445 هزار تولید رسانه ای و دیجیتالی در كشور دارای كد شامد است

قزوین - ایرنا - مدیر شبكه ملی فرهنگ گفت: هم اینك 445 هزار اثر شامل نرم افزارها و بازی های موبایلی، كانال های صفحات اجتماعی، سایت ها و سرویس اپراتورها در كشور كد شامد دریافت كرده اند.

به گزارش ایرنا حامد اسماعیلی روز سه شنبه در نشست سواد رسانه ای تولید محتوا و آموزش عمومی كه با حضور اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی و مدرسان برگزار شد، افزود: مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، شناسه الكترونیكی ملی ثبت محتوا را با عنوان شامد برای تحقق و ارتقای سواد رسانه ای، اطلاعاتی و دیجیتالی راه اندازی كرده كه در واقع الفبای سواد مجازی است.
وی اضافه كرد: آشناسازی و اخذ تعهد برای رعایت 16 بند ضوابط محتوایی نشر از دارنده محتوا، ایجاد سامانه ثبت ملی آثار فرهنگی دیجیتال، ارتقای سرعت و سهولت شناسایی و نظارت بر این آثار، مدیریت فرهنگی انتشار محتوا در فضای مجازی بر اساس تولید داده های واقعی، ساماندهی بانك اطلاعات تولیدكنندگان محتوای دیجیتال و زمینه سازی برای ایجاد آرشیو ملی محتوای دیجیتال از جمله اهداف ایجاد كد شامد است.
اسماعیلی ادامه داد: لازم است معلمان سواد رسانه ای، استادان دانشگاه ها و رسانه های جمعی شامد را شناخته و ضرورت بی اعتمادی به رسانه های مجازی فاقد این شناسه را به تمام گروه های جامعه آموزش دهند.
وی گفت: همچنین باید سواد رسانه ای، اطلاعاتی و دیجیتال مردم افزایش یابد تا بتوانند به مخاطب فعال تبدیل شده و خود دارای قدرت گزینشگری باشند چون هر رسانه مجازی شامدداری برای هر طیف مخاطبی مفید نیست.
به گفته اسماعیلی كاركردهای سواد رسانه ای برای مخاطب شامل مدیریت مصرف رسانه ای، اعتماد منطقی و منطبق بر واقعیت به محتوای رسانه ها، استفاده از محتوای مفید،كنار گذاشتن محتوای غیر مفید و ایجاد فضای امن رسانه ای است.
مدیر شبكه ملی فرهنگ با تاكید بر تفاوت بین سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی گفت: سواد اطلاعاتی به معنای توانایی تشخیص نیاز اطلاعاتی، جایابی، ارزیابی و استفاده موثر و اخلاقی از اطلاعات است كه داشتن مهارت های تفكر انتقادی و قدرت تجزیه و تحلیل نقش اساسی در دستیابی به اطلاعات دارد.
اسماعیلی تاكید كرد: افرادی كه از مهارت های جستجو، قضاوت، تحلیل، تركیب، تولید و اشتراك اطلاعات برخوردار هستند اعضای فعال جامعه اطلاعاتی محسوب می شوند و در نتیجه می توانند به طور موثر از عنصر اطلاعات در تصمیم گیری ها و جهت گیری های خود در زندگی روزمره بهره مند شوند.
این مسئول اظهار داشت: مفهوم سواد دیجیتال در ابتدا به معنای توانایی خواندن و درك ابر متن در فضای مجازی بود اما پس از آن به عنوان توانایی درك و استفاده از اطلاعات از منابع مختلف دیجیتال بدون محدودیت به كار برده شد.
وی با اشاره به چهار صلاحیت اصلی سواد دیجیتالی، ادامه داد: دسترسی به محتوای مفید در فضای مجازی، قدرت درك و گزینش فرامتن، توانایی مدیریت دانش از طریق فضای مجازی و قدرت ارزیابی محتوا چهار صلاحیت اصلی سواد دیجیتالی هستند.
اسماعیلی گفت: گسترش روز افزون نشر محتوای دیجیتال در كشور و استفاده عمومی از رسانه های دیجیتال و سیستم های داده پردازی برای كارهای نشر و اطلاع رسانی از مواردی هستند كه ضرورت وجود چارچوبی برای محتوا و پذیرش آن را توسط ایجاد كننده تایید می كند.
مدیر شبكه ملی فرهنگ افزود: مركز فناوری رسانه های دیجیتال با نگاه به افزایش سواد رسانه ای در جامعه برگزاری نشست های سواد رسانه ای و اطلاعاتی را از سال گذشته آغاز كرده و با افزایش سواد رسانه ای به دنبال هدایت عموم افراد جامعه به این سمت است.
عضو هیات علمی دانشگاه سوره نیز در این همایش گفت: ۵۸ درصد مردم جامعه عضو پیام‌رسان تلگرام هستند كه به نوعی حضور در زمین بیگانه محسوب می‌شود.
امیدعلی مسعودی با بیان اینكه سواد رسانه‌ای یك پیوست فرهنگی است كه مهارت‌های مختلفی می‌طلبد، افزود: اگر سواد رسانه‌ای نباشد مانند این است كه جامعه در تاریكی حركت می‌كند و یكی از عناصر سواد رسانه‌ای، توانایی نوشتن است.
وی با تاكید بر ضرورت برخورداری از علم روز اضافه كرد: رسانه جریان اصلی، همان رسانه‌های اثرگذار و شناخته شده هستند و امروز كه فضای رسانه‌ها تغییر كرده، خبرنگار در نقش سردبیر باید توانایی كنترل و برنامه‌ریزی رسانه‌ای برای جامعه هدف را داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه سوره گفت: خبر به معنی فرآیند ارزش‌گذاری عناصر یك رویداد عینی با توجه به نیاز مخاطب و منافع فرستنده است و باید به دنبال تحلیل، ارزش‌گذاری و روزنامه‌نگاری تحقیقی در خبر حركت كنیم.
7388* 6101