کشف پروتئینی در خون موش‌های جوان که موجب افزایش طول عمر می‌شود

تهران- ایرنا- محققان آمریکایی در جریان آزمایشی موفق به کشف پروتئینی در خون موش‌های جوان شده اند که موجب افزایش طول عمر در موش‌های مسن می‌شود.

آزمایشات پیشین نشان داده‌اند که تزریق خون موش‌های جوان به موش‌های مسن، می‌تواند به معکوس کردن اثرات پیری کمک کند اما علت این موضوع هنوز مشخص نبود. اکنون پژوهش جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در آمریکا نشان می‌دهد که وجود یک پروتئین خاص به نام eNAMPT در خون موش‌های جوان موجب افزایش طول عمر موش‌های مسن می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که با تزریق eNAMPT از خون موش‌های جوان به موش‌های مسن می‌توان بهبودهای قابل توجهی را در سلامت موش‌های پیر از جمله افزایش سطح فعالیت فیزیکی و خواب بهتر مشاهده کرد.

نتیجه چند آزمایش eNAMPT ناشی از تزریق خون موش‌های جوان به موش‌های مسن نشان داد که این انتقال علاوه بر تقویت عملکرد گیرنده تصویر در چشم موش‌های مسن و تقویت عمکلرد شناختی آنها، طول عمر موش‌های مسن را بطور متوسط ۱۶ درصد افزایش داد.

در این آزمایش پژوهشگران همچنین از سطوح چرخش eNAMPT در خون برای پیش بینی مؤثر طول عمر در موش‌ها استفاده کردند و متوجه شدند که هر چه مقدار eNAMPT در جریان خون بیشتر باشد، طول عمر این حیوانات در نهایت بیشتر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که eNAMPT می‌تواند یک بیومارکر (نشانگر زیستی ) مؤثر برای پیری در مطالعات آتی باشد.

نتیجه این مطالعه جدید در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.