وضعیت جاده ها در فاصله 30 كیلومتری شهرها نابسامان است

تبریز - ایرنا - معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: جاده های اصلی در فاصله 30 كیلومتر از شهرها به حال خود رها شده و به وضعیت نابسامانی رسیده است.

به گزارش ایرنا، جواد رحمتی، دوشنبه شب در جلسه مدیریت ایمنی حمل و نقل استان افزود: 60 درصد تصادف های جاده ای استان در 30 كیلومتری شهرها روی می دهد و اصلاح جاده ها در این فاصله از سوی دستگاه های ذیربط ضروری است.
وی با انتقاد از وضع نابسامان جاده ها در 30 كیلومتری شهرها اظهار داشت: شهرداری ها بیشتر به هسته مركزی شهرها و اداره كل راه و شهرسازی بیشتر به عمق جاده ها توجه می كند و این امر موجب شده تا شعاع 30 كیلومتری جاده ها از شهرها از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد.
معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شعاع 30 كیلومتری شهرها از لحاظ ساخت و ساز اشباع شده و این امر موجب شده تا تضاد بین ترافیك دورن شهری و برون شهری بروز كند.
رحمتی، با اشاره به اینكه در برخورد با تعرض و تجاوز به حریم راه در 30 كیلومتری شهرها مشكل قانونی وجود ندارد، ادامه داد: مالكان و اصناف مستقر در این محدوده باید بر اجرای رمپ های استاندارد ملزم شوند.
وی اصلاح هندسی رمپ و لوپ های ورودی و خروجی به راه های اصلی و شریانی، كاهش سرعت تا 10 كیلومتر شهرها، تامین روشنایی، نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، احیای خط كشی ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز را از اولویت های برنامه های اصلاحی در محدوده شعاع 30 كیلومتری جاده ها از شهرها اعلام كرد.
رحمتی، وظیفه شهرداری ها در خصوص اصلاحات هندسی و ساماندهی دستفروشان كنار جاده ها را مهم دانست و اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را ملزم كرد با استفاده از موانع ترافیكی، راه های دسترسی غیرقانونی را با همكاری مراجع قضایی مسدود كند.
وی گفت: با تمركز اقدامات نظارتی و عملیاتی دستگاه های اجرایی با رویكرد پیشگیرانه می توان در محورهای پرتردد به نتایج مثبتی در كاهش و كنترل حوادث جاده ای دست یافت.
مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال جاری 321 كیلومتر طرح در 21 محور استان در حال اجرا بوده كه از این میزان 196 كیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی است.
ابوالقاسم سلطانی، افزود: علاوه بر این طرح ها عملیات اجرایی 99 كیلومتر در قالب قطعات مختلف در سطح استان آغاز می شود.
وی اظهار داشت: در بخش راه های روستایی نیز 180 طرح در سال جاری اجرا می شود كه 100 كیلومتر مربوط به آسفالت، 20 كیلومتر احداث راه روستایی و احداث 4 پل در راه های روستایی است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینكه طبق بررسی های انجام شده 10 محور مهم با 80 درصد ترافیك در استان وجود دارد، گفت: بیشترین تصادفات نیز در این محورها رخ می دهد.
اورجعلی علیزاده، با تاكید بر اینكه اولویت و برنامه ریزی های اصلی برای ارتقای ایمنی باید در این محورها انجام شود، افزود: حل تضاد ترافیك درون شهری و برون شهری ضروری است.
سرهنگ رضا كریمی نژاد، رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: 82 درصد تصادف های جاده ای استان در 10 درصد محورهای ارتباطی استان روی می دهد و محورهای تبریز - اهر، تبریز - آذرشهر و تبریز - زنجان به تریتب بیشترین تلفات جاده ای را به خود اختصاص داده است.
در این جلسه كه با محوریت آمادگی برای سفرهای تابستانی برگزار شد، دستگاه های ذیربط پیشنهادهای خود برای طرح جامع كاهش تصادفات در استان در سال جدید را ارائه كرده بر آمادگی و هماهنگی اقدامات پیشگیرانه برای سفرهای بعد از ماه مبارك رمضان تاكید كردند.
آذربایجان شرقی به وسعت حدود 45 هزار كیلومتر مربع، دارای 14 هزار و 196 كیلومتر شبكه راهداری است.
8023/3071