۱ خرداد ۱۳۹۸،‏ ۸:۴۵
کد خبر: 83323318
۰ نفر
رمضان و اصول تغذیه

بندرعباس- ایرنا- ماه رمضان كه فرا می رسد همه ما برحسب واجب دینی روزه می گیریم تا از قافله معنوی عقب نمانیم اما وقتی اصول تغذیه را به درستی رعایت نمی كنیم با چالش جسمی مواجه می شویم.

به گزارش ایرنا، متخصصان وكارشناسان علوم تغذیه ضمن تایید فواید روزه داری برای سلامت جسم، بر رعایت اصول تغذیه ای صحیح در این ماه مبارك تاكید بسیار دارند و معتقدند: رعایت نكات مرتبط با تغذیه اصولی در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.
به گفته متخصصان بــه طور كلی پیروی از یك برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارك رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادت های غذایی غلط را اصلاح كرد وهم از بركت های معنوی این ماه بهره برد.

**در ماه رمضان نیازی به دریافت غذای بیشتری نسبت به ایام دیگر نیست
نوع تغذیه در ماه رمضان با سایر ماه ها متفاوت بوده و همچنین روش صحیح تغذیه در این ماه یكی از موارد مهمی است كه باید مورد توجه قرارگیرد تا از عوارض جسمی یا عصبی جلوگیری شود.
برخی از روزه داران به اشتباه بر این باور هستند كه چون ساعتی از روز از خوردن غذا پرهیز می كنند باید در طول فاصله افطار تا سحر غذای بیشتری برای رفع كمبودهای بدن مصرف كنند.
در حالی كه به اعتقاد كارشناسان تغذیه در ماه رمضان نیازی به دریافت غذای بیشتری نسبت به دیگر ایام نیست و حتی ممكن است به دلیل كم شدن تحركات بدنی كه موجب كاهش متابولیسم می شود، نیاز به مصرف غذای كمتری باشد.
متخصص تغذیه و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان درگفت وگو با ایرنا اظهارداشت: یكی از مهمترین نكات در ماه رمضان دریافت تمام گروه های غذایی اصلی و رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.
دكتر غلامعلی جاودان بیان داشت: تنوع به معنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی‌ها، میوه‌ها و گروه گوشت و جایگزین ‌های آن است و تعادل به این معنی است كه از همه گروه‌های غذایی به مقدار كافی مصرف شده و از كم خوری و پرخوری پرهیز شود.
وی با تاكید بر اینكه در این ماه نیاز به دریافت غذای بیشتر نسبت به ایام دیگر نیست، گفت: یكی از علل افزایش وزن در ماه مبارك رمضان مصرف بیش از اندازه غذاهای شیرین مانند زولبیا، بامیه، خرما، شیرینی و نوشیدنی ‌های شیرین، به ویژه هنگام افطار و همچنین غذاهای پرچرب و سرخ ‌شده در وعده سحر به همراه كاهش فعالیت بدنی است.
جاودان افزود: باید به جای این غذاهای كم خاصیت، میوه ها، سبزی ، غلات و حبوبات را كه همه دارای كربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین و عناصر معدنی هستند و كم چرب و بدون كلسترول می باشند ، مصرف كرد.
این متخصص تغذیه تصریح كرد: مصرف به اندازه این غذاها و متناسب با نیاز بدن، نه تنها باعث چاقی نمی شود، بلكه متابولیسم بدن را افزایش داده و می تواند باعث كاهش وزن شود.
جاودان بیان داشت: در حالی كه مصرف بالای مواد قندی و غذاهای شیرین همچون شله زرد در این روزها می تواند موجب اضافه وزن، چاقی و احتمال بالارفتن قند خون شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان یاد آور شد: بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در روزه‌ داری، آب است كه البته می ‌توان آن را با كمی آب ‌لیموی تازه طعم دار كرده و نوشید.
وی اظهار كرد: شربت آبلیموی كم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می كند.

** با تغذیه صحیح در رمضان می توان بدن را پاكسازی كرد
بر اساس تحقیقات به عمل آمده، تغذیه در طول ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با تغذیه صحیح می توان مواد سمی را از بدن خارج و پاكسازی كرد.
كارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان در خصوص تغذیه صحیح در رمضان گفت: اولین و مهم ترین مورد در رژیم غذایی صحیح آن است كه غذاهای متنوعی بخوریم، زیرا غذاهای گوناگون، دارای مواد مغذی مختلفی می باشند كه هر كدام از آن ها برای سلامتی بدن لازم هستند.
اعظم زمانی با تاكید بر پرهیز روزه داران از مصرف مواد غذایی سنگین در وعده افطار، افزود: روزه داران ابتدا با چای كم رنگ ، آب جوش یا شیر گرم همراه با خرما ( 5-3 عدد ) یا كشمش افطار كنند.
وی خاطرنشان كرد: افراد دو ساعت بعد از افطار شام را صرف كنند كه سوپ ساده و كم چرب، آش با حبوبات كم ، حلیم بدون روغن، خوراك لوبیا یا عدسی، خوراك سبزیجات با كمی نان سبوسدار به همراه ماست و خیار، گزینه های خوبی برای شام هستند.
زمانی ابراز داشت: روزه‌ داران برای پیشگیری از بروز ناراحتی ‌های گوارشی و ترش كردن و سوزش سر معده، باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز كنند.
وی تاكید كرد: به طور كلی مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پرچرب وسرخ شده به هنگام افطار و سحر مناسب نیست و بهتر است از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود.

** چاقی و لاغری در ماه رمضان
برخی از افراد در ماه مبارك رمضان علاوه بر تلاش در جهت بهره مندی از بركات معنوی این ماه، كاهش وزن را نیز در برنامه خود دارند، اما در پایان این ماه مبارك نه تنها این كاهش وزن برایشان حاصل نشده كه حتی اضافه وزن نیز پیدا می كنند.
یك متخصص تغذیه در پاسخ به این سئوال كه آیا روزه سبب كاهش وزن می شود، گفت: در كسانی كه به نحو صحیح روزه می گیرند و دو وعده غذایی نسبتا سبك در سحری و افطار میل می كنند، روزه سبب كاهش وزن می شود.
دكتر سید حسین داودی اظهار داشت: زمانی كه یك وعده غذایی در هنگام روزه داری حذف می شود، كالری دریافتی كمتر از نیاز بدن بوده و برای تامین آن از چربی ذخیره در بدن استفاده می شود و به این ترتیب وزن كاهش می یابد.
وی ابراز داشت: اما اگر غذای مصرفی در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد، افراد به دلیل كاهش فعالیت بدنی، ممكن است دچار اضافه وزن نیز شوند.

** وعده سحری را فراموش نكنیم
وعده سحری مهمترین وعده غذایی در ماه مبارك است كه نباید فراموش شود و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده صبحانه كامل یا ناهار سبك را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.
كارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان تاكید كرد: در وعده سحری از غذای كم چرب و غذاهای حاوی قندهای دیرهضم و فیبر مثل میوه ها و سبزیها ،غلات كامل ،حبوبات و نانهای سبوسدار استفاده كرد.
لادن صدیق با تاكید بر خوردن غذا در وعده سحری، افزود: حذف سحری علاوه بر ایجاد مشكلات گوارشی در ایام ماه مبارك رمضان ، بعد از پایان این ماه نیز باعث بروز مشكلات گوارشی می شود.
به گفته وی در افرادی كه وعده سحری نمی خورند پس از 8 تا 9 ساعت توان فكری و جسمی به میزان قابل ملاحظه ای كاهش می یابد.
وی ادامه داد: خیلی ها فكر می كنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پركالری بخورند كه در طول روز احساس گرسنگی نكنند ، در حالی كه مصرف مواد غذایی پرچرب موجب تشنگی شدید می شود و می تواند مشكلات زیادی ایجاد كند.
وی تصریح كرد: مصرف زیاد آب در هنگام سحر نیز توصیه نمی شود زیرا در تنظیم مایعات بدن و رفع تشنگی روزانه تاثیری نخواهد داشت و بهتر است هشت تا 10 لیوان آب در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

**بیماران با نظر پزشك روزه بگیرند
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روزه فواید بسیاری برای سلامت جسم و روح انسان دارد، اما برای بیمارانی كه ملزم به مصرف دارو در طول روز هستند، اقدام به روزه داری باید با نظر پزشك معالج باشد.
دكتر فاطمه نوروزیان تصریح كرد: مادران باردار، شیرده و بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون، روده تحریك پذیر، یبوست، زخم های گوارشی و اختلالات كلیوی باید پیش از اقدام به روزه داری با پزشك معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت كنند.
وی به بیماران توصیه كرد: مصرف كافی آب و مایعات با توجه به نقش مهم آنها در دفع داروها و متابولیت های (سوخت و ساز) ناشی از آنها باید مورد توجه قرار گیرد و در فاصله بین افطار تا سحر باید به میزان كافی آب و مایعات مصرف شود.
چه خوب است در ماه رمضان كه به عنوان ماه بندگی خدا بوده و فرصتی گرانبها برای كمك به سلامت جسم و روان، استراحت بدن و تزكیه نفس است در كنار انجام امور عبادی و معنوی با پرداختن به سلامت روح به سلامت جسم نیز توجه كنیم.
7198/6048