۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
کد خبر 83323311
۰ نفر
رمضان و اصول تغذيه

بندرعباس- ايرنا- ماه رمضان كه فرا مي رسد همه ما برحسب واجب ديني روزه مي گيريم تا از قافله معنوي عقب نمانيم اما وقتي اصول تغذيه به درستي رعايت نمي كنيم با چالش جسمي مواجه مي شويم.

به گزارش ايرنا، متخصصان وكارشناسان علوم تغذيه ضمن تاييد فوايد روزه داري براي سلامت جسم، بر رعايت اصول تغذيه اي صحيح در اين ماه مبارك تاكيد بسيار دارند و معتقدند: رعايت نكات مرتبط با تغذيه اصولي در اين ماه مي تواند سلامت جسمي را به ارمغان آورد.
به گفته متخصصان بــه طور كلي پيروي از يك برنامه غذايي صحيح در ايام ماه مبارك رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است تا هم بتوان عادت هاي غذايي غلط را اصلاح كرد وهم از بركت هاي معنوي اين ماه بهره برد.

**در ماه رمضان نيازي به دريافت غذاي بيشتري نسبت به ايام ديگر نيست
نوع تغذيه در ماه رمضان با ساير ماه ها متفاوت بوده و همچنين روش صحيح تغذيه در اين ماه يكي از موارد مهمي است كه بايد مورد توجه قرارگيرد تا از عوارض جسمي يا عصبي جلوگيري شود.
برخي از روزه داران به اشتباه بر اين باور هستند كه چون ساعتي از روز از خوردن غذا پرهيز مي كنند بايد در طول فاصله افطار تا سحر غذاي بيشتري براي رفع كمبودهاي بدن مصرف كنند.
در حالي كه به اعتقاد كارشناسان تغذيه در ماه رمضان نيازي به دريافت غذاي بيشتري نسبت به ديگر ايام نيست و حتي ممكن است به دليل كم شدن تحركات بدني كه موجب كاهش متابوليسم مي شود، نياز به مصرف غذاي كمتري باشد.
متخصص تغذيه و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان درگفت وگو با ايرنا اظهارداشت: يكي از مهمترين نكات در ماه رمضان دريافت تمام گروه هاي غذايي اصلي و رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايي است.
دكتر غلامعلي جاودان بيان داشت: تنوع به معني استفاده از گروه‌هاي غذايي اصلي شامل نان و غلات، شير و لبنيات، سبزي‌ها، ميوه‌ها و گروه گوشت و جايگزين ‌هاي آن است و تعادل به اين معني است كه از همه گروه‌هاي غذايي به مقدار كافي مصرف شده و از كم خوري و پرخوري پرهيز شود.
وي با تاكيد بر اينكه در اين ماه نياز به دريافت غذاي بيشتر نسبت به ايام ديگر نيست، گفت: يكي از علل افزايش وزن در ماه مبارك رمضان مصرف بيش از اندازه غذاهاي شيرين مانند زولبيا، باميه، خرما، شيريني و نوشيدني ‌هاي شيرين، به ويژه هنگام افطار و همچنين غذاهاي پرچرب و سرخ ‌شده در وعده سحر به همراه كاهش فعاليت بدني است.
جاودان افزود: بايد به جاي اين غذاهاي كم خاصيت، ميوه ها، سبزي ، غلات و حبوبات را كه همه داراي كربوهيدرات پيچيده، فيبر، ويتامين و عناصر معدني هستند و كم چرب و بدون كلسترول مي باشند ، مصرف كرد.
اين متخصص تغذيه تصريح كرد: مصرف به اندازه اين غذاها و متناسب با نياز بدن، نه تنها باعث چاقي نمي شود، بلكه متابوليسم بدن را افزايش داده و مي تواند باعث كاهش وزن شود.
جاودان بيان داشت: در حالي كه مصرف بالاي مواد قندي و غذاهاي شيرين همچون شله زرد در اين روزها مي تواند موجب اضافه وزن، چاقي و احتمال بالارفتن قند خون شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان ياد آور شد: بهترين نوشيدني براي جلوگيري از تشنگي در روزه‌ داري، آب است كه البته مي ‌توان آن را با كمي آب ‌ليموي تازه طعم دار كرده و نوشيد.
وي اظهار كرد: شربت آبليموي كم شيرين سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگي را در روزه داران برطرف مي كند.

** با تغذيه صحيح در رمضان مي توان بدن را پاكسازي كرد
بر اساس تحقيقات به عمل آمده، تغذيه در طول ماه رمضان از اهميت زيادي برخوردار است و با تغذيه صحيح مي توان مواد سمي را از بدن خارج و پاكسازي كرد.
كارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در خصوص تغذيه صحيح در رمضان گفت: اولين و مهم ترين مورد در رژيم غذايي صحيح آن است كه غذاهاي متنوعي بخوريم، زيرا غذاهاي گوناگون، داراي مواد مغذي مختلفي مي باشند كه هر كدام از آن ها براي سلامتي بدن لازم هستند.
اعظم زماني با تاكيد بر پرهيز روزه داران از مصرف مواد غذايي سنگين در وعده افطار، افزود: روزه داران ابتدا با چاي كم رنگ ، آب جوش يا شير گرم همراه با خرما ( 5-3 عدد ) يا كشمش افطار كنند.
وي خاطرنشان كرد: افراد دو ساعت بعد از افطار شام را صرف كنند كه سوپ ساده و كم چرب، آش با حبوبات كم ، حليم بدون روغن، خوراك لوبيا يا عدسي، خوراك سبزيجات با كمي نان سبوسدار به همراه ماست و خيار، گزينه هاي خوبي براي شام هستند.
زماني ابراز داشت: روزه‌ داران براي پيشگيري از بروز ناراحتي ‌هاي گوارشي و ترش كردن و سوزش سر معده، بايد از مصرف زياد غذاهاي شيرين و چرب مانند زولبيا و باميه در سحر يا افطار پرهيز كنند.
وي تاكيد كرد: به طور كلي مواد غذايي سنگين، دير هضم، پرچرب وسرخ شده به هنگام افطار و سحر مناسب نيست و بهتر است از غذاهاي آب پز و بخار پز استفاده شود.

** چاقي و لاغري در ماه رمضان
برخي از افراد در ماه مبارك رمضان علاوه بر تلاش در جهت بهره مندي از بركات معنوي اين ماه، كاهش وزن را نيز در برنامه خود دارند، اما در پايان اين ماه مبارك نه تنها اين كاهش وزن برايشان حاصل نشده كه حتي اضافه وزن نيز پيدا مي كنند.
يك متخصص تغذيه در پاسخ به اين سئوال كه آيا روزه سبب كاهش وزن مي شود، گفت: در كساني كه به نحو صحيح روزه مي گيرند و دو وعده غذايي نسبتا سبك در سحري و افطار ميل مي كنند، روزه سبب كاهش وزن مي شود.
دكتر سيد حسين داودي اظهار داشت: زماني كه يك وعده غذايي در هنگام روزه داري حذف مي شود، كالري دريافتي كمتر از نياز بدن بوده و براي تامين آن از چربي ذخيره در بدن استفاده مي شود و به اين ترتيب وزن كاهش مي يابد.
وي ابراز داشت: اما اگر غذاي مصرفي در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نياز بدن و يا حتي بيشتر باشد، افراد به دليل كاهش فعاليت بدني، ممكن است دچار اضافه وزن نيز شوند.

** وعده سحري را فراموش نكنيم
وعده سحري مهمترين وعده غذايي در ماه مبارك است كه نبايد فراموش شود و بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده صبحانه كامل يا ناهار سبك را داشته باشد تا از ايجاد گرسنگي در طول روز پيشگيري شود.
كارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان تاكيد كرد: در وعده سحري از غذاي كم چرب و غذاهاي حاوي قندهاي ديرهضم و فيبر مثل ميوه ها و سبزيها ،غلات كامل ،حبوبات و نانهاي سبوسدار استفاده كرد.
لادن صديق با تاكيد بر خوردن غذا در وعده سحري، افزود: حذف سحري علاوه بر ايجاد مشكلات گوارشي در ايام ماه مبارك رمضان ، بعد از پايان اين ماه نيز باعث بروز مشكلات گوارشي مي شود.
به گفته وي در افرادي كه وعده سحري نمي خورند پس از 8 تا 9 ساعت توان فكري و جسمي به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد.
وي ادامه داد: خيلي ها فكر مي كنند هنگام سحر بايد غذاهاي پرچربي و پركالري بخورند كه در طول روز احساس گرسنگي نكنند ، در حالي كه مصرف مواد غذايي پرچرب موجب تشنگي شديد مي شود و مي تواند مشكلات زيادي ايجاد كند.
وي تصريح كرد: مصرف زياد آب در هنگام سحر نيز توصيه نمي شود زيرا در تنظيم مايعات بدن و رفع تشنگي روزانه تاثيري نخواهد داشت و بهتر است هشت تا 10 ليوان آب در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

**بيماران با نظر پزشك روزه بگيرند
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: روزه فوايد بسياري براي سلامت جسم و روح انسان دارد، اما براي بيماراني كه ملزم به مصرف دارو در طول روز هستند، اقدام به روزه داري بايد با نظر پزشك معالج باشد.
دكتر فاطمه نوروزيان تصريح كرد: مادران باردار، شيرده و بيماران مبتلا به ديابت، فشارخون، روده تحريك پذير، يبوست، زخم هاي گوارشي و اختلالات كليوي بايد پيش از اقدام به روزه داري با پزشك معالج خود در خصوص اقدام به روزه داري و همچنين نحوه مصرف داروها، مشورت كنند.
وي به بيماران توصيه كرد: مصرف كافي آب و مايعات با توجه به نقش مهم آنها در دفع داروها و متابوليت هاي (سوخت و ساز) ناشي از آنها بايد مورد توجه قرار گيرد و در فاصله بين افطار تا سحر بايد به ميزان كافي آب و مايعات مصرف شود.
چه خوب است در ماه رمضان كه به عنوان ماه بندگي خدا بوده و فرصتي گرانبها براي كمك به سلامت جسم و روان، استراحت بدن و تزكيه نفس است در كنار انجام امور عبادي و معنوي با پرداختن به سلامت روح به سلامت جسم نيز توجه كنيم.
7198/6048