۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر 83322616
۰ نفر
چه كساني در ماه رمضان چاق تر مي شوند؟

تهران- ايرنا- ماه مبارك رمضان ماه خودسازي، مديريت بهتر خويشتن از ابعاد روحي، شخصيتي و اخلاقي و نيز جسمي است و فرصتي را فراهم مي كند براي كاهش وعده هاي غذايي اما مشاهده مي شود برخي افراد در اين ماه نه تنها اضافه وزن پيدا مي كنند بلكه با مشكلات گوارشي هم مواجه مي شوند.

يك متخصص تغذيه معتقد است كه برخي عادت هاي بد و اشتباه غذايي سبب مي شود كه افراد دچار مشكلات گوارشي و حتي چاقي هم شوند.
هاجر داورپناه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: برخي افراد در ماه مبارك رمضان دچار عادت هاي بد غذايي مي شوند و گمان مي كنند چون 15 ساعت غذا نخورده اند بايد يكباره جبران كنند.
وي اظهارداشت: اين دسته از افراد در مدت زماني كوتاه بيشترين ميزان كالري و كربوهيدرات ها را به شكل نامناسب مصرف مي كنند؛ مقدار اين كالري بسيار زياد است به طوري كه حتي بدن در طول روز نيز اين ميزان را نياز ندارد.
داورپناه بيان كرد: همچنين بعضي افراد هنگام افطار ابتدا چند ليوان آب سرد مي نوشند كه سبب مي شود عمل آنزيم هاي گوارشي دچار اشكال شود.
اين كارشناس تغذيه افزود: بعد از افطار افراد معمولا كربوهيدرات زيادي مثل نان و برنج به مقدار فراوان مي خورند، پس از آن نيز اقدام به خوردن ميوه يا آجيل هنگام استراحت يا تماشاي تلويزيون مي كنند در صورتي كه فعاليت فيزيكي زيادي هم در طول شبانه روز ندارند لذا مشكلات گوارشي آنان شروع و زمينه براي افزايش وزن مهيا مي شود.
به گفته وي بار اضافي كالري و نداشتن فعاليت فيزيكي باعث چاقي و اضافه وزن مي شود و مشكلاتي مثل كبد چرب، فشار خون و حتي قند خون در خانواده هايي كه مستعد اين بيماري هستند را به وجود مي آورد.
داورپناه اظهارداشت: حتي مشاهده شده عده اي كه روزه نمي گيرند هم جداي از وعده هاي صبحانه و ناهار، شام و سحري را نيز با روزه داران خانواده مي خورند كه با اين كار بر مشكلات گوارشي خودشان مي افزايند.

**سحري را بموقع بخوريد
اين متخصص تغذيه همچنين به روزه داران توصيه كرد كه وعده سحري را زودتر ميل كنند و بين آن با خوابيدن بعد از اذان صبح فاصله بيندازند.
وي توضيح داد: خوردن سحري در ديرموقع و خوابيدن پس از آن علاوه بر ايجاد مشكلات گوارشي به چاقي هم دامن مي زند.
داورپناه توصيه كرد: بهتر است يك ساعت قبل از اذان صبح، سحري خورده شود اما مي بينيم كه تعداد زيادي از افراد نيم ساعت قبل از اذان بيدار مي شوند، سريع غذا مي خورند، كالري اضافه را در مدت زمان كوتاهي وارد بدن مي كنند و پس از آن مي خوابند.
وي تاكيد كرد: بهتر است سحري شامل غذاهاي كم چرب و همراه با سبزيجات و حبوبات در زمان مناسب تري مانند يك ساعت پيش از اذان به صورت آهسته و جويده خورده شود، سپس - اگر تمايل به خوابيدن دارند- نيم ساعت پس از اذان نيز بخوابند.
اين كارشناس تغذيه در مورد وعده افطاري نيز توصيه كرد: بهتر است در اين وعده غذايي از آب گرم و حبوبات مانند عدسي، لوبيا و سبزيجات به اندازه مناسب استفاده شود.
تهرام/1008