۲۰ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۰:۲۶
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 83346629
۰ نفر
جای خالی موسیقی مناسب سنین مختلف

رشت - ایرنا - معلمان که از آنان به عنوان افراد راهنما و شکل دهنده شخصیت و منش رفتاری دانش آموزان یاد می شود؛ قائل به تفکیک ناپذیری خانه و مدرسه هستند و معتقدند جای خالی تولید محتوا در بخش موسیقی متناسب با نیازها ، روحیات و ذائقه نسل جوان امروز، به طور جدی مشاهده می شود.

ویدئویی کوتاه از پایکوبی شماری از دانش آموزان که در فضای مجازی انتشار یافت؛ واکنش‌هایی متفاوتی همراه با بازتاب‌هایی بسیار داشت. در این میان شماری از معلمان مدارس استان گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند که اولیای مدارس اعم از دانش آموزان، کادر مدرسه و والدین جدای از جامعه نیستند و دلایل علاقه به موسیقی‌های غیربومی و این چنینی را بایستی در جامعه جستجو کرد. آنان معتقدند که شنیدن موسیقی حال افراد در هر گروه سنی را خوب می‌کند ولی تأکید دارند که موسیقی و ترانه‌هایی با ریتم شاد، از نیازهای افراد به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی است که بایستی بر اساس نیاز گروه‌های سنی به تولید محتوا متناسب با فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی، توجه و گام‌های مؤثری در این باره برداشته شود.

شماری دیگر از معلمان نیز تغییر سبک زندگی و اثرات آن بر فرزندان را دلیل گرایش کودکان و نوجوانان به موسیقی‌های غیربومی می‌دانند و می‌گویند: امروز دسترسی قشر دانش آموز به موسیقی‌های غیربومی آسان و انتقال این نوع موسیقی از طریق فضای مجاز زیاد شده است.



** ضرورت تولید محتوای موسیقایی متناسب با روحیات دانش آموزان

یکی از معلمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره تمایل افراد از جمله قشر دانش آموز به موسیقی‌های غیربومی بیان داشت: یکی از دلایل گرایش دانش آموزان به موسیقی‌های غیربومی این است که به لحاظ تولید محتوا، موسیقی متناسب با روحیات آنان یا به اندازه کافی کار نشده و اگر هم کاری در این باره انجام شده، در جامعه و بین قشر دانش آموز، اطلاع رسانی نشده است.

وی که در مقطع متوسطه اول تدریس می‌کند، اظهار داشت: یکی دیگر از دلایلی که البته بخش محدودی از دانش آموزان به موسیقی‌هایی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی مطابقت ندارد، گرایش پیدا می‌کنند، مربوط به تغییر سبک زندگی خانواده‌ها و تأثیر آن بر کودکان است.

وی شادی را نیاز هر انسانی دانست و با بیان اینکه درصد خوشحالی در کشور ما پایین است، خاطرنشان کرد: شادی هیچ ارتباطی با وضعیت اقتصادی ندارد، برخی از کشورها به اساسی‌ترین امکانات دسترسی ندارند اما طبق فرهنگشان، شاد و خوشحال هستند.

این معلم که به تدریس رشته ریاضی اشتغال دارد، ادامه داد: اسلام دینی است که بر شادی تاکید دارد و شادمانی در زندگی ما واجب است؛ این درحالیست که شادی در سیستم آموزشی ما از گذشته مغفول مانده، شادمانی در مدارس ما نیست یا کم است و بایستی به این مهم توجه جدی شود.

وی با اشاره به جمله معروف مدرسه خانه دوم است، اظهار داشت: دستگاه تعلیم و تربیت به ویژه معلمان بعد از پدر و مادر، بیشترین نقش را در شکل گیری شخصیت دانش آموزان دارند بنابراین آموزش و پرورش بایستی به وظایف خود در حوزه فرهنگی عمل کند ضمن آنکه باید بیش از پیش به این دستگاه فرهنگی توجه شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه رشته موسیقی با توجه به علایق افراد به ویژه دانش آموزان خاطرنشان کرد: برای ایجاد هنرستان‌های موسیقی محدودیت است و به سختی مجوز داده می‌شود درحالیکه موسیقی کودکان به توجه بیشتری نیاز دارد و بایستی شاد و ترانه اش ساده و قابل درک برای کودک باشد.



به گفته این معلم، در موسیقی کودکان باید مفاهیم اخلاقی و تربیتی لحاظ شود بنابراین بایستی برای این گروه سنی، موسیقی‌هایی شاد با ویژگی‌های یاد شده، تولید شود تا آنان به سمت موسیقی‌های غیربومی با ترانه‌هایی بدون محتوا نروند.



وی در خاتمه با تاکید بر این مطلب که ما بایستی به دانش آموزان فرصت خوشحالی و شاد بودن را بدهیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان دستگاه فرهنگی در کنار سایر دست اندرکاران مجموعه فرهنگی، بایستی راه درست را به دانش آموزان نشان داده و آنان را هدایت کند.



** موسیقی نیاز افراد است

یکی دیگر از معلمان مقطع متوسطه دوم مدارس استان گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه دانش آموزان، کادر مدرسه و والدین جدای از جامعه نیستند، اظهار داشت: موسیقی یک نیاز هم برای دانش آموزان و هم برای اقشار مختلف جامعه است و ما بایستی زمینه را برای خوب شنیدن و آموزش مهارت شنیداری دانش آموزان فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه از علایق دانش آموزان به موسیقی‌های غیربومی و نامانوس با فرهنگ ایرانی سخن گفته می‌شود را قبول ندارم زیرا در بسیاری موارد در مدارس ملاحظه می‌شود که دانش آموزان شاهنامه فردوسی و اشعار شاعران دیگر را به صورت هماهنگ و ریتم، همخوانی می‌کنند که بسیار جذاب هم هست.

این معلم که به تدریس زیست شناسی مشغول است، گفت: بایستی در حوزه موسیقی، محتوای خوبی را برای گروه‌های مختلف سنی تولید کنیم، این مهم می‌تواند کار فرهنگی توأم با انتقال پیام برای دانش آموز باشد.

وی با بیان اینکه ضربآهنگ به ویژه ریتم تند برای دانش آموزان جذابیت بیشتری دارد، افزود: اگر دراین باره در تولید محتوا کاری انجام نگیرد، دانش آموزان به سراغ موسیقی‌های غیربومی یا موسیقی‌هایی می‌روند که جنبه ریتمیک بودن آن پررنگ‌تر باشد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان به سراغ موسیقی‌هایی می‌روند که سهل الوصول تر باشد، اضافه کرد: موسیقی‌های پاپ با توجه به نوع هارمونی که دارند، می‌توانند برای دانش آموزان به ویژه ابتدایی‌ها، خوشایندتر باشند.

این معلم گیلانی، هنرستان‌های موسیقی را یکی از کمبودها دانست و اضافه کرد: این هنرستان‌ها معدود و انگشت شمار است و بر این اساس دانش آموزان به آموزشگاه‌های آزاد سوق داده می‌شوند که در برخی موارد ممکن است در شماری از آموزشگاه‌ها، به درستی و متناسب با فرهنگی ایرانی - اسلامی موسیقی به فرزندانمان آموزش داده نشود.

استان گیلان دارای بیش از ۳۹۱ هزار دانش آموز است.

۷۲۸۶/‏۲۰۰۷


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =