رستمی: دانشگاه باید مهارت‌های زندگی را آموزش دهد

تهران- ایرنا- رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه باید به دانشجویان مهارت های زندگی را بیاموزد ، امری كه در نظام تربیتی ما مورد غفلت قرار گرفته است .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی روز سه شنبه در نشست با اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسئولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دانشكده شریعتی این دانشگاه گفت: خروجی‌های حاصل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌های كشور كاملاً متفاوت است.
وی افزود: اگرچه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از لحاظ بودجه، حمایت و سایر مسائل در سطح متوسط قرار دارد، اما در عمل خروجی‌های این دانشگاه كه همان فارغ التحصیلان هستند، در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها وضعیت بهتری از نظر اشتغال و مهارت آموزی دارد.
وی در ادامه تاكید كرد: براساس آمارهای اعلام شده بیش از 70 و حتی در برخی از رشته‌ها حدود صد درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار كار می‌شوند و این افراد علاوه‌بر این كه خود صاحب شغلی هستند، در مواردی نیز با عنوان كارآفرین اشتغال ایجاد می‌كنند كه البته این وضعیت در دانشگاه‌های دیگر دیده نمی‌شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان كرد: همزمان با تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال 70 ، مقام معظم رهبری عنوان كردند كه این دانشگاهِ علم و عمل است. اما این در حالی است كه دانشگاه‌های دیگر اغلب در حوزه‌های علمی سطح خوبی دارند و دانشجویان كشور به‌عنوان یك دانشجوی خوب در دانشگاه‌های خارجی جذب و تحصیل می‌كنند.
حجت‌الاسلام رستمی افزود: در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های كشور مشغول تحصیل هستند و ما انتظار نداریم تمامی این دانشجویان به اوج قله علمی دست یابند و اینكه تمامی این دانشجویان صرفاً به‌منظور دستیابی به قله علم تربیت شوند امری اشتباه است؛ چرا كه یك درصد از این افراد در این راستا قدم برمی‌دارند و باقی دانشجویان باید امور جامعه را در دست بگیرند و نیازهای بخش‌های مختلف جامعه را برطرف كنند، به همین جهت یكی از مهارت‌های لازم كه باید به دانشجویان آموخته شود، انتقال علم است.
وی رویكرد فعلی وزارت علوم را تربیت دانشجوی مهارتی دانست و گفت: در واقع ما تصور می‌كنیم اگر دانشجویی در رشته طراحی دوخت لباس پذیرفته می‌شود، صرفاً باید در این حوزه موفق باشد و سایر مهارت‌ها را به او آموزش نمی‌دهیم؛ این در حالی است كه باید دانشگاه به دانشجویان بیاموزد كه مهارت‌های آینده زندگی چه چیزهایی می‌باشد؛ امری كه در نظام تربیتی ما مورد غفلت قرار گرفته و در حوزه تربیتی نیز پیام‌های لازم به دانشجویان ارائه نمی‌شود. به همین جهت دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای تربیت صلاحیت‌های دیگر دانشجویان ندارند.
حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: نبود برنامه برای تربیت مهارت‌های زندگی به دانشجویان موجب می‌شود كه آنها برای آموزش این مهارت‌ها به سایر حوزه‌ها نظیر تشكل‌ها، كانون‌ها و غیره متوسل شوند. این در حالی است كه در حال حاضر حدود 90 درصد دانشجویان ما مخاطب برنامه‌های سیاسی و اجتماعی نیستند و اگر نظام آموزشی ما به این حوزه بی‌توجهی كند، با خسارات زیادی مواجه خواهیم شد كه البته نقش اساسی دانشگاه‌ها و مدیران و... در این زمینه بسیار بارز است.
وی خاطرنشان كرد: در شرایط فعلی در برهه حساسی از هجمه‌های دشمن قرار داریم. در واقع در صحنه جنگ و مبارزه واقعی قرار گرفته‌ایم، اگر چه این مبارزه 40 سال بعد از انقلاب اسلامی وجود داشت و ما 40 سال روی پای خود ایستادیم، اما لازم است در حوزه تربیتی برای مواجهه با چنین اقداماتی آماده باشیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این كه رشد علمی ایران 11 تا 16 برابر رشد علمی متوسط دنیا است، اظهار كرد: این پیشرفت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد كه ما با محدودیت‌هایی مواجه بودیم و در شرایط فعلی نیز می‌توانیم به این موفقیت‌ها دست پیدا كنیم.
وی تفكیك جنسیتی در دانشكده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای را نقطه قوت از جهت مدیریت در این دانشگاه عنوان كرد.
رستمی افزود: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان مهارت را همراه با دانش آموزش می‌بینند. در واقع وجود دانشكده‌های تفكیك شده نیز موجب می‌شود این مهارت‌ها افزایش یابد و مدیریت خوبی صورت بگیرد. ضمن این كه براساس آمار اعلام شده در كشور انگلستان از 100 دبیرستان برتر 30 دبیرستانی كه تفكیك جنسیتی داشت رتبه اول را كسب كردند، بنابراین این موضوع از نظر جهانی نكات مثبت زیادی دارد.

دانام**9487**1601**