۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83345406
T T
۰ نفر
مکزیک پیش  از لغو تعرفه ها با اقدامات امنیتی در مرزها موافقت کرده بود

تهران-ایرنا- نیویورک تایمز فاش کرد، توافقی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با مکزیک اعلام و به بهانه آن تعرفه‌های این کشور را تعلیق کرد، حاصل مذاکراتی است که به صورت محرمانه ماهها پیش انجام شده بود.

این روزنامه آمریکایی در گزارش روز جمعه خود این موضوع را به نقل از مقاماتی از هر دو کشور آمریکا و مکزیک رسانه‌ای کرده است که از مذاکرات مربوطه مطلع بوده‌اند.


این گزارش افزود: در بیانیه مشترکی که روز جمعه اعلام شد عنوان شده که مکزیک با «اعزام نیروهای گارد ملی» خود به سراسر این کشور با اولویت مرز جنوبی خود موافقت کرده ست اما به گفته مقامات یاد شده، دولت مکزیک مارس گذشته در جریان مذاکرات محرمانه در میامی بین «کریستین نیلسون» وزیر امنیت داخلی وقت آمریکا و «اولگا سانچز» وزیر کشور مکزیک در این زمینه متعهد شده بود.


نکته مهم در توافق ترامپ گسترش برنامه‌ای برای اجازه به پناهجویان برای ادامه حضور در مکزیک همزمان با بررسی تقاضای پناهندگی آنها در آمریکا بوده است اما این توافق به نوشته نیویورک تایمز در دسامبر گذشته در پاریس و در جریان یادداشت‌های دیپلماتیکی که دو کشور درباره آنها مذاکره کرده بودند و بین آنها تبادل شد حاصل آمد. نیلسون پنج روز قبل از کریسمس در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، پروتکل حفاظت از مهاجران را اعلام کرد.


به نوشته این روزنامه، مذاکره کنندگان در هفته گذشته نتوانستند طرف مکزیکی را نسبت به پذیرش توافق بر سر «یک کشور امن ثالث» متقاعد کنند. این توافق به آمریکا از لحاظ قانونی اجازه می‌دهد تقاضای پناهجویان را قبل از اینکه نخست در مکزیک پناهنده شوند، رد کند.


نیویورک تایمز نوشت: معلوم نیست که چرا رئیس جمهوری آمریکا بر این باور است که این توافق واقعاً بازتاب یک توافق گسترده‌تر و جدید است و با وجودی که او محدودیت‌های این توافق را درک کرده آن را پذیرفته است.


به نوشته این روزنامه، پذیرش این توافق از سوی ترامپ می‌تواند روشی برای حفظ آبرو باشد تا از تبعات سیاسی و اقتصادی ناشی از اعمال تعرفه‌ها بر مکزیک که کمتر از دو هفته قبل تهدید به اجرای آنها کرده بود، فرار کند.


ترامپ با تهدید مکزیک به اعمال تعرفه‌ها – شروع با ۵ درصد و رساندن آن به ۲۵ درصد- با انتقادهای فراوانی از سوی رهبران جهانی، مدیران صاحبان کسب و کار، قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات و تعداد زیادی از اعضای تیم خود مواجه شد.


نیویورک تایمز افزود: مذاکرات روز یکشنبه گذشته با دیدار «کوین کی مک آلینان» سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا با وزیر امور خارجه مکزیک و حضور در یک ضیافت شام با او آغاز شد. یک مقام ارشد دولتی که به دلیل برگزار شدن مذاکرات پشت درهای بسته اجازه نداشت نامش را فاش کند تاکید کرد که طرف مکزیکی دراین مذاکرات توافق کرد در مقایسه با قبل اقدامات سریع‌تر و سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از ورود مهاجران بکار بندد.


طرف مکزیکی بعلاوه وعده داد تعداد بیشتری (۶۰۰۰) نیروی گارد ملی در مقایسه با تعهدات قبلی خود اعزام کنند و آنها متعهد شدند روند اجرای پروتکل حفاظت از مهاجران را تسریع بخشند.


این گزارش افزود: با این حال تردیدهای عمیقی بین برخی از مقام‌های آمریکایی و حتی شخص ترامپ درباره تعهد مکزیکی‌ها برای عمل کردن به وعده‌های خود وجود دارد. بعلاوه پروتکل‌های حفاظت از مهاجران تاکنون با چالش‌های قانونی از سوی گروه‌های مدافع حقوق مهاجران مواجه است. آنها می‌گویند این پروتکل‌ها حق مهاجران برای دسترسی به وکیل را نقض می‌کند.


«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت که دولت این کشور به دنبال کاهش مهاجران غیرقانونی و تقویت امنیت مرزها از طریق همکاری با مکزیک در عمل کردن به تعهداتش است.


نیویورک تایمز نوشت: تصمیم ترامپ برای استفاده از ابزار تجاری برای فشار بر مکزیک تا حدی به دلیل دیدگاه او درباره آنچه که درباره تهاجم به کشورش از سوی مهاجران گفته است و تا اندازه‌ای به دلیل جلب حمایت حامیانش است که به ویژه به دلیل تحقق نیافتن وعده او برای ساخت دیوار مرزی عصبانی هستند.


مشاوران ترامپ هشدار داده‌اند که با وجود توافق با مکزیک روند ورود مهاجران می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد. یک مقام آمریکایی مطلع از مذاکرات بین این کشور و مکزیک به نیویورک تایمز گفته است که ترامپ ممکن است در صورتی که ورود مهاجران از مرز جنوبی بسرعت کاهش نیابد دوباره وارد مذاکره شود. وی معتقد است تهدید تعرفه هنوز رفع نشده است.


اروپام **۹۱۵۸**۲۰۴۰

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha