جذب پوشش تحصیلی دختران نسبت به اوایل انقلاب دو برابر شده است

تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از توفیقات بین المللی نظام جمهوری اسلامی جذب دختران به آموزش است که در بدو انقلاب این پوشش تحصیلی نزدیک به ۴۸ درصد بود و اکنون حدود دو برابر افزایش یافته است.

فرحناز مینایی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۸ درصد است؛ به این معنی که تنها ۲ درصد بازمانده و ترک از تحصیل داشته‌ایم و پوشش تحصیلی دوره متوسطه اول ۹۲ درصد بوده که بازمانده از تحصیل در این دوره ۸ درصد است و در دوره متوسطه دوم پوشش تحصیلی ۸۰ درصد بوده که ۲۰ درصد آن از تحصیل بازمانده‌اند.

وی تعریف ترک از تحصیل کرده‌ها را دانش آموزانی عنوان کرد که یک بار وارد سیستم شده و مشخصات اسمی آنها در سیستم ثبت شده است؛ ولی بازمانده از تحصیل‌ها دانش آموزان دختری هستند که مراجعه نکرده و سیستم آنها را شناسایی نکرده است.

مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، میزان بازمانده و ترک تحصیل را در دوره متوسطه اول و دوم بسیار بالا عنوان کرد و گفت: از گذشته تا حال فعالیت‌های زیادی برای جذب دختران و کاهش محرومیت‌های آنها از آموزش انجام گرفته که به امسال و سال قبل بر نمی‌گردد، بلکه از سال‌ها قبل و از ابتدای انقلاب این قضیه مورد توجه مسئولان بوده است.

وی گفت: موافقت نامه‌ای با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منعقد شده و طی آن دفتر امور زنان موظف به تحویل بودجه‌ای از معاونت و آماده کردن بسته عملیاتی بازگرداندن دختران ترک تحصیل کرده و باز مانده از تحصیل در قالب پروژه‌ای آماده شده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش افزود: پنج استان کشور شامل آذربایجان غربی، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان از شاخص دسترسی به آموزش و یا نرخ پوشش تحصیلی پایینی برخوردارند.

مینایی پورافزود: برای تهیه این بسته‌ها دو فاز تعریف شده که فاز اول آن یک دوره آموزشی و پژوهشی در استان با دعوت از کارشناسان زبده دوره ابتدایی متوسطه اول و دوم و مشاور امور زنان به عنوان رابط برگزار می‌شود که ۲ استاد از تهران این دوره آموزشی را برگزار می‌کنند.

وی در خصوص فاز دوم تصریح کرد: افراد آموزش دیده باید برنامه عملیاتی تهیه کنند و بر اساس آن برنامه و مشخصات اسمی دانش آموزان را که از مرکز آمار و فناوری اطلاعات دریافت کرده‌اند، به تک تک دانش آموزان دختر در شهرستان و مناطق خود با نمونه گیری مراجعه و به شناسایی دلایل ترک تحصیل و بازماندگی آنها بپردازند.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این افراد بعد از شناسایی باید راهکارهای موردی را با توجه به شرایط و مقتضیات مناطق و شهرستان‌های خود ارائه کنند که در نهایت این راهکارها در سطح استان توسط دفتر وزارت و اساتید بین پنج استان تحت عنوان بسته ملی جمع بندی شده و تحویل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌شود.

مینایی پور اضافه شدن دلایل جدیدتر به دلایل قبلی برای ترک تحصیل را تفاوت این پروژه با پروژه‌های قبلی عنوان کرد و گفت: افزایش خشونت در مدارس دختر، نارضایتی رو به افزایش دانش آموزان از معلمان خود و …بیشترین دلایل ترک تحصیل دختران است که فناوری و شرایط کشور امکاناتی را در اختیار قرار داده تا به دنبال راهکارهای جدیدتری نسبت به راهکارهای قبلی برای جذب دختران به تحصیل باشیم.

وی از تکرار این چرخه گفت و افزود: ممکن است از طرفی تلاش کنیم دختران را به تحصیل بازگردانیم، ولی از طرف دیگر این امکان هست که خروجی و بازمانده‌ای از تحصیل نیز داشته باشیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش والدین در مناطقی از کشور که معضل فرهنگی دارند، می‌تواند جزو فعالیت‌های فرهنگی محسوب شود.

توزیع بسته‌های آموزشی و بهداشتی دختران در مناطق محروم

مینایی پور در خصوص توزیع بسته‌های بهداشتی دختران گفت: این طرح به دلیل استقبال استان‌ها سابقه طولانی در دفتر امور زنان داشته و هر ساله تجدید و بهبود یافته است.

وی در خصوص بودجه این طرح گفت: دفتر امور زنان بودجه کمی را برای این طرح اختصاص داده است و بیشتر بودجه از کمک‌های خیرین و سازمان‌ها تأمین می‌شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش این طرح را دارای دو بخش عنوان کرد و افزود: یک طرح شامل کتابی است که مربوط به آموزش‌های دوران بلوغ بوده و به مدت چهار ساعت به دختران آموزش داده می‌دهد. فاز دوم طرح شامل بسته بهداشتی است که برخی از نیازهای دوران بلوغ را پوشش می‌دهد.

وی شروع این طرح را مهر ماه هر سال عنوان کرد و گفت: از آذر ماه تدوین این طرح آماده و در بهمن نهایی می‌شود. این طرح در فروردین ماه هر سال تحویل داده شده و اعتبارات آن از اوایل اردیبهشت طی دو مرحله دریافت می‌شود.

مدیرکل امورزنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در آخر تاکید کرد: هر دو طرح با هدف کاهش محرومیت دختران در مناطق محروم و دور افتاده و مدارس شبانه روزی انجام می‌شود و یکی از اهداف کلان دفتر امور زنان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =