۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 1222
کد خبر 83350654
۰ نفر
قطار توسعه خراسان شمالی در انتظار ریل گذاری مناسب

بجنورد- ایرنا - خورشید امید در شمال خراسان با تأسیس استان خراسان شمالی در سال ۸۳ فروزان شد اما اکنون با وجود گذشت ۱۵ سال از تفکیک شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، فاروج و راز و جرگلان هنوز تا رسیدن این خطه به قطار توسعه استان های برخوردار، صدها کیلومتر ریل گذاری لازم است.

اگر چه سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۱ و برکات این سفر نقطه عطفی در تاریخ استان بود و موجب شد تا رشد خراسان شمالی سرعت بگیرد اما برخی از مصوبات این سفر هنوز هم جامه اجرا به تن نکرده است.
در سفر رهبری به خراسان شمالی کشاورزی نخستین محور توسعه استان اعلام شد و با نگاهی به وضعیت اشتغال و تعداد ۸۲ هزار بهره بردار این بخش و سکونت ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها، انتخاب این محور بجا و با شرایط استان کاملاً هماهنگ بود.
در واقع کشاورزی به طور مستقیم و غیرمستقیم با زندگی مردم این استان پیوند خورده است اما با این وجود و با وجود ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی، سهم تولید سالانه این استان در زیربخش های زراعی، باغی و دامی تنها ۲.۵ میلیون تن است و از سویی خطرپذیری بالای کشاورزی، زندگی کشاورزان و بهره برداران این بخش را با سختی همراه کرده است.
کشاورزی سنتی، خرده مالکی و نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده موجب شده تا تولیدات این بخش از استان خارج و پس از فرآوری دوباره با بهای گزاف به استان برگردد و در این میان آنهایی که سود می‌برند، واسطه‌ها هستند.
خراسان شمالی ششمین تولیدکننده انگور کشور است اما این انگور گاه به استان‌های دیگر رفته و حتی با نام دیگر استان‌ها صادر می‌شود و از رتبه چهارم کشوری در نوغانداری و تولید ابریشم نیز تنها زحمت آن نصیب روستاییان و نوغانداران می‌شود. عرصه‌های طبیعی ما با ۳۶۰ گونه گیاهان دارویی پوشیده شده اما جای خالی صنایع مرتبط مانند صنایع بسته بندی موجب شده تا این مزیت استان نیز مغفول بماند.
جمعیت ۳۰ هزار نفری عشایر خراسان شمالی ۷۰۰ هزار رأس دام را پرورش می‌دهند و از دیگر سو در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام وجود دارد و در حالی که رتبه ۱۲ تولید گوشت قرمز و رتبه چهارم جمعیت دامی را دارا هستیم اما این دام‌ها کامیون کامیون از استان خارج می‌شوند و باز هم جای خالی صنایع مرتبط با این بخش را آشکارا می‌توان دید و این تنها بخشی از نداشته های خراسان شمالی و مشتی از خروار است.
گردشگری یکی از مهمترین صنایع درآمدزای کشور است ولی سهم این استان تنها عبور سالانه ۲۰ میلیون مسافر است. اگر چه این استان با ویژگی‌های منحصر به فردی در حوزه طبیعی و میراث فرهنگی غنی، گنجینه معرفت‌ها و فرهنگ‌ها نام گرفته اما در این زمینه هنوز در آغاز راه است و ظرفیت بزرگ تنوع قومیتی ما که آمیزه ای از فرهنگ و آئین‌های اقوام کرد، ترک، تات و ترکمن است، به منصه ظهور نرسیده است و طبیعت بکر و دست نخورده ما در گوشه گوشه این خطه هنوز ناشناخته‌های بسیاری دارد.
نبود حمل و نقل ریلی، خطوط منظم پروازهای هوایی و آزادراه و بزرگراه، بخش حمل و نقل استان را که یکی از محورهای توسعه سرمایه گذاری است، محدود کرده است.
صنایع مادر در خراسان شمالی هنوز فرزندی ندارد و چراغ صنایع پایین دستی که با ایجاد آنها امید به اشتغال در قلب جوانان استان روشن می‌شد در مجتمع پتروشیمی خراسان، کارخانه سیمان، مجتمع فولاد اسفراین، لوله گستر اسفراین و مجتمع آلومینای جاجرم خاموش است.
منطقه ویژه اقتصادی بجنورد از ظرفیت‌های بزرگ استان برای توسعه است و ایجاد آن مایه امید برای توسعه استان و تنها واحد فرآوری آن به گفته مدیران این بخش به زودی فعال می‌شود که مردم در انتظار تحقق این وعده هستند.
با وجود اینکه معادن خراسان شمالی در کشور شناخته شده است و ۳۰۱ حلقه معدن نیز در استان داریم اما خام فروشی در این بخش نیز بلای جان بهره برداران است و مرمرهای پرتقالی ما در اسپانیا و ایتالیا فرآوری شده و هر مترمربع آن با قیمتی چند ده برابر دوباره به کشور وارد می‌شود.
میزان ذخایر قطعی معادن خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی از این معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و این درد بزرگ نقش محرومیت به چهره استان زده است.
اگر چه خراسان شمالی در بسیاری از شاخص‌ها در رتبه‌های آخر جدول توسعه قرار دارد اما جمعیت جوان این استان ظرفیتی است که می‌توان به آن امید بست و رؤیای توسعه را از خواب به بیداری کشاند و شاید روزی بیاید که این استان سراسر نعمت هم به قطار ده استان برتر کشور بپیوندد.

ب / ۵۱۳۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =