقات فراغت ساناز اهمیت ویژه ای قائل است.

مریم افکار که برای سومین سال متوالی برای اوقات فراغت پسرش آرمان برنامه ریزی می‌کند گفت: در این سه سال دریافته‌ام که اوقات فراغت برنامه ریزی شده می‌تواند باعث کشف استعداد در کودکان شود.

مادر آرمان افزود: از هشت سالگی فرزندم، دغدغه اوقات فراغت او را دارم زیرا معتقدم اگر استعداد فرزندم در همین سن کم کشف شود او با انگیزه و هدفمند خواهد شد و مجالی برای اتلاف وقت خود ندارد.

هر دانش آموز، یک مهارت

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهارداشت: در آموزش و پرورش برنامه‌های اوقات فراغت پس از به پایان رسیدن فعالیت‌های رسمی مدرسه و آغاز فصل تعطیلی دانش آموزان شروع می‌شود برای اینکه دانش آموزان بتوانند در زمانی که از درس و تأثیر رسمی مدرسه آزاد هستند در فعالیت‌های فوق برنامه حضور پیدا کنند.

سیروس فتحی اهداف برنامه ریزی اوقات فراغت را به منظور رشد و پرورش استعدادهای فرهنگی، هنری و مهارتی، ارتقا سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، فرهنگی و هنری، فراهم شدن زمینه‌های جلب مشارکت‌های دانش آموزان برای شرکت عملی آنها در برنامه‌های سازندگی استان و کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت این گونه فعالیت‌ها و تقویت روحیه خودباوری، خودیاری، همیاری و مسئولیت پذیری می‌داند و بیان کرد: برنامه ریزی اوقات فراغت به منظور غنی سازی این اوقات است که استراحت دانش آموزان با برنامه‌های مفید تقویت و غنی شود به آن منظور که حتی در فصل تابستان شاهد این رشد و ارتقا باشیم.

فتحی با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری سال "رونق تولید" نام گذاری شده، سیاست و فعالیت آموزش و پرورش در سال ۹۸ را برنامه ریزی فعالیت‌ها بر مبنای توسعه‌ی فناوری‌های نرم فرهنگی و مهارت آموزی با عنوان شعار "هر دانش آموز، یک مهارت" با هدف گسترش کارآفرینی و اشتغال، عنوان کرد و یادآور شد: یکی دیگر از سیاست‌ها در برنامه ریزی اوقات فراغت توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و مناطق روستایی است که دانش آموزان امکان دسترسی کمتری به برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دارند و در همین ارتباط اهتمام ویژه ای برای جلب مشارکت‌های بومی و محلی در اجرای برنامه‌ها با استفاده از ظرفیت و تسهیلات سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها شده است.

پیش بینی حضور بیش از ۲۵ هزار دانش آموز در برنامه‌های اوقات فراغت امسال استان بوشهر

فتحی اظهار داشت: ۲۷ کانون فرهنگی تربیتی، ۲۱ دارالقرآن، ۲۵ سالن و مجتمع ورزشی، ۱۵ پژوهش سرای دانش آموزی و حدود ۹۰ پایگاه تابستانی و پایگاه تشکل‌های دانش آموزی در شهرستان‌ها و مناطق ما کار برنامه ریزی و اردوهای برنامه‌های اوقات فراغت را برای بیش از ۲۵ هزار دانش آموز به عهده دارند.

او یادآور شد: آموزش و پرورش استان در برنامه ریزی اوقات فراغت در سال گذشته به عنوان دستگاه برتر استان شناخته شده است و انتظار ما این است که سازمان‌ها، نهادها و همه موسسه‌هایی که این امکان را دارند کمک کنند که با برنامه ریزی خوب و هماهنگ امسال هم بتوانیم برنامه‌های متنوعی را برای اوقات فراغت دانش آموزان داشته باشیم.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: مراکز مجری پایگاه‌های تابستانی هر ساله در حین اجرای برنامه‌ها از دانش آموزان و اولیا نظرسنجی می‌کنند که بتوانیم نیازهای آنها را در زمینه‌ی تامین فضای مناسب، تجهیزات و وسایل مورد نیاز آموزش و تنوع کلاس‌ها و برنامه‌ها برآورده کنیم.

اوقات فراغت نابسامانی‌های روحی و جسمی را درمان می‌کند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر درباره حساسیت فوق العاده اهمیت اوقات فراغت در زندگی کودکان و نوجوانان اظهارداشت: اندکی بی توجهی و بی تفاوتی به این موضوع مهم می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در پی داشته باشد.

زهره عالی نسب اضافه کرد: اوقات فراغت زمینه مناسبی برای شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان است تا آنجایی که این موضوع موجب ارزش‌های مهم نظیر حس استقلال طلبی و خودشکوفایی و تعالی آنها می‌شود و این امر به نوبه خود در پیشرفت و کارکرد هرچه بیشتر توسعه فردی و اجتماعی نیز مؤثر خواهد بود.

عالی نسب ادامه داد: اگر برنامه‌های اوقات فراغت با جهت گیری صحیح و سالم و با توجه به رشد شناختی کودکان و مهارت‌های حل مساله در آنها انتخاب شود بسیاری از نابسامانی‌های روحی و جسمی و اجتماعی کودکان و نوجوانان درمان یافته و منجر به خلاقیت‌های فردی و اجتماعی خواهد شد از جمله کارکردهای مثبت اوقات فراغت شامل مسئولیت پذیری و نقش کودکان و نوجوانان در سازندگی و اعتلای خویش است.

وی بیان کرد: افراد خلاق علاوه بر اینکه از صداقت و صراحت و انعطاف پذیری برخوردار هستند از اوقات فراغت خود حداکثر استفاده را می‌برند و با مهارتی نظیر مهارت حل مساله مسائل مختلف را حل و از بحران‌ها و چالش‌ها به سلامت عبور می‌کنند.

عالی نسب شکل دهی شخصیت سالم درکودکان و نوجوانان را از دیگر کارکردهای مهم اوقات فراغت عنوان کرد و ادامه داد: در این ارتباط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری شاخص خود را برهمین مبنا و نیازسنجی از کودکان و نوجوانان ابتدا پیش بینی و سپس با طرح آن در جلسات متعدد شورای فرهنگی و با نظارت و هدایت کارشناسان فرهنگی و هنری و ادبی در نظر گرفته و بصورت فرآیند محوری برنامه ریزی تدوین وتنظیم کرده است.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با وجود بیش از ۲۳ مرکز ثابت و سیارروستایی در بوشهر، اهرم، خورموج، کاکی، دیر، بردخون، کنگان، جم، عسلویه، سیراف، نخل تقی، برازجان، دالکی، وحدتیه، شبانکاره، بندرریگ، گناوه، دیلم و دو کتابخانه سیارروستایی که هرکدام ۶۰ روستا را تحت پوشش خود دارند و یک کتابخانه پستی که کتاب‌ها را به اعضا کودک نوجوان با پست ارسال می‌کنند، در این زمینه فعالیت می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان بوشهر افزودد: کانون پرورش فکری در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی خود مهارت‌های زندگی را با شعار "زندگی کردن تمرین می‌خواهد" ارائه می‌کند.

عالی نسب بیان کرد: با بهره گیری از این شعار کودکان و نوجوانان در ایام فراغت خود با حضور در مراکز فرهنگی و هنری استان و با هدایت و راهنمایی مربیان خود در حین انجام فعالیت‌های فرهنگی مثل قصه گویی و هنری مانند نقاشی و سفالگری و ادبی نظیر نوشتن خلاق با فضائل و ارزش‌های اخلاقی و تربیتی مهم در ارتباط با مهارت‌های زندگی و اجتماعی آشنا می‌شوند و این مهارت‌ها درطول انجام فعالیت‌های فرآیند محور در کودکان و نوجوانان در طول زمان نهادینه می‌شود.

وی یادآور شد: مهارت‌هایی مانند قدرت نه گفتن، خودباوری، عزت نفس، خودگردانی، خودشکوفایی، همدلی، همگامی، اعتماد به نفس و قدرت بیان شیوا و رسا به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

عالی نسب گفت: در واقع کودکان نیازمند یاری مربیانی هستند که بتوانند آنها را به سمت و سوی رشد و تعالی ذهنی و شناختی و آگاهی از رفتارهای مطلوب و شایسته اجتماعی سوق دهند.

وی اظهار داشت: کودکان و نوجوانان در یادگیری مهارت‌های فرهنگی و هنری و ادبی همزمان به یادگیری خوب و شایسته زندگی کردن هم می‌پردازند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان بوشهر معتقد است: نشان دادن راه‌های مناسب و مطلوب برای بهتر زندگی کردن کودکان و نوجوانان در انجام فعالیت‌های گروهی کمک شایانی خواهد کرد تا آنان با احساسات خود آشنا شوند و آنها را بموقع کنترل کنند.

عالی نسب تاکید کرد: کارگاه‌های مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان می‌آموزد تا خویشتن دار باشند و احساسات خود بویزه حساسات و رفتارهای منفی و نابهنجار را کنترل و به سمت احساسات خوب و مثبت هدایت کنند این کارگاه‌ها با فرآیند محوری موجب رشد و تعالی فردی و اجتماعی آنها می‌شود به گونه‌ای که در آینده شاهد جامعه‌ای فرهیخته و عاری از خشونت آسیب خواهیم بود. جامعه‌ای مدنی که کودکان و نوجوانان با گفتمان اخلاق مدارانه چالش‌ها و بحران‌ها و مشکلات خود را پشت سر خواهند گذاشت

وی بیان کرد: در واقع یکی از اهداف اساسی و مهم کانون پرورش فکری مهارت خوب زیستن و تمرین زندگی برای کودکان و نوجوانان است که مصادیق مهارتهای زندگی در کارگاه‌های فرهنگی و هنری و ادبی و انجمن‌های مربوطه برنامه ریزی شده است.

آموزش همراه با مهارت افزایی

مدیر کل فرهنگ و اراشاد اسلامی استان بوشهر اوقات فراغت را به معنای زمان‌هایی که جوانان و نوجوانان فارغ از تحصیل یا اشتغال به امور علمی و پژوهشی مشغول باشند، نمی‌داند و معتقد است: با توجه به بروز و ظهور پدیده‌های اجتماعی در فضای مجازی و رسانه‌های فراگیر دنیای معاصر اعم از سینما، موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای و انواع مدیاهای جذاب صوتی و بصری، نظام‌های آموزشی باید تعلیم و تربیت را بصورت مستمر در دستور کار خود قرار دهند.

فاطمه کرم پور افزود: تدوین برنامه‌های راهبردی آموزش ضمن بازی و لذت بردن از انجام فعالیت به عنوان یک پدیده غیر مستقیم آموزش در همه جای دنیا مورد تایید و تاکید قرار دارد.

کرم پور اضافه کرد: در این ارتباط بطور حتم فعالیت فیزیکی و مهارت افزایی کودکان، نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و آینده سازان جامعه مهم و سرنوشت ساز به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: آموزش همراه با مهارت افزایی در اوقات فراغت که امروزه پر از سرگرمی‌های جذاب دنیای مجازی است، باید به صورت هدفمند تدوین و به کار گرفته شود.

کرم پور بیان کرد: مهارت‌های فیزیکی، ورزشی و ارتباط با تقویت مهارت‌های حسی، هیجانی، تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی فعالیت‌های گروهی و توجه به دیگری از دسته دیگر مؤلفه‌های مهم در تدوین برنامه‌های آموزشی و مهارت افزایی است.

وی اضافه کرد: تقویت حافظه و افزایش توان مهارت‌های خواندن، شنیدن، حرف زدن و نوشتن در زمینه فعالیت‌های روزانه نیز می‌تواند هم اعتماد به نفس جوان و نوجوان را افزایش دهد و هم او را برای انجام امور مهم زندگی در آینده آماده سازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: آموزش فلسفه و هنر و امور دینی و مذهبی نیز از دیگر فاکتورهای هویت بخش در جوامع به شمار می‌آید.

کرم پور افزود: همانگونه که تجربه ثابت کرده خیلی از جوامع توسعه یافته به دلیل تهی بودن از هویت و توانمندی دینی و مذهبی دچار آسیب‌های جدی و بروز و ظهور بی حد بزه شده‌اند به همین دلیل لازم است در این زمینه نیز در برنامه‌های تدوین یافته برای نسل جوان و نوجوان مسائل مذهبی و دینی و فرهنگی با جذابیت‌های خاص خود مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با همکاری و حمایت از انجمن‌های مختلف فرهنگی و هنری و آموزشگاه‌های خصوصی فرهنگی و هنری در سطح استان این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

کرم پور اظهار داشت: استعدادیابی، آموزش و حمایت از آثار جوانان و نوجوانان در سراسر استان با نظارت، ارزیابی و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌پذیرد، و آثاری در رشته‌های مختلف هنری اعم از هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، سینمایی، خوشنویسی، شعر و ادب، موسیقی و سایر رشته‌های فرهنگی تولید و به مخاطبان عرضه می‌شود.

استفاده از ظرفیت سمن‌ها در برنامه ریزی اوقات فراغت

استاندار بوشهر بر هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های اوقات فراغت، تاکید کرد و گفت: باید از همه ظرفیت‌های نهادهای مختلف در این زمینه با هدف کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم.

عبدالکریم گراوند استفاده از خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت را ضروری دانست و افزود: با توجه به اینکه صرفه جویی در هزینه‌ها، اولویت کاری ما در سال جدید است از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت استفاده کنند.

گراوند بیان کرد: فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در اجرای برنامه‌های نشاط اجتماعی مثبت است زیرا دفتر امور اجتماعی استانداری مداخله‌ای در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت ندارد، به همین دلیل استفاده از سمن‌ها در اجرای این برنامه‌ها تاکید می‌کند.

استاندار بوشهر ادامه داد: تنوع بخشیدن به برنامه‌های اوقات فراغت باید در دستور کار و در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی، مهارت آموزشی در رشته‌های مختلف در اولویت برنامه‌ریزان باشد.

وی ضمن تاکید بر ابلاغ تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان با موضوع اوقات فرافت به فرمانداری‌ها تصریح کرد: در این زمینه باید از همه امکانات موجود دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها برای انجام باشکوه برنامه‌های اوقات فراغت بهره ببریم.

گراوند با بیان اینکه ارزیابی برنامه‌های اوقات فراغت توسط دفتر امور اجتماعی استانداری انجام شود، یادآور می‌شود: توجه به مناطق روستایی در برنامه‌های اوقات فراغت باید در دستور کار باشد ضمن اینکه باید از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم برای برگزاری دوره‌های اوقات فراغت استفاده کرد.

۷۲۰۸/‏۶۰۴۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =