ضریب استقلال آموزش و پرورش را با کمک تشکل ها افزایش می دهیم

تهران - ایرنا - سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ضریب استقلال، نفوذ و گفتمان غالب این وزارتخانه را با همت تشکل های فرهنگیان افزایش می دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، «سید جواد حسینی» روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی تشکل های فرهنگیان که با حضور علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور برگزار شد، مشارکت نظام مند را یکی از راه های تحقق خواسته های تشکل های صنفی فرهنگیان دانست و افزود: وقتی بدنه یک میلیون نفری معلمان گفتمان غالب را ترویج کند آنجا است که ضریب نفوذ وزیر افزایش می یابد و آموزش و پرورش به استقلال خواهد رسید.
وی ادامه داد: ۹ میز گفت و گو در خراسان رضوی در موضوعات مختلف تشکیل دادم و اکنون این آمادگی وجود دارد که میز گفت و گو با مشارکت تمامی تشکل های فرهنگیان تشکیل شود.
سرپرست آموزش و پرورش به سیر تحول دولت ها اشاره کرد و گفت: اولین دولت ها بر پایه سیاست بودند و در ادامه تحولات، دولت ها امنیتی و سپس اقتصادی شدند.

وی اضافه کرد: در ادامه دولت ها خدمتگزار شدند که در این شرایط دولت ها به دلیل عریض و طویل شدن و ایجاد موانع در خدمت رسانی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کوچک سازی بزنند.
حسینی عنوان کرد: توسعه نظام مند در همه عرصه ها به ویژه در آموزش و پرورش یک ضرورت است.
وی یادآور شد: بنده در زمان مدیریت آموزش و پرورش خراسان رضوی، مدارس را با ۹۰ هزار معلم اداره می کردم و برخی می گفتند چگونه امکان پذیر است که توضیح دادم با ایجاد تشکیلات مشورتی معلمان به این نحو که همه معلمان در کارگروه های مختلف عضو بودند و از نظرات مشورتی آنها در جلسات شورای عالی استفاده می شد و از این اقدام سود بسیاری نصیب نظام آموزشی شد.
حسینی اضافه کرد: برخی به مشارکت محدود اعتقاد دارند اما مشارکت واقعی بهترین نتیجه را دارد زیرا مشارکت مستمر نظام مند جزو جوهره قانونی است که در سند تحول بنیادین نظام آموزشی و بندهایی مختلف سند به آن اشاره شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ایجاد کاروان مشورتی معلمان در خراسان رضوی برگرفته از سند تحول بود که سود آن حاصل شد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید با همه ذی نفع و غیر ذی نفعان ارتباط برقرار کند، خاطر نشان کرد: معتقدم رابطه آموزش و پرورش باید تعاملی باشد زیرا سندی دارد که مورد اتفاق همه نظام است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: باید دیوار مدیریتی آموزش و پرورش مرتفع تر از دیگر دستگاه ها باشد.
وی اظهار داشت: یکی از خواسته های معلمان برای تحقق تحول، منابعی است که باید در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد اما باید بپذیریم دولت برای اجرای امور با موانعی روبرو است و در این میان باید خدماتی که دولت می دهد هم دیده شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همه دستگاه ها با وجود تلاش دولت در تخصیص بودجه مشکل دارند اما آموزش و پرورش همواره تخصیص صددرصدی داشته است.
حسینی خاطر نشان کرد: نظام جهانی می گوید اگر آموزش می خواهد تحول پیدا کند، باید سهم نظام آموزش از اعتبارات دولتی به ۲۰ درصد برسد دولت روحانی سهم اعتبارات را از ۹ به ۱۳ درصد رساند اما در کنار آن باید توسعه مشارکت ها هم داشته باشیم.
وی افزود: اگر بخواهیم آموزش و پرورش توسعه پیدا کند باید از درون این توسعه را شروع کنیم زیرا این وزارتخانه یک لشکر اقتصادی خفته است که می توان این نقطه بالقوه را بالفعل رساند./‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =