۲۶ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۹:۵۴
کد خبرنگار: 1929
کد خبر: 83355319
۰ نفر
شاهراهی از قلب شما تا قلب حرم

تهران- ایرنا- مدتی است که آستان قدس رضوی سامانه تلفنی را برای پاسخگویی به سؤالات مردمی و دریافت انتقادات و پیشنهادهایشان راه‌اندازی کرده است تا عاشقان حرم در هر نقطه از ایران که هستند بی‌واسطه با این مجموعه در تماس باشند. راه ارتباطی مردم با آستان قدس رضوی هموارتر شده است.

به گزارش روزنامه صبح نو، هزاران نفر روزانه رنج سفر را به جان می خرند تا مهمان صحن و سرای امام رئوف شده و در کنار راز و نیاز و زیارت‌شان از برنامه‌های حرم بهره‌مند شوند اما به‌دلیل تنوع برنامه‌ها و وسعت صحن و سرای رضوی، یا از برنامه‌ها جا می‌مانند یا به امکانات مورد نیازشان به موقع دسترسی پیدا نمی‌کنند. حالا مدتی است که آستان قدس رضوی سامانه تلفنی را برای پاسخگویی به سوالات مردمی و دریافت انتقادات و پیشنهادهایشان راه‌اندازی کرده است تا عاشقان حرم در هر نقطه از ایران که هستند بی‌واسطه با این مجموعه در تماس باشند. راه ارتباطی مردم با آستان قدس رضوی هموارتر شده است. این را آقای مهدی رضوی‌کیا، مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» می‌گوید و می‌افزاید: از سال گذشته سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم تا مردم بتوانند به‌سرعت در مورد برنامه‌هایی که در صحن‌ها و رواق‌های حرم برگزار می‌شود سوالات خود را بپرسند و انتقادات و پیشنهادهایشان را به ما منتقل کنند؛ سامانه تلفی ملی ۱۳۸ یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد و آن ملی بودنش است یعنی هر فردی در هرکجای ایران می‌تواند بدون نیاز به گرفتن کد شهرستان، به‌صورت مستقیم با این شماره تماس بگیرد. ۱۳۸ تنها شماره ارتباط با مردمی در کشور بوده که به‌صورت ملی راه‌اندازی شده است.

قدم نخست، پاسخگویی به سوالات بود
رضوی کیا در مورد شکل‌گیری این سامانه توضیح می‌دهد: از روزهای پایانی بهمن‌ماه فاز اول سامانه ۱۳۸ راه‌اندازی شد. در فاز اول بنا داشتیم تا بیشتر پاسخگوی سوالات باشیم و درکنار پاسخگویی، نیازها و مطالبات مردم را نیز شناسایی کنیم.


در این مدت مردم بیشتر در مورد برنامه‌های مذهبی و مناسبتی حرم و همچنین خدمات حرم رضوی سوال می‌کردند. عده‌ای هم در مورد غذای تبرکی حضرت سوال می‌کنند که چگونه می‌توانند آن را دریافت کنند یا اینکه چطور می‌توانند نذورات خود را به این مجموعه اهدا کنند.


این موارد تنها بخشی از سؤالات مردمی در چند ماه اخیر بوده است. عده‌ای سؤالاتی درباره گم‌شدگان‌شان دارند و عده‌ای نیز درباره ویلچر و شرایط تحویل آن برای همسفر بیمارشان می‌پرسند. زائرانی هم هستند که دل در گرو گوشه امن حرم دارند و سؤال‌های مذهبی خاصی مانند شرایط اعتکاف می‌پرسند.


به گفته وی، برخی مردم هم با سامانه ۱۳۸ تماس می‌گیرند تا در مورد بخش‌ها و قسمت‌های مختلف حرم مثل موزه حرم و کتابخانه سؤال کنند.

راه انتقادات و پیشنهادات باز می‌شود
مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی معتقد است با آنکه هنوز تبلیغات ملی این سامانه آغاز نشده است، استقبال مردم از سامانه قابل‌تأمل بوده است. او می‌گوید: فاز اول پروژه تنها به این بخش‌ها اختصاص داده‌شده بود اما در فاز دوم که از تابستان آغاز می‌شود قرار است علاوه‌بر راهنمایی زائران و علاقه‌مندان بخش دریافت انتقادات و پیشنهادات را نیز فعال کنیم.


همزمان با این اقدام آستان قدس هم آماده می‌شود تا از این انتقادات و پیشنهادات به‌صورت سیستمی و شبکه‌ای استفاده کند و پاسخگو باشد.


او در مورد شیوه جذب نیروهای پاسخگوی این سامانه تلفنی به «صبح‌نو» توضیح می‌دهد: همه نیروهای سامانه افتخاری هستند؛ اینجا تنها مرکز ارتباطات مردمی است که همه نیروهای آن افتخاری هستند و هیچ حق‌الزحمه‌ای برای نیروهای آنجا در نظر نگرفته‌ایم. در این بخش نیز نیروهای پاسخگوی تلفن نیروهای افتخاری‌اند و مانند سایر نیروهای عاشقی که به عشق امام رضا ساحت مقدس حرم مشغول کار هستند به‌صورت داوطلبانه و عاشقانه پاسخگوی مردم هستند.


از او راجع به شیوه گزینش افراد سؤال می‌کنم می‌گوید: گزینش این بخش نیز مانند سایر بخش‌ها به‌صورت متمرکز و بر اساس انتخاب مرکز گزینش آستان انجام می‌شود؛ ثبت‌نام از طریق مرکز خادمین است و افراد ازآنجا به ما معرفی می‌شود. ما فقط بررسی می‌کنیم که آن‌ها علاقه‌مندی و توانمندی همکاری در این بخش را داشته باشند اما گزینه شکلی و احراز صلاحیت‌های اخلاقی و تعهدی توسط گزینش آستان قدس انجام می‌شود.


فن بیان، صبر و حوصله در ارتباط با مردم، تحصیلات و آشنایی با بحث‌های تخصصی، خویشتنداری و نحوه پاسخگویی و همچنین رعایت احترام در گفت‌وگو با مردم، زائران و مجاوران حرم حداقل شاخص‌هایی است که یک فرد باید داشته باشد تا بتواند در این مجموعه همکاری کند. رضوی‌کیا توضیح می‌دهد که نیروهای ما در سه نوبت مختلف پاسخگوی مردم هستند یعنی این سامانه ۲۴ ساعته بدون وقفه در خدمت پاسخگویی به مردم است.


مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی درخصوص تبلیغات ملی این سامانه توضیح می‌دهد: نگاه ما این بود که بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سامانه همزمان باهم پیش رود به همین دلیل متناسب با رشد سامانه تبلیغات را انجام دادیم. تا امروز تبلیغات ما تبلیغات شهری در مشهد مقدس و محوطه حرم بوده است و هنوز وارد فاز تبلیغاتی ملی نشده‌ایم اما از ابتدای تابستان فاز ۲ این سامانه تلفنی آغاز خواهد شد و همزمان تبلیغات از صداوسیما و سایر رسانه‌ها به‌صورت گسترده آغاز خواهد شد تا بتوانیم این سامانه را به تمام مردم کشور معرفی کنیم. ۱۳۸ سامانه‌ای ملی است و تنها شماره‌ای است که بدون هیچ پیش‌شماره می‌توان به مرکز مشهد متصل شد.


به گفته او، اکنون به‌طور متوسط روزانه حداقل بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر با این مرکز تماس می‌گیرند که در روزهای خاصی مانند ایام اعتکاف، ماه رمضان، شب‌های قدر و ایام عزاداری سیدالشهدا و همچنین روزهای زیارتی امام رضا (ع) این تماس‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و گاه به مرز دو تا سه هزار نفر هم می‌رسد.


وقتی از او در مورد فاز بین‌المللی این سامانه می‌پرسم توضیح می‌دهد که با توجه به استقبال بی‌نظیر زائران سایر کشورها از زیارت امام هشتم شیعیان، راه‌اندازی چنین سامانه‌ای نیازمند نیروهای متخصص و مسلط به زبان است و اکنون در دستور کار این مجموعه نیست. به گفته رضوی‌کیا فاز سوم سامانه نیز معطوف به گسترش فعالیت‌ها و تبلیغ بیشتر خواهد بود.


او تأکید می‌کند که سامانه ۱۳۸ شرح وظایف خود را دارد و در مورد نیازهای تخصصی‌تر زائران، آستان قدس تدابیری دیگر اندیشیده است، بطوری‌که برای پاسخ به سؤالات شرعی زائران و علاقه‌مندان، پاسخگوی تلفنی ۰۵۱-۳۲۰۲۰ راه‌اندازی شده تا افراد بتوانند پاسخ سؤالات خود را از کارشناسان تخصصی مذهبی دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =