گام بلند در حوزه زيرساختي خراسان جنوبي

بيرجند - ايرنا - 20 طرح حوزه راه و مسكن در سفر وزير راه و شهرسازي به خراسان جنوبي با اعتبار 706 ميليارد تومان افتتاح و كلنگ زني شد كه گامي بلند در حوزه زيرساختي اين استان مرزي به شمار مي رود.

به گزارش ايرنا، مردم خراسان جنوبي براساس وعده هاي مسئولان استاني از ماه ها قبل چشم به راه وزير راه و شهرسازي بودند تا نخستين سفر خود بعد از انتصاب در وزارت را به اين استان تجربه كند.
اين سفر را مي توان حاصل رايزني هاي استاندار خراسان جنوبي دانست كه در ديدارهاي متعددي از سال گذشته تاكنون دغدغه ها و مطالبات مردم در خصوص راه ها و راه آهن را منتقل كرده تا قول اين سفر را گرفته است.
محمد اسلامي روز دوشنبه سي ام ارديبهشت امسال به همراه جمعي از معاونان و مديران وزارت راه و شهرسازي به خراسان جنوبي آمد.
علي نبيان مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن، خيرالله خادمي مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، مازيار حسيني معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي و سيد محمد پژمان مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران از جمله همراهان وزير بودند.

**بهره برداري از 124 كيلومتر بزرگراه
از مهمترين پروژه هاي اين سفر افتتاح 124 كيلومتر باند بزرگراه در خراسان جنوبي بود كه به گفته معاون وزير راه و شهرسازي براي ساخت هر يك كيلومتر از اين باند هاي دوم چهار ميليارد تومان هزينه شده اين در حالي است كه با قيمت روز 350 ميليارد تومان براي احداث بزرگراه هاي خراسان جنوبي هزينه شده و اقدام خوبي محسوب مي شود.
همچنين عمليات اجرايي 60 كيلومتر از پروژه هاي بزرگراهي خراسان جنوبي در بخش ديهوك شهرستان طبس به طور همزمان كلنگ زني شد كه وزارت راه و شهرسازي براي 200 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته و در صورتي كه اجرايي شود اكثر حلقه هاي ناپيوسته بزرگراهي استان را رفع خواهد كرد.
خراسان ‌جنوبي از نظر وسعت سومين استان و از نظر طول راه‌ ها ششمين استان كشور است كه داراي 17 هزار كيلومتر راه است.
در حال حاضر 614 كيلومتر باند دوم، چهار هزار و 643 كيلومتر راه اصلي و فرعي، پنج هزار و 694 كيلومتر راه روستايي آسفالت و 6 هزار و 212 كيلومتر راه روستايي و خاكي در استان وجود دارد.
ميانگين باندهاي دوم و طول بزرگراه‌ هاي استان نسبت به ميانگين كشوري بسيار پايين ‌تر است و خراسان جنوبي تا رسيدن به ميانگين كشوري بايد 141 كيلومتر آزادراه داشته باشد.
احداث باندهاي دوم راه هاي استان خراسان جنوبي در دولت يازدهم و دوازدهم 293 درصد رشد داشته است. اگرچه اين رشد بي نظير است اما نيازمند توسعه حدود 600 كيلومتر باند دوم در استان هستيم.
بر اساس آخرين آمار يك هزار و 865 كيلومتر پروژه دوبانده شدن راه ها در استان فعال است كه از سال 93 تاكنون 342 كيلومتر آن افتتاح 439 كيلومتر در دست اجرا و يكهزار و 301 كيلومتر باقي مانده است.
محور بيرجند - قاين بخشي از كريدور 1570 كيلومتر شرق (محور مشهد - چابهار) است. كه عمليات دوبانده سازي اين پروژه از سال 89 آغاز شد و تاكنون 49 كيلومتر آن تكميل و سه پيمانكار با مجموع 120 ميليارد تومان قرارداد در 51 كيلومتر باقي مانده با پيشرفت 40 درصد مشغول فعاليت هستند.
مطالبات پيمانكاران و كارگران اين محور يكي از مشكلاتي است كه باعث كندي روند پروژه شده است و حدود يك ساعت حضور وزير راه و شهرسازي در محل پروژه فرصتي را فراهم كرد تا پاي درد و دل كارگران و پيمانكاران بنشيند.
خبرنگاران همراه وزير هم اشك هاي كارگر روزه دار اين پروژه را در حالي تماشا مي كردند كه از 15 ماه حقوق معوقه خود مي گفت و از وزير راه و چاره اي مي خواست.
وزير راه و شهرسازي كه در همان لحظات ابتدايي ورود به خراسان جنوبي اعلام كرد توسعه محور شرق جزو اولويت هاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران است، بابت تاخير در پرداخت ها از كارگران و خانواده هاي آنان عذرخواهي كرد و قول داد كه اين بدهي ها را پيگيري و پرداخت كند.

**كلنگ زني راه آهن بيرجند تا سه ماه آينده
يكي از انتظارات اين سفر كلنگ زني راه آهن بيرجند بود كه پيش از آن رسانه ها وعده آن را از زبان مسئولان به مردم داده بودند اما به دليل اينكه تا لحظه اين سفر پيمانكار مربوطه مشخص نشده بود وزير از كلنگ زني منصرف شد.
با اين حال محمد اسلامي در ساعت پاياني حضورش وعده داد كه تا 2 يا 3 ماه آينده عمليات پروژه اتصال بيرجند به راه آهن سراسري نيز شروع خواهد شد.
وي در جريان اين سفر اتصال خط راه آهن چابهار به زاهدان - زابل به بيرجند و اتصال به راه آهن سراسري را جزو اولويت اول دانست اما به اعتقاد او زماني بايد كلنگ چنين پروژه مهمي زده شود كه ماشين آلات پيمانكار در محل آماده به كار باشند. براي همين مردم خراسان جنوبي باري ديگر بايد اميدوار باشد در اين فرصت 3 ماهه اي كه وزير اعلام كرده پيمانكار مربوطه مشخص و اعتبار لازم نيز تامين شود تا شايد سال ها چشم انتظاري براي راه آهن پايان پذيرد.
از ابتداي شكل ‌گيري خراسان جنوبي يكي از نخستين موضوع‌ هاي زيربنايي كه مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره‌ مندي اين استان از حمل و نقل ريلي بوده است.
خراسان جنوبي در منطقه اي قرار دارد كه از گذشته هاي دور بخشي از جاده ابريشم بود و نقش مهمي در توسعه اقتصادي و مبادلات تجاري كشور داشته است.
مسئولان استان پيشتر اعلام كردند كه اعتبار مورد نياز از سوي مشاور براي اجراي طرح راه آهن در فاز 51 كيلومتر محور ارتباطي كالشور - گناباد، 546 ميليارد ريال برآورد شده و اعتبار مورد نياز براي اجراي محور بيرجند به طول 22 كيلومتر نيز 410 ميليارد ريال است.
اميد است با كلنگ زني خط راه آهن كالشور به بيرجند اعتبار لازم براي اين پروژه اختصاص يابد تا با استفاده از منابع مالي مختلف و تعاملات بين استاني روياي 17 ساله مردم استان به تحقق نزديك شود.
آغاز عمليات اجرايي اتصال فردوس به شبكه آنتي راه آهن، خبر مسرت بخشي بود كه در اين سفر نيم روزي به مردم خراسان جنوبي داده شد و به طور رسمي عمليات اين طرح به طول 71 كيلومتر و با اختصاص 101 ميليارد تومان اعتبار آغاز شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در آيين كلنگ زني اين پروژه گفت: وزير راه و شهرسازي با اكثر معاونان خود به خراسان جنوبي سفر كرد تا مشكلات حمل و نقل اين استان با دقت بيشتري مورد بررسي قرار گيرد.
خير الله خادمي اتصال فردوس به شبكه ريلي را گام بزرگي در راستاي توسعه اين شهرستان دانست و افزود: اميد است مردم فردوس، شهرستان هاي اطراف و صنايع از مزاياي اين طرح بهره مند شوند.
وي عنوان كرد: بايد شرايط براي آمادگي استفاده مردم از ريل مهيا شود و يكي از مشكلات فرهنگ مردم كشور ما استفاده از جاده است و كمتر از شبكه هاي ريلي استفاده مي كنند.
وي گفت: در برخي استان ها سرمايه هاي زيادي براي ريل هزينه شده ولي استقبال مردم از ريل كم است و اين هزينه فقط سرباري براي منطقه است و بايد هزينه هاي ريلي كه در اين منطقه انجام مي شود براي مردم اقتصادي باشد چون اگر اقتصادي نباشد به ضرر مردم تمام مي شود.

**بازآفريني شهري در بافت هاي ناكارآمد
همچنين وزير راه و شهرسازي در جريان سفر به خراسان جنوبي يكي از موضوعات قابل اهميت ديگر را بازآفريني شهري عنوان كرد و براي همين مهم بازديد هايي از پروژه هاي بازآفريني شهري بيرجند داشت.
اولين مقصد بازديد وزير در محله موسي بن جعفر(ع) با استقبال مردمي روبه رو شد كه سال ها زندگي در منطقه اي با مشكلات بهداشتي و كمبود امكانات رفاهي امانشان را بريده بود و فرصتي براي گفتن گلايه هايشان داشتند.
كوچه هاي خاكي و فاضلاب رها شده مهمترين مشكلاتي بود كه از حرف هاي دست و پاشكسته ساكنان اين محل به گوش وزير راه و شهرسازي مي رسيد و او در پاسخ به اين گفته ها اعلام كرد كه حذف حاشيه نشيني و سكونتگاه هاي غيررسمي و نوسازي محلات در مناطق شهري يكي از اولويت هاي مهم اين وزارت است.
محمد اسلامي در اين محله كلنگ ساخت 200 واحد مسكوني خيرساز را به زمين زد و ابراز اميدواري كرد كه با ساخت اين واحدهاي مسكوني عنوان سكونتگاه غير رسمي از اين محله برچيده شود.
وي در خصوص مشكل فاضلاب همانجا به مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان جنوبي دستور داد كه تا پايان ماه مبارك رمضان نسبت به تعيين پيمانكار و اجراي فاضلاب منطقه اقدام كند.
آسفالت معابر خاكي نيز بر دوش شهرداري گذاشته شد اما شرط تمام اين اقدامات آن خواهد بود كه ساكنان اين محله نسبت به مقاوم سازي منازل خود پيشقدم شوند.
يكي از اقداماتي كه راه و شهرسازي در اين محله هدف بازآفريني شهري انجام داده ساخت كتابخانه و خانه محله است كه مورد بازديد وزير قرار گرفت و مقرر شد تا عيد فطر اين بناها براي استفاده مردم تحويل داده شود.
وزير راه و شهرسازي در ادامه اين سفر از بافت تاريخي بيرجند نيز بازديد داشت گرچه در اين بازديد مديركل ميراث فرهنگي استان تمام تلاش خود را كرد تا با تشريح شرايط خاص اين بافت وزير را براي پرداخت يك ميليارد تومان اعتبار قانع كند اما اسلامي با اين توضيح كه برنامه هاي بافت هاي فرسوده بسته شده و در پايان سال مالي امكان اختصاص اعتبار جديد نيست موافقت نكرد.
با اين حال همان چند دقيقه اي كه وزير راه و شهرسازي در بافت تاريخي به بازديد بناهاي با ارزش و آب انبار قديمي بيرجند پرداخت مجذوب هنر ، تمدن و ظرفيت هاي بكر اين منطقه شد.
خراسان جنوبي يكهزار هكتار بافت فرسوده ناكارآمد، سكونتگاه غيررسمي و بافت تاريخي دارد كه 90 هزار نفر معادل 30 درصد جمعيت شهري در اين محلات ساكن هستند.
شركت در اختتاميه مسكن مهر خراسان جنوبي از ديگر برنامه هاي وزير راه و شهرسازي بود كه با افتتاح 798 واحد مسكوني تعاون 04 ارتش همزمان و به اين شكل پرونده مسكن مهر با ساخت بيش از 30 هزار واحد در استان خراسان جنوبي بسته شد.
اما وزير راه و شهرسازي در اين آيين اطمينان داد كه نهضت مسكن سازي همچنان در كشور ادامه دارد و بايد براي خانه سازي گام هاي مستحكمي برداشته شود.

**توسعه زيرساخت فرودگاهي در خراسان جنوبي
يكي از زيرساخت هاي مهمي كه در سفر وزير راه و شهرسازي به خراسان جنوبي مورد توجه قرار داشت ظرفيت فرودگاهي استان و توسعه ترمينال فرودگاه بيرجند بود.
عمليات پروژه توسعه و بهسازي ترمينال فرودگاه بيرجند همزمان با سفر وزير راه و شهرسازي به خراسان جنوبي در حالي شروع شد كه براي ساخت و تجهيز آن حدود 30 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده كه از محل اعتبارات سرمايه اي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران تامين مي شود.
وزير راه و شهرسازي در آيين كلنگ زني اين پروژه با اشاره به زيرساخت فرودگاهي به عنوان يكي از ديگر از اولويت هاي وزارت راه و شهرسازي بيان كرد: در اين خصوص براي خراسان جنوبي هنوز نياز به افزايش پرواز داريم.
محمد اسلامي تاكيد كرد: بايد با توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل، ظرفيت هاي اقتصادي در حوزه هاي گوناگون نيز شكوفا و همپاي هم حركت كنند تا به صورت لازم و ملزوم جاذبه هاي فراوان تري براي گسترش زيرساخت ها فراهم شود.
وي با اين اعتقاد كه بهره وري از فرودگاه بايد اقتصادي شود افزود: از همين رو حمل و نقل تركيبي در سياست هاي وزارت راه و شهرسازي دنبال مي شود.
وزير راه و شهرسازي يكي از سياست هاي اين وزارتخانه را اقتصادي شدن توليد بار و سفر در فرودگاه، بندر ور اه آهن عنوان كرد و گفت: ايجاد فرودگاه به طور مستقل به شكوفايي اقتصادي كمكي نمي كند بلكه بايد طرح هاي مكمل در قالب سرمايه گذاري دنبال شود كه از اين لحاظ خراسان جنوبي ظرفيت هايي همچون صنايع، معادن و گردشگري دارد.
9893 * 6054