۱ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۱۲:۰۶
کد خبر: 83323664
۰ نفر
تالار معاملات شهرداری تهران تشكیل می شود

تهران- ایرنا- معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران اعلام كرد: تلاش می شود در سال جاری تالار معاملات شهرداری تهران تشكیل و به فعالیت كارگزاری ها پایان داده شود.

به گزارش ایرنا، عبدالحمید امامی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: البته نمی توان این تالار را مانند بورس تلقی كرد زیرا پیچیدگی های خاص خود را دارد.
وی با بیان اینكه تالار معاملات شهرداری برای ایجاد شفافیت است خاطرنشان كرد: این طرح از گذشته وجود داشته اما اجرا نشده است.
امامی افزود: در این تالار معاملات بالای 250 میلیون تومان یا معاملات كلان انجام می شود و در گام نخست 22 منطقه و پنج شركت به آن ملحق خواهند شد.
وی با اشاره به اینكه تشكیلات این تالار نوشته و چارت سازمانی آن مشخص شده است اضافه كرد: با اصلاح اساسنامه بتدریج سایر سازمان های شهرداری نیز به این تالار خواهند پیوست.
امامی با بیان اینكه فعالیت كارگزاری ها مانند معامله پایاپای است تاكید كرد: سیاست شهرداری درخصوص كارگزاری ها تعطیلی كامل آنهاست.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینكه در مقطعی شهرداری به دلیل وضعیت مالی نامناسب به كارگزاری ها روی آورد تا با تامین منابع پروژه ها را پیش ببرد خاطرنشان كرد: متاسفانه كارگزاری ها این توان را ندارند.
وی افزود: در حال حاضر 2 كارگزاری كه یكی دولتی و دیگری وابسته به شهرداری است فعالیت می كنند كه با تشكیل تالار معاملات فعالیت آنها متوقف خواهد شد.
به گزارش ایرنا كارگزاری ها شركت هایی هستند كه برای پیشبرد اجرای پروژه ها با آورده مالی ورود و به جای شهرداری، تامین منابع می كردند و در فرصت های چندماهه شهرداری با محاسبه كارمزد هزینه هایشان را می پرداخت.

**بازپس گیری بیش از 80 ملك
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران با بیان اینكه نمی خواهیم به كش و قوس ها بپردازیم اما این موضوع دلیل نمی شود به دنبال بازپس گیری اموال مردم و دولت نباشیم گفت: تعدادی از املاكی كه واگذار شده مساله دار و تعدادی در اختیار سازمان هایی هستند كه به خوبی از آن بهره برداری كردند.
وی ادامه داد: فهرستی از املاك در اختیار سازمان املاك وجود دارد كه بخش حقوقی در حال تخلیه این املاك است.
امامی با اشاره به اینكه تا هفته گذشته بیش از 80 ملك تخلیه شده اظهارداشت: ملك هایی كه تخلیه می شوند باید با بدهی تهاتر شوند.
معاون شهردار با بیان اینكه 2 هزار ملك شناسایی شده بود تا وضعیت آن مشخص شود خاطرنشان كرد: به طور رسمی در حال پیگیری ملك هایی كه در اختیار دیگران قرار دارد هستیم تا اگر به تمایل به استفاده دارند قیمت ها كارشناسی شود.
وی اضافه كرد: برنامه داریم برای كاهش هزینه ها، ساختمان هایی كه اطراف پارك شهر است ولی در اختیار سایر نهادها قراردارد را تحویل بگیریم تا معاونت هایی كه محل استقرار آنها از ساختمان مركزی شهرداری دور هستند و نیاز است كه به شهردار نزدیك باشند به اینجا منتقل شوند.
امامی گفت: در این زمینه ساختمان روزنامه اطلاعات را نیز تحویل گرفتیم.

**موضوع تخلف در توزیع برنج
معاون شهردار تهران همچنین درپاسخ به سوالی درباره تخلف توزیع برنج مخلوط ایرانی و خارجی در فروشگاه شهروند اظهارداشت: ما در شهروند نفع شخصی نداریم كه بخواهیم تقلب كنیم؛ ظاهرا یكی از تامین كننده ها مشكل داشته كه موضوع را بررسی می كنیم و اگر اتفاق از طرف مسئولان باشد حتما برخورد می شود.

**دعواهای مالی را به خیابان نمی كشیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه برای جلب اعتماد عمومی تلاش كردیم اظهارداشت: قرار گذاشتیم دعواهای خانوادگی را به خیابان نكشیم و به همین دلیل به بحث هایی كه اختلاف برانگیز بود اشاره نكردیم چراكه وظیفه ما خدمت رسانی به مردم است تا شهری سالم همراه با آرامش برای شهروندان فراهم شود.
امامی همچنین با اشاره به اینكه پایان سال گذشته تخفیفی برای پرداخت عوارض درنظر گرفته نشد خاطرنشان كرد: با این كار (ارایه تخفیف) كسانی كه در موعد مقرر عوارض خود را پرداخت می كنند شاهد بودند افرادی كه در پرداخت تأخیر دارند از تخفیف هم برخوردار می شوند كه این امر درست نبود.
وی یادآور شد: قیمت پروانه چند سال ثابت مانده و در این مدت قیمت ملك سه تا چهار برابر شده است؛ بنابراین نیازی به تشویق و تخفیف نبود و اگر قرار باشد به كسی تخفیف داده شود باید شامل كسانی باشد كه به صورت نقد و كامل عوارض خود را پرداخت می كنند.

** با برخورد خشن و نیورجرسی مخالفم
وی با تأكید بر ضرورت تعامل با دستگاه های مختلف تصریح كرد: با برخوردهای خشن و سیستم نیورجرسی مخالفم زیرا باید بتوانیم با دستگاه های مختلف تعامل برقرار كنیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران به تشریح سیاست هایی كه به جهت گیری های شهرداری كمك می كند پرداخت و گفت: افزایش درآمد و ایجاد منابع جدید درآمدی، كاهش هزینه ها، هزینه كرد بهینه منابع درآمدی، كاهش هزینه های غیرضروری و پیشگیری از موازی كاری از جمله سیاست های این معاونت است.
وی افزود: سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان هزینه كرد داشتیم كه در ماه آخر سال 500 میلیارد تومان به پیمانكاران و 400 میلیارد تومان به دستگاه های مختلف پرداخت شد.
امامی میزان پرداختی شهرداری تهران طی سال گذشته را 14 هزار میلیارد تومان ذكر و اضافه كرد: چهار هزار میلیارد تومان مربوط به دیون، هشت هزار میلیارد تومان مربوط به هزینه های جاری و 2 هزار و 300 میلیارد تومان نیز مربوط به طرح های عمرانی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین 106 درصد از بودجه نقد و 54 درصد از بودجه غیرنقد طی سال گذشته محقق شد كه امیدواریم امسال با افزایش هفت درصدی بودجه عملكرد بهتری را در تحقق بودجه شاهد باشیم.

**بدهی به تامین اجتماعی
این مسئول شهری درخصوص میزان بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی نیز اظهارداشت: مراودات بین بخشی برای حل این موضوع در جریان است و در مورد رقم آن بین شهرداری و تأمین اجتماعی اختلاف وجود دارد؛ در حالی كه تأمین اجتماعی این عدد را 560 میلیارد تومان اعلام می كند از نظر شهرداری این رقم 200 میلیارد تومان است.

**بدهی به پیمانكاران
وی یكی از بزرگترین چالش های شهرداری تهران را بدهی به پیمانكاران اعلام و تأكید كرد: تجمع هایی كه سال گذشته در این زمینه برگزار می شد با ایجاد رضایت نسبی برطرف شد اما متأسفانه رقم بدهی شهرداری به پیمانكاران بالاست و متناسب با توان جوابگو هستیم.

**قفل سیستم بانكی گشوده شد
معاون شهردار تهران درخصوص بدهی های دولت و دستگاه های مختلف به شهرداری تهران نیز اظهارداشت: میزان بدهی شهرداری به بانك ها حدود 30 هزار میلیارد تومان و مربوط به سال 66 تاكنون است.
وی با اشاره به اینكه سال گذشته حدود سه هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به شهرداری تهران تهاتر شد افزود: میزان بدهی به بانك شهر از سایر بانك ها بیشتر است.
امامی با بیان اینكه در مورد وام های ارزی با بانك ها تفاهم شد عنوان كرد: این وام ها با قیمت مناسب تقسیط و قسمتی از بدهی ها برطرف شد كه با این كار در صورت نیاز می توانیم از تسهیلات بانكی استفاده كنیم.
امامی گفت: تاكنون 17 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت و دستگاه های وابسته دولتی به شهرداری شناسایی شده است كه باید یا از روش تهاتر یا استفاده از دارایی خزانه استفاده كنیم.

**وضعیت بانك شهر خوب است
وی در ادامه سخنان خود درخصوص وضعیت بانك شهر و انتخاب مدیرعامل این بانك اظهارداشت: بانك شهر باید با هیأت مدیره هفت نفره اداره شود كه در حال حاضر پنج نفر از این افراد تأیید شده اند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران با بیان اینكه با این پنج نفره عضو هیأت مدیره بانك تشكیل و «درخشنده» به عنوان سرپرست این بانك انتخاب شد خاطرنشان كرد: اسامی چهار نفر به بانك مركزی اعلام شد تا از میان آنان 2 نفر برای تكمیل كادر هیأت مدیره انتخاب شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بانك شهر هیأت مدیره مصوب و مدیرعامل دارد و طی یك هفته آینده صورت های مالی مربوط به سال 96 و 97 را مشخص و در خرداد ماه مجمع را برگزار می كند.
امامی گفت: در حال حاضر بانك شهر وضعیت خوبی دارد و گرچه در سال 96 و 97 زیان داشته اما چون در گذشته به جای بدهی ها یكسری ملك دریافت كرده و قیمت ملك در سال گذشته 3 برابر شد بنابراین كسانی كه ملك زیادی داشتند املاكشان ارزشمند شده و می توانند یك ششم از آن را صرف هزینه های اصلاح سند كنند.

**از مطبوعات شكایت نمی كنیم
معاون شهردار تهران در ادامه با گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی تصریح كرد: ما از مطبوعات شكایت نمی كنیم و قبول داریم كه مطبوعات ركن چهارم دمكراسی هستند.
وی درخصوص آخرین وضعیت مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در جنوب تهران نیز عنوان كرد: متأسفانه كارهایی كه با عجله انجام شود زیرساخت های مربوط به آن، آنگونه كه باید فراهم نمی شود.
امامی با اشاره به وجود نمایشگاه سئول اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم سهامداری شهرآفتاب و سئول را مشترك، تا بعضی از نمایشگاه ها را در شهرآفتاب و برخی را در سئول برگزار كنیم.
وی افزود: شهرآفتاب 11 هزار متر فضای نمایشگاهی دارد كه شهرداری باید روش هایی برای سرمایه گذاری و توسعه آن پیدا كند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران یكی از این راه ها را استفاده از درآمدهای شهرداری ذكر كرد كه در شرایط فعلی امكان آن وجود ندارد.
وی درباره تبدیل این مجموعه به منطقه آزادتجاری نیز یادآور شد: در صورتی كه دولت آماده نزدیك كردن فرودگاه امام(ره) به شهرآفتاب و ارائه خدمات باشد این اتفاق خوب است.

تهرام/9353/ 1008