اژدهای فناوری چین، قربانی جنگ تجاری واشنگتن علیه پكن

تهران - ایرنا - شركت «هو - ا - وی» بزرگترین تولیدكننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌كننده تلفن های همراه در جهان كه شاید كمتر كسی در اوایل دهه جاری قادر به تلفظ صحیح نامش بود، ماههای اخیر دراوج فعالیت هایش هدف حملات تحریمی آمریكا و متحدانش قرار گرفته است.

فشارهای تحریمی تجاری- سیاسی علیه غول های فناوری- مخابراتی چینی مانند هواوی و زد تی ایی در یكسال گذشته در چارچوب جنگ تجاری آمریكا علیه چین با روند عمدتا فزاینده ای پیش رفته، اما همواره در این مدت این سوال مطرح بوده كه چه افراد یا شركت هایی از دستور دونالد ترامپ برای فشار حداكثری علیه این شركت ها سود می برند؟
باید برگه های گاهشمار این رویداد حدود یكسال به عقب بازگردد؛ جنگ تمام عیار تجاری و درپی آن سیاسی علیه هواوی از اوایل سال 2018 و زمانی شروع شد كه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا گزارش سازمان های امنیتی این كشور را تائید و براساس آن دستور ممنوعیت فعالیت شركت های آمریكایی با این غول فناوری و مخابراتی چینی را داد. این دستور از نظر شكلی نیز از بن مایه های قانونی برپایه ' قانون حفظ حریم خصوصی در آمریكا' برخوردار بود.
گزارش سازمان ها و نهادهای امنیتی آمریكا مدعی بود كه گوشی‌های هوشمند ساخت شركت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریكایی جاسوسی می‌كنند و اطلاعات شخصی و محرمانه به طور مستمر دراختیار پكن قرار می گیرد تا در مقابله با آمریكا دست برتر اطلاعاتی را داشته باشد.
البته طرف چینی نیز دراین مدت واكنش های بسیار تندی در مورد این موضوع داشت و درطول یكسال گذشته علاوه بر شركت‌های هواوی و زدتی‌، پكن نیز به طور مكرر اتهامات علیه خود را رد كرده و آن را اقدامی علیه فعالیت و گستره وسیع تجاری این شركت در جهان ارزیابی كردند.
نكته حایز اهمیت این است كه آمریكایی ها دراین سیاست خود نیز مانند سایر تصمیمات دونالد ترامپ ، كشورهای متحد را وادار به تبعیت یا همراهی با واشنگتن در زمین زدن دو شركت چینی كرده اند .
از این رو هواوی كه بزرگترین تولیدكننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌كننده موبایل در جهان محسوب می شود ، در یك سال گذشته بلافاصله پس از شروع تحریم های تجاری مستقیم آمریكا هدف ممنوعیت های مشابهی از سوی بسیاری از هم‌پیمانان واشنگتن ازجمله كانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن ،آلمان و انگلیس قرار گرفت و حتی در كانادا با دستگیری دختر رئیس شركت هواوی،این موضوع با چاشنی یك بلوای سیاسی در جهان علیه هواوی نیز آمیخته شد .
رشد شركت هواوی چینی از دهه 1990با اشباع بازارهای داخلی و ورود به عرصه های بین المللی شروع شد . توسعه جهانی این شركت با اكثركاركنان و مدیران ارشدی كه در دفاتر كوچك سخت كار می كردند و این مراكز را به خوابگاه ها و آشپزخانه ها برای فعالیت بیشتر مجهز كرده بودند برای ناظران منطقه ای قابل پیش بینی بود.
غول خفته تكنولوژی چین از اواخر همین دهه؛ لذت پیشرفت ها و توسعه منطقه ای و بین المللی را كم كم به كام گرفت . اژدهای بیدار شده فناوری چین ، صادرات خود را ابتدا در ابعادی بسیار وسیع به كشورهای همسایه جنوب شرقی آسیا و سپس در سراسر جهان پی گرفت .
طبق گزارش فارین پاریسی، مدیران این شركت در سال 2002 اعلام كردند كه درآمد حاصل از فروش خارجی آنها به نیم میلیارد دلار رسید و تا سال 2005 درآمد های خارجی آنها بیش از درآمد داخلی با جمعیت بیش از یك میلیارد نفری چین رسید.
هواوی از سال 2003، شروع به توسعه تلفن های همراه كرد. در حالی كه گوشی ها در ابتدا بخش كوچكی از كسب و كار خود را داشتند، این شركت به شدت تغییرمسیر داد تا گوشی های هوشمند اندرویدی وارد بازار شوند.
این روند بازهم برای هواوی موفقیت به همراه داشت چرا كه تا سال 2018، تقریبا نیمی از درآمد این شركت از محل فروش گوشی های هوشمند تحقق یافت.
طبق گزارش فوربز، انواع مدل های تلفن این شركت در سال های اوج گسترش فعالیت هواوی مانند P20، P20 Pro و Mate 20 از دید بازدیدكنندگان خارجی نمایشگاههای این شركت در اروپا و آسیا به عنوان گل سرسبد تلفن ها محسوب شده بود.
اما سرانجام هواوی در تیررس آمریكایی ها قرار داده شد.هنگامی كه هواوی در سیبل دونالد ترامپ قرار گرفت؛ طبق گزارش نیویورك مگزین ، به عنوان شركتی كه تجهیزات مخابراتی را برای نسل 5G شبكه های تلفن همراه تولید می كند، موفق به كسب 28 درصد از بازار جهانی درحوزه فعالیت های خود شده بود.
اما اتهامات علیه هواوی هنوز بسیاری از كاربران در داخل امریكا را نیز قانع نكرده است . اظهارات این گروه از كاربران كه در برخی رسانه های غربی انتشار یافته ، حاكی از آن است كه آنها همچنان به رغم ادعای جاسوسی از تلفن های همراهشان خدمات بشدت رقابتی و ارزان هواوی را نسبت به دیگر شركت های گران فناوری در آمریكا ترجیح می دهند.
اگرچه با این سیاست از سرعت فزاینده روند بازاریابی پیشروترین شركت فناوری موبایلی و مخابراتی چین در جهان با دستور ترامپ و همراهی متحدانش كاسته شده ، اما این سوال مطرح است كه چه شركت هایی میراث دار بازارهای ازدست رفته هواوی شده اند؟
البته كارشناسان و تحلیلگران بین المللی دراین زمینه معتقدند همانند تمام اختلافات سیاسی بزرگ، ارزیابی دقیق تصمیمات ناشی از آن درعرصه تجاری در جهان دشوار است و اظهارات دراین زمینه در سطح كلی قابل طرح است.
براساس گزارش نشریه اقتصادی فوربز، دو شركت نوكیا و اریكسون از كشورهای نوردیك پس از هواوی به ترتیب 17 و 13 درصد از بازار جهانی تجهیزات مخابراتی و شبكه های موبایلی نسل 5G را برعهده داشته اند كه به نظر می رسد با كنار زده شدن تدریجی هواوی این شركت ها فضا و فرصت های بین المللی بیشتری را برای رشد تجربه كنند.
نوكیا شركت مخابراتی فنلاندی با ماهیت چند ملیتی و اریكسون نیز یك شركت سوئدی با ماهیت چندملیتی است.
به زعم این تحلیلگران ، اقدامات تحریمی آمریكا علیه هواوی در واقع می تواند تلاشهای رقبای این شركت و دیگر شركت های مشابه چینی را برای یافتن گستره پهن تری در جهان به موفقیت بیشتر نزدیك كند.
فوربزی ها برآورد كرده اند كه سامسونگ كره ای نیز از شركت های جدید موفق در عرصه تولید و عرضه تجهیزات و خدمات موبایل نسل پنجم است و می تواند با استفاده از ماهیت كنونی نزاع بین المللی علیه هواوی خوشه چینی جهان داشته باشد.
درمجموع نكته حائز اهمیت این است كه واشنگتن با همكاری متحدانش مصمم است تا شركت های چینی را از پیشقراولی در عرصه تولید تجهیزات و ارائه خدمات مرتبط با اینترنت نسل پنجم در بازارهای جهانی بیرون كند و شركت های غیر چینی را جایگزین آن سازد.
اما سوال دیگری در این زمینه مطرح است كه این سیاست آمریكا تا چه میزان با موفقیت همراه خواهد بود؟ پرسشی كه بسیاری از تحلیلگران بین المللی پاسخ به آن را در كوتاه مدت قابل تانی نمی دانند. علاوه براین چینی ها نیز برای اینكه همچنان جایگاه خود را در این بازار پرسود جهانی حفظ كنند ، با انعطافی كه در سیاست و تجارت خود سابقه دارند، حاضر به همكاری با رقبای خود شده اند. آنها برای خنثی كردن اقدامات ضد تجاری چینی درصدند تا ادغام های بیشتر با شركت های غیر چینی از جمله اروپایی و آسیایی را تجربه كنند.
به نوشته مجله نیویورك اكنون اریكسون و نوكیا قرارداد افزون بر 2 میلیارد دلاری را برای همكاری مشترك با شركت ها و حامل های تلفن همراه چینی به منظور انتقال این خدمات و تجهیزات امضا كرده اند كه این موضوع علاوه بر تازگی برای واشنگتن نیز نگران كننده است.
مردم چین شركت های صنعتی و بومی خود مانند هواوی را براساس آموزه های فرهنگی سنتی دیرین این كشور اژدهای فناوری می دانند كه حامل قدرت و بركت برای آنهاست ، بنابراین كنشگران اقتصادی چینی با این آموزه ها بر بقا و حفظ جایگاه خود در جهان تلاش و فعالیت دارند.
از این رو برخی تحلیلگران اقتصادی مجله نیویورك ، با توجه به قدرت انعطاف و استحاله بسیار بالای چینی ها ، توفیق واشنگتن در كنار زدن اژدهای سرخ را از عرصه بازارهای تجاری جهان ،ناشی از یك پارانوید احتمالی در برخی سیاستمداران آمریكایی می دانند كه به رغم دستاوردهای زودگذر، دستكم نتایج بلند مدتی با شرایط كنونی برای آمریكا در برنخواهد داشت.
گزارش: مریم شفیعی
آساق**1599**1663**