۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر 83321146
۰ نفر
استاد دانشگاه: روابط عمومی تبعیدگاه یا استراحتگاه نیست

شیراز- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، روابط عمومی‌ را در زمره بخش‌های مهم هر سازمان دانست و گفت: آنچه در برخی سازمان‌ها دیده می‌شود این است كه روابط عمومی به تبعیدگاه كارمندانی بدل شده كه قرار است از چرخه اداره حذف شوند یا كاری برایشان وجود ندارد و یا این كه به دنبال انجام یك كار بی‌دردسر هستند.

احسان حمیدی‌زاده روز دوشنبه در گفت ‌و‌گو با ایرنا درخصوص عملكرد روابط عمومی‌ها در ایران افزود: آسیب جدی در عرصه روابط عمومی این است كه مفهوم این علم در سازمان‌ها جا نیفتاده است و دركی كه از آن وجود دارد با تعریف علمی آن هیچ ربط و نسبتی ندارد.
وی اظهار داشت: روابط عمومی عملاً به درست كردن بروشور و پوستر محدود می‌شود؛ هرچند امروزه سازمان‌ها خود را به ‌روزتر كرده‌اند و در فضای مجازی نیز فعال هستند.

** ماموریت روابط عمومی
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: یكی از مهم‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی در هر سازمان معرفی دستاورد‌های آن سازمان است.
وی در این باره توضیح داد: روابط عمومی باید محصولات و دستاورد‌های سازمان متبوع خود را به عرصه عمومی نظام اجتماعی معرفی كند و گاهی اگر لازم باشد با سازمانهای دیگر ارتباط برقرار كند، همكاری ایجاد كند و حتی برای انجام امور ائتلاف تشكیل دهد.
حمیدی‌زاده یكی دیگر از وظایف روابط عمومی را ایجاد شبكه ارتباطی بین دستگاه‌های مرتبط خواند و افزود: این وظیفه با هدف ارتقای سازمانی همخوانی دارد كه در بیشتر ادارات و دستگاه‌ها فراموش شده است.

** نبود تخصص مشكل اصلی روابط عمومی‌ها
این استاد دانشگاه گفت: دیده شده كه برخی كارشناسان روابط عمومی بدون تخصص در این رشته و نیز گذراندن دوره مربوط یا تحصیلات مرتبط در این حوزه فعالیت می‌كنند و طبیعی است كه به‌زعم خودشان سازمان مسئولیت‌های یادشده را برایشان تعریف نكرده باشد.
حمیدی‌زاده درخصوص توانمندی‌های لازم برای روابط عمومی بیان داشت: تخصص كسی كه در روابط عمومی یك كارخانه كار می‌كند با كسی كه در روابط عمومی شهرداری فعال است، تفاوت دارد؛ بنابراین دوره های تخصصی كه این افراد باید برای آگاهی سازمانی بگذرانند فرق خواهد داشت؛ بدین معنا نخستین گام در حوزه ارتقای روابط عمومی‌ها تخصصی كردن آن‌ها براساس ماهیت سازمانی و در ادامه، مهارت‌‌افزایی است.

** شبكه‌سازیِ فراموش‌شده
وی با بیان اینكه جز مهارت های فردی، توانایی در شبكه‌سازی از ضرورت‌های كار در روابط عمومی است، خاطرنشان كرد: شبكه‌سازی به این معناست كه فرد بتواند سرمایه اجتماعی قوی برای سازمان خود فراهم كند و درواقع به كانال ارتباطی یك سازمان با دیگر سازمان‌ها بدل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: افزون بر این، تسلط كامل بر تمام سطوح سازمانی و دستاوردهای سازمانی كه این در بخش بین‌الملل وسیع‌تر و حیاتی‌تر خواهد بود نیز از ضروریات یك روابط عمومی كارا محسوب می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا تلقی اینكه روابط عمومی امین هر سازمان است، درست است یا خیر، گفت: روابط عمومی در ساختارهای بزرگ نقش سخنگوی سازمان را دارد؛ برای مثال اگر بحرانی طبیعی در كشور پیش آید مسئول روابط عمومی هلال احمر باید ابعاد آن را برای رسانه‌ها تبیین كند.
حمیدی‌زاده اضافه كرد: به بیان دیگر روابط عمومی این ویژگی سازمانی را دارد كه نقش سخنگوی سازمان را ایفا كند، در این زمینه سخنگو تعریفی معین دارد و اینكه تحت هر شرایطی هر عمل نادرستی را توجیه كند،‌ چه در ساختار روابط عمومی و چه در دیگر ساحت‌ها عملا آسیب‌زا خواهد بود.
بیست و هفتم اردیبهشت ماه تا دوم خردادماه به عنوان هفته روابط عمومی نامگذاری شده است.
روابط عمومی به منزله قلب تپنده هر سازمان نقشی مهم در اعتلا و ترقی و نیز معرفی دستگاه‌ها دارد؛ اما به تناسب همین وظایف خطیر آسیب‌هایی نیز متوجه آن است كه از جمله آن باید به عدم تخصصی شدن و محدودماندن در دایره وظایف روزمره اشاره كرد.
آنچه امروز به عنوان روابط عمومی می‌شناسیم نخستین بار در سال 1332 در صنعت نفت ایران متولد شد.
برخی كارشناسان معتقد هستند از آن روز تاكنون با گذشت حدود 70 سال، بخش روابط عمومی سازمان‌ها با وجود تغییر و تحولات در عرصه‌های اطلاع‌رسانی و رسانه نتوانسته است متناسب با این تحولات پیش برود همچنانكه حوزه چند رسانه ای در برخی روابط عمومی ها بخشی مغفول است.
7375/ 2027