۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر 83322099
۰ نفر
ایلام در انتظار آزادراه

ایلام - ایرنا - نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب همیشه یكی از پاشنه آشیل‌های توسعه ایلام بوده و با وجود وعده‌های مسئولان برای احداث آزادراه این مهم تاكنون در استان محقق نشده است.

به گزارش ایرنا، ایلام در غرب ایران به دلیل توپوگرافی خشن و كوهستانی از راه‌های ارتباطی مناسبی برخوردار نیست و همین عامل باعث تشدید توسعه نیافتگی این استان شده است.
طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه راه‌های ارتباطی در استان ایلام شده اما هنوز بخش مهمی از وعده‌های مسئولان برای ایجاد بزرگراه و آزادراه تحقق نیافته است.
این استان سالانه و به خصوص در ایام اربعین پذیرای میلیون‌ها زائر عتبات عالیات است و این موضوع ضرورت احداث راه‌های ارتباطی را در ایلام دوچندان كرده است.
هرچند در سال‌های گذشته طرح چهار خطه كردن محور ایلام - مهران آغاز ولی هنوز بخش مهمی از این پروژه تكمیل نشده و مسئولان قول اتمام آنرا پیش از اربعین 98 داده اند.

** راه‌های غیر استاندارد عامل عدم سرمایه گذاری در ایلام
یك كارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: امروز راه‌های ارتباطی نقش مهمی در جذب سرمایه گذاری دارند ولی متأسفانه این مهم در استان ایلام محقق نشده است.
علی خدایاری با اشاره به اینكه امروز راه‌های غیراستاندارد عاملی در عدم جذب سرمایه گذاری شده است، تصریح كرد: جاده‌های پر پیچ و خم كه گاهی عامل تصادفات هم هستند باعث فراری دادن سرمایه گذار می ‌شود.
وی عنوان كرد: امروزه ایلام به واسطه مرز مهران نقش كلیدی در توسعه صادرات كالا به عراق دارد و ضروری توجه راه‌های ارتباطی با توجه به تردد روزانه 800 كامیون كالا به مرز مهران دوچندان شده است.
خدایاری افزود: زیرساخت‌های جاده‌ای از عوامل مهم در توسعه یافتگی هر منطقه به شمار می‌رود، باید مسئولان كشوری و استانی توجه بسیار زیادی به این مهم در استان داشته باشند.
وی گفت: هزینه راهسازی در استان ایلام به دلیل وجود توپوگرافی خشن بسیار بالاست و سالانه بسیاری از اعتبارات استانی در این بخش هزینه می‌شود پس نیاز است برای طرح‌های راهسازی از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز كمك گرفت كه البته این مهم نیازمند مشوق‌های دولت است.
وی افزود: یكی از دیگر مشكلات حوزه راهسازی در ایلام طولانی شدن پروژه‌های راهسازی است، پروژه‌های زیادی در استان وجود دارد كه پساز 10 تا 14 سال هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

** احداث آزادراه و بزرگراه در ایلام طی امسال
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استان ایلام دارای 600 كیلومتر راه اصلی است ولی توجه بسیاری خوبی طی سال‌های اخیر به توسعه راه‌ها در استان شده است.
علی اصغر كاظمی عنوان كرد: محور ایلام - مهران با 85 كیلومتر طی سال‌های گذشته پیچ ‌های تند و خطرناك و نقاط حادثه خیز متعددی داشت كه تردد را برای رانندگان ، مسافران و زائران سخت كرده بود اما هم اكنون به نسبت سال‌های گذشته جاده‌ها عریض‌تر و تردد در آن‌ها آسان‌تر شده است.
وی با اشاره به اینكه در حال حاضر 130 كیلومتر بزرگراه در ایلام وجود دارد ولی استان از وجود آزادراه محروم است، یادآور شد: برای ارتقا و ایمنی محورهای استان برنامه ‌های كوتاه ، میان و بلند مدت متعددی در دست اجرا و برنامه ریزی است.
وی افزود: در كوتاه مدت حذف نقاط پر حادثه و ساماندهی تقاطع ‌ها، در میان مدت چهارخطه كردن ورودی و خروجی شهرهای استان و در بلند مدت احداث بزرگراه‌های مختلف و اتصال استان به آزادراه از سمت شمال و جنوب استان برنامه ریزی شده است.

*100 پروژه راهسازی در ایلام در حال اجرایی شدن است
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: در حوزه ساخت و نیز توسعه راه‌ها بالغ بر 100 پروژه شامل 62 پروژه بزرگراهی، راه اصلی و فرعی با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال و نیز حدود 38 پروژه راه روستایی با اعتبار یك هزار میلیارد ریال در حال اجرایی شدن است.
كاظمی با اشاره به برنامه تبدیل مسیر ایلام به مهران به بزرگراه گفت: از این مسیر 120 كیلومتری تنها 20 كیلومتر باقی مانده و تلاش مسئولان تكمیل آن تا پیش از اربعین 98 است.
وی با اشاره به اینكه طرح بزرگراه مهران - دهلران و اندیمشك به ماده 56 واگذار شده است، بیان كرد: هزینه هر یك كیلومتر بزرگراه بین 60 تا 70 میلیارد ریال است و این طرح توسط بخش خصوصی در استان اجرایی خواهد شد.
مدیركل راه و شهرسارزی ایلام یادآور شد: محور دهلران به اندیمشك در 2 قطعه در حال اجراست كه قطعه اول به طول 12 كیلومتر هم اكنون 80 درصد پیشرفت دارد و قطعه دوم نیز به طول 18 كیلومتر از پیشرفت فیزیكی 15 درصد برخوردار است.
وی افزود: امسال 2 طرح آزادراهی از پل زال - مرز چیلات و كرمانشاه - حمیل- ایلام- مهران برای استان در نظرگرفته شده كه آزادراه و كرمانشاه -حمیل- ایلام- مهران شروع شده است.
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: طرح آزادراه پل زال - مورموری - دهلران - مرز چیلات به طول 145 كیلومتر در مرحله فراخوان جذب سرمایه گذار قرار دارد.
كاظمی تصریح كرد: احداث تونل كبیركوه نیز یكی از بزرگترین تونل حوزه راهسازی كشور بین شهرستان های دره شهر تا آبدانان در جنوب استان ایلام نیز با 65 درصد پیشرفت در حال اجراست و امسال عملیات حفاری این تونل به پایان می‌رسد.
كاظمی اضافه كرد: با اجرای این طرح بیش از 360 پیچ خطرناك و گردنه صعب العبور بین 2 شهرستان دره شهر و آبدانان حذف می‌شود.
وی با اشاره به چهارخطه كردن ورودی و خروجی شهرستان دره شهر گفت: مسیر ورودی به طول پنج كیلومتر و خروجی به طول 13 كیلومتر هم اكنون در حال اجراست.
مدیركل راه و شهرسازی چهارخطه كردن ورودی و خروجی شهرستان مبلكشاهی و آبدانان را از دیگر برنامه های این مدیریت عنوان كرد و یادآور شد: ورودی ملكشاهی به طول پنج و خروجی آبدانان به مورموری به طول سه كیلومتر نیز در مراحل اجرایی قرار دارد.
كاظمی افزود: همچنین در محدوده تقاطع سرابله به كارزان نیز به طول 20 كیلومتر عملیات عمرانی در حال اجراست.
7177/6119