۱۵ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۸:۴۴
کد خبرنگار: 1279
کد خبر: 83341426
۱ نفر
سایت ضدعفونی پایانه بندر امام در انحصار عده ای خاص

اهواز- ایرنا- پایانه بندر امام خمینی(ره) از لحاظ میزان تناژ واردات محصولات فله، بزرگ‌ترین بندر کشور محسوب می شود و همین امر باعث شده تا ظرفیت های سرمایه گذاری متعددی را در خود ایجاد کند. اما این امر در بخش سایت های شست و شو و ضدعفونی به دلیل تلاش عده ای بر انحصار با بن بست مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار رسمی موجود، ماهانه بیش از ۴۰ هزار کامیون در حال حمل محصولات غذایی و دامی از این بندر به نقاط مختلف کشور هستند. این محصولات به منظور رعایت استانداردهای بهداشتی و طبق نظریه امور دامپزشکی روزانه نیازمند شست و شو و ضدعفونی هستند.


در حال حاضر بندر امام خمینی (ره) هفت سایت ضد عفونی فعال و یک سایت نیمه فعال دارد که متاسفانه با کمترین نظارت بر نحوه عملکرد و بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی و بدون نصب سپتیک‌های پیشرفته، خسارت‌های زیادی به محیط زیست دریا وارد کرده‌اند و علی رغم دادن مهلت برای رفع نواقص و استانداردسازی، هیچ‌گونه اقدامی از سوی این سایت‌ها انجام نشده است.


اما موضوع عملیات ساخت ۲ سایت جدید شست و شو و ضدعفونی در این پایانه با حواشی بسیار زیادی همراه بود. هفته گذشته انتشار خبر درگیری چند کارگر روزمزد سایت‌های شست و شو و ضدعفونی کننده خودروهای سنگین حمل بار با یکدیگر در پایانه بندر امام خمینی (ره) منجر به ایجاد موجی رسانه ای علیه بزرگ ترین پایانه حمل بار کشور شد تا جایی که حتی نماینده مردم ماهشهر در مجلس نیز به آن واکنش نشان داد و با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامی خود خواستار توقف ساخت سایت‌های جدید در این پایانه شد.



تذکر نماینده مردم ماهشهر در مجلس



این درحالی است که علی گلمرادی در این ویدئو ضمن تذکر شدید به مدیرکل راهداری و حمل و نقل خوزستان، خواستار جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز جدید تحت عنوان سایت ضد عفونی در پایانه بندر امام خمینی (ره) شد.


به همین منظور با این نماینده مجلس جهت شفافیت بیشتر ماجرا بارها تماس گرفته شد اما علیرغم تلاش های انجام شده، وی پاسخگو نبود.



اجازه انحصار فعالیت ها در این پایانه را نخواهیم داد


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برخی جوسازی های صورت گرفته در خصوص ایجاد ۲ سایت جدید شستشو و ضدعفونی کننده خودروهای سنگین حمل بار در پایانه بندر امام خمینی (ره)، گفت: بر اساس قوانین «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» اجازه انحصار فعالیت ها در این پایانه را نخواهیم داد.


غلامعباس بهرامی نیا اظهارداشت: البته نماینده مردم ماهشهر، بندر امام و امیدیه در این رابطه ایراداتی دارد که از وی خواسته شد که در اولین فرصت مشکلات حمل و نقل بار در پایانه بندر امام را مورد بررسی قرار دهیم تا برای آنها راهکاری هایی اندیشیده شود.


وی در پاسخ به این سوال که منظور شما از بیان واژه رانت در این ویدئو چه بوده، گفت: منظور این بود که اگر سرمایه گذاران جدید در حوزه حمل و نقل را نپذیریم فعالیت ها در پایانه انحصاری می شود و در نهایت رانت ایجاد خواهد شد و باید توجه داشت که جلوگیری از ورود سرمایه گذاری های جدید بر خلاف قوانین است.


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز شدید به سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال داریم، افزود: ضروری است که سایت‌های شستشو و ضدعفونی کننده خودروهای سنگین حمل بار در این پایانه افزایش پیدا کنند.


بهرامی نیا تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای در تلاش هستند تا کار شست و شوی این حجم زیاد از کامیون‌های حمل بار در پایانه به صورت انحصاری باشد و به همین دلیل تعدادی از کارگران با این عنوان کذب که «قرار است بیکار شوند»، تحریک کردند تا دست به اقدامات جوی سازی شده ای بزنند تا به این بهانه از ایجاد سایت‌های جدید جلوگیری شود.


این مقام مسئول در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای یادآورشد: با توجه به حجم تردد کامیون‌های باری می‌توان گفت که ایجاد سایت‌های جدید به هیچ وجه باعث بیکار شدن کارگران در دیگر سایت‌ها نخواهد شد.


او با تاکید بر اینکه پایانه بندر امام ظرفیت ایجاد پنج سایت جدید دیگر را دارد، گفت: به هیچ وجه انحصار در این پایانه را نخواهیم پذیرفت و اعتقاد داریم که در حال حاضر این ۲ سایت باید ایجاد شوند.



رئیس انجمن کامیون داران بندر امام حاضر به پاسخگویی نشد


در ادامه پیگیری‌های با رئیس انجمن کامیون داران بندر امام تماس گرفته شد که وی اعلام کرد" به دلیل عدم احراز هویت خبرنگار و جلوگیری از سوء استفاده رسانه های خارجی حاضر به مصاحبه نیست".


با این وجود برخی منابع محلی گفته‌اند که این سایت‌ها بابت هزینه شست و شو و ضدعفونی از هر کامیون ۵۰۰ هزار ریال دریافت می‌کنند و با احتساب تعداد کامیون‌های شست و شو شده در سال ۹۷ درآمد این هشت سایت بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال بوده و از سوی آنها پیگیری‌هایی برای افزایش تعرفه بین ۸۰۰ تا یک میلیون ریال صورت گرفته است و پیش بینی می شود احتمال این افزایش قیمت به دلیل انحصاری بودن کار شست و شو توسط متولیان سایت‌ها عملی شود.



بر اساس این گزارش، ظهر روز پنجشنبه ۹ خردادماه در درگیری به وجود آمده در اداره پایانه‌های حمل و نقل بندر امام خمینی (ره)، ۲ نفر به وسیله اسلحه شکاری زخمی شدند.


این درگیری در جریان اعتراض تعدادی از کارگران شاغل در شرکت‌های شست و شو و ضدعفونی کامیون‌های حمل بار بندر امام به دلیل صدور مجوز برای ساخت ۲ سایت ضدعفونی رخ داد.


۹۹۳۱/‏۶۰۶۸

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =