۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۴:۴۱
کد خبر: 83322622
۰ نفر
بهبود 35 درصدی سرعت ترافیك با خودروهای خودران

تهران- ایرنا- نتایج تحقیقی كه به‌تازگی منتشرشده است نشان می‌دهد كه خودروهای خودران درصورتی ‌كه بتوانند اطلاعات خود را با یكدیگر به اشتراك بگذارند، می‌توانند تا 35 درصد موجب بهبود سرعت ترافیكی شوند.

محققان دانشگاه كمبریج با برنامه‌ریزی و اتصال ناوگان كوچكی از خودروهای رباتیك در مسیری مشخص نشان دادند كه مجموعه‌ای از خودروهای خودران كه توانایی تعامل با یكدیگر را دارند، تا چه حد می‌توانند در بهبود حركت ترافیك مؤثر باشند.
در حال حاضر زمانی كه خودرویی در طول مسیر ترافیكی به‌خوبی و با رعایت حق تقدم و مقررات رانندگی نمی‌كند یا به هر دلیلی وسط مسیر متوقف می‌شود، خودروهای پشتی نیز مجبور به توقف یا كاهش سرعت خود می‌شوند. موضوعی كه به‌خودی‌خود به ترافیك دامن زده و به كند شدن بیشتر حركت آن می‌انجامد.
در این میان، اگر خودروها بتوانند با یكدیگر ارتباط برقرار كرده و در هنگام رانندگی تعامل كنند به‌محض آنكه خودرویی در طول مسیر متوقف شود، خودروهای دیگر باخبر شده و با حفظ فاصله ایمنی مسیر خود را اصلاح می‌كنند. به‌این‌ترتیب ترافیك خودبه‌خود به‌سرعت چالش به وجود آمده را مدیریت می‌كند.
به‌علاوه زمانی كه خودرویی با راننده انسانی عجول، بی‌دقت و یا بی‌توجه به مقررات همزمان با خودروهای خودران در یك مسیر قرار گیرد، احتمال بروز رفتار غیرقابل‌ پیش‌بینی یا غیرمتعارف او هنگام رانندگی همیشه ممكن است برای خودروهای دیگر كه طبق چارچوب مشخصی رانندگی می‌كنند خطرساز شود. در اینجا نیز تعامل میان خودروها می‌تواند از وقوع چنین حوادث بالقوه‌ای جلوگیری كند.
«مایكل هی» كه طراحی الگوریتم مورداستفاده در این پژوهش را بر عهده داشته، در مصاحبه با وب‌سایت تك اكسپلور می‌گوید: ' خودروهای خودران به‌صورت بالقوه می‌توانند مشكلات بزرگی را در رابطه با رانندگی در حریم شهرها برطرف كنند. با این‌ حال برای عملكرد بهتر آن‌ها نیاز دارند كه بتوانند باهم و هماهنگ باهم كار كنند. در حال حاضر هر شركت خودروسازی در حال ساخت خودروهای خودران خود با نرم‌افزارهای طراحی‌شده توسط خودشان است. این خودروها همگی نیاز داند كه بتوانند به‌صورت كارآمدی باهم ارتباط برقرار كنند.'
موضوعی كه مایكل هی اشاره می‌كند، علاوه بر نیاز به برقراری روشی برای مرتبط كردن اطلاعات خودروها با یكدیگر در حقیقت به لزوم پدید آمدن الگویی استاندارد و استانداردسازی الگوی فعالیت خودروهای خودران در آینده اشاره دارد.
تاكنون شبیه‌سازی‌های كامپیوتری زیادی روی چارچوب كار و بهره‌وری خودروهای خود ران انجام‌شده اما تفاوت پژوهش اخیر دانشجویان دانشگاه كمبریج، گستردگی بیشتر و واقع‌گرایی بیشتر آن نسبت به شرایط واقعی است. آن‌ها در طراحی الگوریتم مدل خود تلاش كردند تا واقعیت‌های متعددی كه در خیابان‌های امروزی ما در طول ترافیك با آن‌ها مواجه می‌شویم را لحاظ كنند. نتیجه نهایی این پژوهش نشان داد كه خودروهای خودرانی كه باهم در ارتباط هستند در حالت عادی تا 35 درصد موجب افزایش سرعت ترافیك می‌شوند. این بهبود در شرایط مواجهه با رانندگی نامناسب رانندگان انسانی تا 45 درصد نسبت به شرایط مشابه نیز قابل‌افزایش برآورد شده است.
نتایج این پژوهش روز گذشته در نخستین روز «كنفرانس بین‌المللی رباتیك و اتوماسیون» كه این روزها (20 تا 24 می) در مونترال كانادا در حال برگزاری است، ارائه شد.
علمی**9224**1485