۶ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۲۸
کد خبر: 83329366
T T
۰ نفر
تجلی گرایش های افراطی مردم انگلیس در انتخابات پارلمان اروپا

لندن- ایرنا- بیشتر مردم انگلیس در انتخابات پارلمانی اروپا به حزبی که مطلقاً هیچ برنامه‌ای به‌جز خارج کردن کشور از اتحادیه اروپا ندارد، رأی داده‌اند که این مساله علاوه بر دودستگی عمیق ، نشانگر عمق تعلقات افراطی و ملی‌گرایانه مردم این کشور است.

دقایقی پیش نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا اعلام شد. بر اساس نتایج اعلام‌شده حزب جدیدالتأسیس برگزیت بالاترین آرا را به دست آورده است. حزب لیبرال دموکرات به‌عنوان حزب مخالف برگزیت بسیار خوب ظاهر شده درحالی‌که دو حزب اصلی محافظه‌کار و کارگر شکست سنگینی متحمل شده‌اند. در هیچ‌کدام از حوزه‌های انتخاباتی انگلیس، حزب محافظه‌کار اکثریت را کسب نکرده است. البته به دلیل سهمیه‌بندی نسبی انتخابات پارلمان اروپا، این بدان معنی نیست که حزب محافظه‌کار هیچ کرسی‌ای به دست نخواهد آورد.



رأی‌گیری برای این انتخابات در 28 عضو اتحادیه اروپا در طول چند روز گذشته در جریان بود. در انگلیس که طبق سنت همه رأی‌گیری‌ها روز پنجشنبه انجام می‌شود، مردم  23 می (2 خرداد) به‌پای صندوق‌های رأی رفتند. این در حالی است که مردم فرانسه و آلمان امروز، یکشنبه 26 می، رأی‌های خود را به صندوق انداختند. طبق مقررات همه نتایج  حوزه‌های انتخابیه باید باهم و در پایان مهلت رأی‌گیری اعلام شود.



رسانه‌هاتا پایان شمارش ارا از انتشار هرگونه گمانه‌زنی یا بیان نظرات جانب‌دارانه نهی شده‌اند.



در انگلیس از همان ابتدا به نظر می‌رسید که حزب جدیدالتأسیس «برگزیت» بیشترین کرسی‌ها را از آن خود خواهد کرد. نکته قابل‌ توجه در مورد انگلیس این است که قرار بود این کشور قبل از انتخابات پارلمانی اروپا، اتحادیه را ترک گفته باشد. اما به دلیل تأخیر در آنچه اکنون برگزیت نامیده می‌شود، انگلیس مجبور به برگزاری انتخابات شد.



تاکنون حزب برگزیت به رهبری نایجل فاراژ اصلی‌ترین برنده و حزب محافظه‌کار و شخص «ترزا می» بزرگ‌ترین بازنده آن به‌حساب می‌آیند. نایجل فاراژ با این که هدف فعالیت سیاسی خود را خروج از اتحادیه اروپا قرار داده است، اما از این انتخابات و راه یافتن به پارلمان اروپا بیشترین فایده را می‌برد. در صورت تحقق ایده او، اکنون نه انتخاباتی بود، نه حزب برگزیتی و نه تصاحب پنج‌ساله کرسی پارلمان اتحادیه اروپا. درواقع فاراژ حیات سیاسی خود را پس از محو شدن حزب قبلی‌اش «یوکیپ»، با تأخیر افتادن در برگزیت بازیافت.



با این نتایج، بحران دودستگی در جامعه و فضای سیاسی انگلیس نه‌تنها کاهش نیافت که بسیار عمیق‌تر شد. این دودستگی بر سر موضوع برگزیت تاکنون دو نخست‌وزیر و تعدادی از مقامات دیگر در سطح وزیر را قربانی کرده و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها فروکش کند.



در این انتخابات چشم‌ها علاوه بر موارد دیگر، نگران برنده شدن تامی رابینسون، فعال ضد مسلمان و افراطی انگلیسی بود. گفته می‌شد که او شانس بالایی دارد. اما در نتیجه نهایی، رابینسون مجبور به پذیرش شکست شد.



انتخابات پارلمان اروپا هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود. در انتخابات فعلی 512 میلیون شهروند اروپایی، 751 نماینده پارلمان را انتخاب می‌کنند. پارلمان اروپا برخلاف شورای اروپا قدرت قانون‌گذاری ندارد ولی می‌تواند مصوبات شورای اروپا را رد کرده یا مواردی برای تصویب پیشنهاد کند. بااین‌حال تنها نهاد پارلمانی اروپای متحد است که اعضای آن بارأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.



به دلایل فوق انتخابات پارلمان اروپا همیشه در کشورهای عضو و به‌ویژه در انگلیس رویدادی حاشیه‌ای و غیر مهم تلقی شده و شاهد مشارکت بالای مردم نمی‌بود. با این‌ وجود در انتخابات اخیر به دلیل اوج گرفتن احزاب راست افراطی در تمام اروپا و موضوع برگزیت در انگلیس، مشارکت مردم بیش از دوره‌های قبل بوده است. نتایج نشان می‌دهد که این دوره بالاترین میزان مشارکت در 20 سال گذشته را شاهد بود است.



در بقیه کشورهای عضو، احزاب راست افراطی علی‌رغم آرمان‌های ملی‌گرایانه، عموماً موافق ادامه عضویت در اتحادیه اروپا بوده و تنها در انگلیس است که شاهد تب برگزیت هستیم.



رأی بالای حزب برگزیت که نه هیچ مانیفستی دارد و نه هیچ برنامه مدونی و فقط بر اساس شعارهای احساسی شکل‌گرفته، تصویر آینده‌ای نگران‌کننده برای انگلیس را ترسیم می‌کند.



اگرچه تحلیل گران از پیروزی خیره‌کننده حزب برگزیت سخن می‌گویند اما باید در نظر داشت که 33 درصد رأی این حزب معادل تقریباً تمام رأی‌های طرفداران برگزیت محسوب می‌شود. به معنای دیگر حزب برگزیت موفق شده است رأی‌دهندگان موافق برگزیت از دو حزب بزرگ را به‌سوی خود جلب کند.



آنچه در سبد سایر احزاب باقی می‌ماند رأی افرادی است که یا مخالف برگزیت هستند یا برگزیت برایشان در اولویت نبوده، به دلایل دیگری از جمله برنامه اقتصادی به حزب موردنظر رأی داده‌اند. بنابراین می‌توان در این فضای دو قطبی شده، مجموع سهم احزاب دیگر که به بیش از 60 درصد می‌رسد را به‌حساب رأی‌دهندگان مخالف برگزیت گذاشت. این در حالی است که در همه‌پرسی سه سال پیش، طرفداران خروج از اتحادیه اروپا با کسب 52 درصد آرا برنده شدند.



اگرچه نمی‌توان به‌طور قاطع نتایج آرا در این انتخابات را به‌عنوان یک همه‌پرسی دوم به‌حساب آورد، اما از هم‌اکنون می‌توان تصور کرد که تحلیلگران و طرفداران هر دو طیف نتیجه انتخابات را به سود خود تفسیر خواهند کرد.



بااین‌حال نکته نگران‌کننده این است که بیش از 30 درصد رأی‌دهندگان انگلیسی به حزبی که مطلقاً هیچ برنامه‌ای به‌جز خارج کردن کشور از اتحادیه اروپا ندارد، رأی داده‌اند. این علاوه بر نمایش دودستگی عمیق در کشور، نشان‌دهنده عمق تعلقات افراطی ملی‌گرایانه و پوپولیستی است.



شبس**اروپام**هـ ن**1917


سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha