۲۸ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 1498
کد خبر 83358375
۰ نفر
جشنواره شانگهای، عرصه جدید معرفی سینمای ایران

پکن- ایرنا- بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای که به عنوان یکی از ۱۵ رویداد رقابتی الف سینمای جهان به مدت یک هفته تا سوم تیر سال جاری در این شهر بندری در شرق چین برگزار می شود با نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی، فرصتی برای معرفی سینمای ایران به چین فراهم کرده است.

سینمای ایران که در یک سال گذشته با حضور و اکران فیلم‌های مجید مجیدی در این کشور پهناور جای پایی باز کرده است اکنون نیز با حضور فیلمسازان ایرانی و آثار آنان در جشنواره بین المللی فیلم شانگهای، فرصتی برای درخشش سینمای ایران و ارزیابی آثار فیلمسازان ایرانی در میان فیلمسازان کلاس جهانی فراهم شده است.
جشنواره بین المللی فیلم شانگهای دیگر برای ایرانی‌ها غریبه نیست و در چند سال گذشته سینماگران ایرانی ضمن حضور در این جشنواره موفق به کسب جوایز مهمی از این جشنواره هم شده‌اند.
بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای از ۲۵ خرداد آغاز شده و تا ۳ تیر با نمایش بیش از ۵۰۰ فیلم چینی و خارجی در ۴۷ سینمای شهر شانگهای ادامه دارد.
در جشنواره امسال آثار بیش از ۱۰ فیلمساز ایرانی در بخش‌های مختلف اکران می‌شود.
با توجه به جایگاه و اهمیت سینمای ایران، مسئولان جشنواره بین المللی فیلم شانگهای امسال تصمیم گرفتند در دو بخش به معرفی سینمای ایران بپردازند و بخشی از برنامه‌های این جشنواره را به ایران اختصاص دهند.
"معرفی سینمای ایران" در بخش کمربند و جاده جشنواره فیلم شانگهای و "نشست هم‌اندیشی سینماگران ایران و چین" از جمله برنامه‌هایی بود که برای معرفی سینمای ایران در این جشنواره برگزار شد.

نشست هم اندیشی سینماگران ایران و چین
نشست" هم‌اندیشی و گفت و گو" میان سینماگران و فیلمسازان ایران و چین روز سه شنبه در حاشیه بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای در این شهر بندری واقع در شرق چین برگزار شد.
این نشست با حضور "رضا میرکریمی" کارگردان ایرانی و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و "کامران محسنین" منتقد و پژوهشگر سینما از ایران و "جانگ های یینگ" کارگردان و "وانگ با یین" تهیه کننده هر دو از چین برگزار شد.
میرکریمی که فیلم «قصر شیرین» او در این جشنواره نامزد دریافت جایزه جام طلایی شده است پس از معرفی تاریخچه سینمای ایران برای حاضران گفت که میان سینمای ایران و چین نکات مشترک بسیاری وجود دارد که متأسفانه تا پیش از مطرح شدن کارگردانان دو کشور در جشنواره‌های اروپایی، هیچیک از دو طرف نسبت به هم شناختی ندارند.
او همچنین از طرح خود برای ایجاد یک آکادمی سینمایی در آسیا خبر داد که در آن نخبگان سینماهای مطرح آسیایی گرد هم می‌آیند و اعتبار و ارزش هنری سینماگران قاره کهن را خواهند سنجید.

شباهت‌های تاریخی، عامل نزدیکی سینمای ایران و چین
کامران محسنین نیز در این نشست در رابطه با دلیل استقبال از سینما و فیلم‌های فیلم‌سازان چین و ایران در کشورهای یکدیگر گفت که شباهت‌های تاریخی و تجربه‌های نزدیک مردم دو کشور در تاریخ معاصر و پرداختن به موضوعات انسانی باعث شده است مردم ایران به سینمای چین و مردم چین به سینمای ایران علاقه نشان دهند.
او گفت که برای افزایش همکاری میان سینماگران ایرانی و چینی نیاز به شکل گرفتن یک گفت‌وگوی مداوم و پیوسته میان فعالان سینمایی دو کشور است.

ضرورت ارتباط بیشتر سینماگران ایران و چین
"جانگ های‌یینگ" و "وانگ بایین" نیز ضمن خوشامدگویی به سینماگران ایرانی به جشنواره فیلم شانگهای از لزوم ایجاد سازوکاری برای ارتباط سینماگران جوان دو کشور برای تجربه اندوزی و آشنایی با سینمای کشور مقابل سخن گفتند.

نشست "معرفی سینمای ایران"
برنامه معرفی سینمای ایران در بخش کمربند و جاده بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای نیز با حضور علی نوری نویسنده و کارگردان ایرانی و سید وحید اولیایی، تهیه کننده و جمعی از علاقه مندان به سینمای ایران در مرکز همایش‌های شانگهای برگزار شد.
در این برنامه شرکت کنندگان به معرفی وضعیت سینمای ایران، شرایط فیلمسازی، نکات مثبت و همین طور دشواری‌های کار در سینمای ایران پرداختند.
آنگونه که رادیو بین المللی چین گزارش کرده است نوری در این نشست پاسخ به این پرسش که هدف بنیاد فارابی از حضور در جشنواره فیلم شانگهای چه بوده است گفت که بنیاد سینمایی فارابی با هدف حمایت از تولیدات مشترک و همکاری‌های سینمایی میان ایران، چین و سایر کشورهای کمربند و جاده و همین طور معرفی ویژگی‌های برتر سینمایی ایران برای همکاری و تولید آثار بین المللی در این دوره جشنواره فیلم شانگهای حاضر شده است.
اولیایی نیز در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‌های سینمایی ایران و چین با اعلام خبر آغاز یک پروژه سینمایی مشترک میان ایران چین در آینده نزدیک گفت که مهمترین عامل برای موفقیت در سینمای چین داشتن یک فیلمنامه خوب و مطابق با شرایط فرهنگی چین است.
او همچنین تحقیق و پژوهش را اصلی ترین نیاز برای ایجاد و گسترش همکاری‌های سینمایی موفق میان سینمای ایران و چین عنوان کرد.

جایگاه جشنواره شانگهای
جشنواره شانگهای در مقایسه با سایر جشنواره‌هایی مانند کن و برلین که به تأیید اتحادیه تهیه کنندگان سینما رسیده‌اند، از سابقه بسیار کمتری برخوردار است اما این جشنواره بعد از تأسیس به سرعت توسط اتحادیه تهیه کنندگان سینما به عنوان یکی از جشنواره‌های رقابتی فیلم بلند تأیید شد.
جشنواره فیلم شانگهای که در سال ۱۹۹۳ پایه‌ریزی شد، معتبرترین جشنواره بین المللی فیلم چین محسوب می‌شود.
ستارگان بی شماری از صنعت سینما هر سال در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند، اما تاکید جشنواره بر نمایش فیلم‌های برگزیده از بین صدها عنوان است این فیلم‌ها شامل فیلم‌های هنری، فیلم‌های تبلیغاتی، آثار مستقل با بودجه پایین و فیلم‌های کوتاه و مستند هستند. تنوع فیلم‌های انتخاب شده نیازهای مخاطبان گوناگون از جمله میهمانان خارجی، کارشناسان سینما و البته توده انبوه تماشاگران داخلی را پاسخ می‌دهد نمایش فیلم در جشنواره به کلی با اکران عادی فیلم‌ها در سینماها متفاوت است و در جشنواره تاکید بر جنبه‌های هنری و زیبایی شناختی فیلم هاست که تماشاگران را قادر می‌سازد طعم سینمای هنری و متفاوت را بچشند.
بازار فیلم جشنواره که تنها بازار فیلم در سراسر چین است، پلی میان خریداران، تهیه کنندگان و پخش کننده‌های سینما در داخل و خارج از کشور متصل می‌کند، سالانه حدود ۱۰۰ فیلمساز داخلی و خارجی با بیش از ۵۰۰ نفر از خریداران به گفت و گو می‌نشینند که در نتیجه صدها قرارداد فروش فیلم منعقد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =