روابط عمومی یا تبعیدگاه مغضوب شدگان

سنندج - ایرنا - روابط عمومی ها نقشی تاثیرگذار در دنیای ارتباطات ایفا می كنند، اما بی توجهی برخی مدیران اجرایی، این بخش حیاتی و نبض تپنده دستگاه ها را در برخی سازمان ها به تبعیدگاهی برای كارمندان مغضوب تبدیل كرده است.

به گزارش ایرنا، در عصر حاضر، ارتباطات یكی از اساسی ترین نیازهای بشر است و به جرات می توان گفت یكی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده دیگر علوم قرن حاضر محسوب می شود.
دنیای امروز دنیای ارتباطات است و به تبع آن در سازمان ها ارائه اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه یك سازمان است و این جاست كه لزوم وجود روابط عمومی احساس می شود.
امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن بر كسی پوشیده نیست و هنر این بخش از ادارات این است كه بتوانند امكانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص داده، آن را با امكانات درون سازمان پیوند دهد و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون، به درستی برقرار سازد.
اگر چه روابط عمومی در ایران قدمتی نزدیك به 60 سال دارد و آن را قلب تپنده ادارات می دانند اما باید اذعان داشت كه بعد از گذشت سال ها، جایگاه آن هنوز آنچنان كه باید شناخته نشده و مدیران برخی دستگاه ها از این حوزه شناخت كافی ندارند و گاهی از جایگاه آن به عنوان تبعیدگاه نیروهای نه چندان توانمند خود استفاده می كنند.
27 اردیبهشت و روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه ای شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز سنندج میزگردی با موضوع اهمیت و نقش روابط عمومی و ضعف ها و مشكلات این حوزه با حضور سرپرست روابط عمومی استانداری كردستان و مدیران روابط عمومی ادارات كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی، انتقال خون و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار كند.

**روابط عمومی مغز متفكر دستگاه های اجرایی است
سرپرست روابط عمومی استانداری كردستان با بیان اینكه اطلاع رسانی پیشینه ای به قدمت زندگی بشریت دارد، گفت: این موضوع نشان دهنده اهمیت اطلاع رسانی و نقش روابط عمومی در ادوار تاریخ است.
آرش حسین پناهی افزود: در دنیایی كه هر كسی به لطف گوشی های هوشمند صاحب رسانه است باید بستری فراهم شود اخبار و اطلاعات به درستی از منبع موثق و در بازه زمانی كوتاه به سمع و نظر مردم برسد.
وی روابط عمومی را مغز متفكر و اتاق فكر دستگاه های اجرایی و سازمان های خدمت رسان دانست و یادآور شد: مدیران ارشد باید به دیدگاه روابط عمومی باور داشته و به این یقین رسیده باشند كه روابط عمومی ها را در تصمیم گیری های خرد، میانی و فرادستی دخالت دهند.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های كردستان تاكید كرد: اگر این اتفاق بیفتد اتاق فكر و زمینه كارهای عقل گرا كه باید در دستگاه های اجرایی وجود داشته باشد، فراهم می شود و این مهم با در نظر داشتن جایگاه والا و بلامنازع روابط عمومی اتفاق می افتد.
حسین پناهی اظهار داشت: كسانی كه در راس هرم روابط عمومی دستگاه اجرایی هستند خودشان باید این باور را داشته باشند كه در پیشانی، اتاق فكر و جایگاه تصمیم گیری های كلان اداره قرار دارند.
وی با طرح این سوال كه آیا كار روابط عمومی فقط نصب و برداشتن بنر و عكس گرفتن است؟ اضافه كرد: معمولا باید افراد فرهیخته، اندیشمند و رسانه ای با تفكرات توسعه گرایانه در راس روابط عمومی ها و در بدنه آن قرار گیرند كه در صورتی كه این اتفاق بیافتد استان در مسیر توسعه قرار می گیرد.
حسین پناهی خواستار تلاش مدیران روابط عمومی در راستای ارتقای جایگاه خود و دستگاه محل خدمت شد و افزود: هر چقدر در روابط عمومی ها هزینه شود، بی ثمر نخواهد بود بلكه پس انداز و اعتبار ماندگاری است كه برای همیشه به وجود می آید.

** جایگاه روابط عمومی ها در كردستان ویژه است
مدیر روابط عمومی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز در این میزگرد خبری اظهار داشت: روابط عمومی ها به عنوان منبع برای رسانه ها جایگاه مهمی در عرصه اطلاع رسانی دارند اما این بخش در سال های دور و چه بسا نزدیك نوعی تبعیدگاه در ادارات محسوب می شد.
فرهنگ مسعودی اضافه كرد: اگر مدیری با كارمندی مشكل داشت، او را به اداره روابط عمومی انتقال می داد چرا كه كارشان فقط نصب بنر، پلاكارد و عكس گرفتن بود و به نوعی شخصیت فرد مورد نظر را تنزل می داد.
وی جایگاه امروز روابط عمومی را در كردستان و میان مردم، ویژه و دارای افقی امید بخش توصیف كرد و یادآور شد: كسانی كه در روابط عمومی كار می كنند افرادی هستند كه در حوزه ارتباطات تحصیل كرده اند یا تجربیاتی ارزشمند در این ‌حوزه دارند و این مهم امید بخش است؛ چراكه دستگاه های اجرایی، رسانه ها و خبرنگاران از آن نفع می برند.
مدیر روابط عمومی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خروجی این دو یعنی ارتباط روابط عمومی ها با مردم و انعكاس عملكرد دولت و بخش های مختلف را در جامعه ویژه تر از قبل دانست و افزود: در بحث ارتباط با رسانه ها روابط عمومی و خبرنگاران جدا نیستند و از یك پیكره هستند.
مسعودی با بیان اینكه روابط عمومی و رسانه ها سفیران اطلاع رسانی و انتقال آگاهی در جامعه هستند، اظهار داشت: در شرایط كنونی اقتصادی كه آرامش مردم تحت تاثیر قرار گرفته است، روابط عمومی و رسانه ها نقش خود را باید به درستی ایفا كنند، چراكه با انتقال آگاهی می توانند به حفظ آرامش در جامعه كمك كنند.

** روابط عمومی شاه كلید حل بسیاری از مشكلات جامعه
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های كردستان نیز در این میزگرد با بیان اینكه روابط عمومی شاه كلید حل بسیاری از مشكلات در جامعه است، گفت: روابط عمومی درارتباط با مردم باید مدافع سازمان باشد این چیزی است كه در شرح وظایف روابط عمومی ها تقریبا در تمام دستگاه ها و نهادها و ادرات به صورت مكتوب به روابط عمومی ها ابلاغ می شود.
فرزام معماری اضافه كرد: روابط عمومی ها در ارتباط با مدیران باید به نحوی مدعی العموم مردم هم باشند اما چالشی كه امروز در این حوزه وجود دارد این است كه روابط عمومی ها معمولا براساس رویه ای اشتباه منتصب می شوند كه در كوتاه ترین مدت تبدیل به مداح و مجیزه گو برای شخص مدیرتبدیل می شوند.
مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون كردستان با اشاره به اینكه روابط عمومی 2 بخش وظایف درون سازمانی و برون سازمانی دارد گفت: یك مدیرروابط عمومی باید در وظایف درون سازمانی خود جدای از تداخل كاری ارتباط افراد با همدیگر را به بهترین نحو ممكن شكل دهد تا همه كاركنانی كه در سازمان خدمت ارائه می دهند خود را در راستای اهداف سازمان ببینند.
وی افزود: بدیهی است در دستگاه اجرایی كه كارمندان آن مجموعه خود و اهداف سازمانی شان را خیلی به هم نزدیك نبینند روابط عمومی هم نمی تواند كاری انجام دهد چرا كه روابط عمومی صرفا یك نفر و به نحوی بلندگوی سازمانی است كه به افراد زیادی خدمت ارائه می دهد.
معماری با یادآوری وظایف برون سازمانی روابط عمومی اظهار داشت: اگر مبنا بر این باشد كه مدیر صرفا روابط عمومی را برای نشان دادن اقدامات خود منتصب كند بی شك مسئول روابط عمومی از این وظیفه هم مغفول مانده و نمی تواند این ارتباط دستگاه و مردم را هم اجرایی كند.
وی اضافه كرد: مشكل دیگری كه برای شخص مدیر روابط عمومی ایجاد می شود این است كه با رفتن آن مدیر تمام بستری كه آن سازمان در طول چند سال با آن مدیریت به آن رسیده را از دست خواهد داد لذا این موضوع منتج به ضعف روابط عمومی می شود.
مدیر روابط عمومی انتقال خون كردستان افزود: امروزه در كشور ما و در كل دنیا انفجار اطلاعات، بحثی است كه در بسیاری از رسانه ها و محافل پررنگ شده و روابط عمومی می تواند به عنوان موثق ترین حوزه در سازمان اخبار را انتقال دهد.
وی یادآور شد: در شرایط فعلی و با ورود فضاهای مجازی به عنوان رسانه های رسمی و یا غیر رسمی در حوزه رسانه و اطلاع رسانی بسیاری از اخبار در جاهای دیگر درز می كند و گاهی اخباری از سوی برخی رسانه ها منتشر می شود كه خود روابط عمومی هم متحیر می ماند كه این اخبار از كجا رسیده است.
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های كردستان اظهار داشت: در بسیاری مواقع هم مردم به این اخبار استناد می كنند و متاسفانه روابط عمومی هم در اینجا باز نمی تواند كاری انجام دهند.

** روابط عمومی، علم چرخه اطلاعات
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان نیز در این میزگرد گفت: روابط عمومی علم چرخه اطلاعات است و این چرخه اطلاعات می تواند بین یك فرد با یك سازمان، سازمانی با سازمان دیگر و یا كشوری در عرصه بین الملل باشد.
بهروز ابراهیم آبادی افزود: در حال حاضر در شرایط حساسی قرار داریم و حدود 124 كانال برعلیه این نظام، كشور و مردم سمپاشی می كنند، هر چند از لحاظ نظامی شاید نتوانند كاری كنند اما همین كه از لحاظ روانی جامعه را به هم می ریزند مهم است و در این میان نقش تبلیغات و بازاریابی برای آرامش خاطر مردم بسیار مهم است.
وی با بیان اینكه روابط عمومی ها در این زمینه نقش بسیار تأثیرگذاری دارند، گفت: اگر روابط عمومی ها بدرستی ساماندهی شوند خیلی از مشكلات كشور در این زمینه حل خواهد شد.
وی با اشاره به جایگاه رفیع روابط عمومی ها افزود: در برخی سازمان ها، روابط عمومی در حد یك كارشناس و یا كارشناس مسئول باقی می ماند در حالیكه جایگاه روابط عمومی باید از تمام معاونت ها بیشتر باشد.
ابراهیم آبادی افزود: روابط عمومی شغل نیست بلكه عشق است و اگر در جایگاه واقعی خود قرار نگیرد و از نظر نیازهای مادی و معنوی به نوعی ساپورت نشود به طور طبیعی كسی كه اولین ضربه اش را می خورد مدیران دستگاه و یا سازمان است.
وی با بیان اینكه یك مدیر لایق همواره روابط عمومی لایقی را كنار خود دارد، گفت: تنها حوزه ای كه بر تمام فعالیت های یك سازمان احاطه كامل دارد روابط عمومی است.
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان تاكید كرد، مدیر روابط عمومی باید عضو شورای معاونان سازمان یا اداره متبوع خود بوده و در جریان تمام تصمیم گیری ها باشد ضمن اینكه این مهم در استان كردستان رعایت نمی شود و مشكلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

** روابط عمومی در برخی ادارات به تبعیدگاه تبدیل شده است
سرپرست روابط عمومی استانداری كردستان ادامه داد: در این استان ظرفیت روابط عمومی ها به واسطه وجود نیروی انسانی مجرب، توانمند و كاردان بسیار بالاست و در حوزه انعكاس خدمات رسانی دولت به مردم به خوبی عمل شده است.
حسین پناهی تاكید كرد: این ظرفیت در كردستان به گونه ای است كه می توان مدیران ارشد و شایسته ای داشت كه نگاه توسعه گر داشته باشند و به تبع آن مدیران، معاونت ها و روابط عمومی های مقتدر را بكار گماشت.
وی به جایگاه و نقش روابط عمومی در اساسنامه شورای روابط عمومی ها اشاره كرد و افزود: این اساسنامه بستری را فراهم كرده كه شورا در جایگاه نظارتی قرار گیرد و مدیران اجازه نداشته باشند هر فردی را در راس هرم روابط عمومی قرار دهند.
دبیر شورای روابط عمومی های كردستان با بیان اینكه نباید اجازه دهیم در دستگاه های اجرایی به ویژه در شهرستان ها هر كسی در جایگاه روابط عمومی قرار گیرد، گفت: در برخی دستگاه ها روابط عمومی به تبعیدگاه ادارات تبدیل شده و جای بسی تاسف است.
حسین پناهی اضافه كرد: چرا در یك سازمان مهم، مسئول روابط عمومی و یا جایگاهی برای این پست در نظر گرفته نمی شود؟ چرا دفتر روابط عمومی در بدترین نقاط ادارات قرار گرفته است؟
وی با اشاره به اینكه اداره روابط عمومی باید نزدیك ترین جایگاه به مدیر ارشد از لحاظ مكانی و زمانی باشد، یادآور شد: مدیر روابط عمومی باید در دسترس ترین، محرم ترین و مورد اعتماد ترین فرد دستگاه اجرایی برای مدیر دستگاه باشد.

** تقابل با رسانه ها از جمله چالش های روابط عمومی ها است
مدیر روابط عمومی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كردستان، حوزه كار روابط عمومی را بسیار گسترده و دارای وظایف زیاد دانست و افزود: معتقدم كه الزاما وجود روابط عمومی موفق منجر به سازمانی موفق نمی شود، اما هیچ سازمان موفقی بدون روابط عمومی توانمند، موفق نیست.
مسعودی با بیان اینكه سازمانی موفق است كه روابط عمومی موفق و كارا دارد، تاكید كرد: چارچوب كار روابط عمومی ها باز و گسترده است و مسئولیت های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را در كنار كار اطلاع رسانی برعهده دارند.
وی پست سازمانی روابط عمومی ها را دارای چالشی بزرگ دانست و اظهار داشت: روابط عمومی در اغلب ارگان ها یك كارشناس است و قابلیت رشد ندارد كه این موضوع شایسته جایگاه والا و تاثیرگذار این حوزه مهم نیست.
‌مدیر روابط عمومی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كردستان، چالش دیگر كار روابط عمومی ها را مربوط به رسانه ها اعلام كرد و گفت: گاهی اوقات رسانه ها و روابط عمومی در مقابل هم قرار می گیرند، هر چند هم سو بودن این 2 نیز مفید نیست.
وی اضافه كرد: روابط عمومی ها در راستای اهداف سازمان ها كار می كنند و رسانه ها به دنبال مطالبات مردم از دستگاه ها و انعكاس دغدغه های عمومی هستند، بنابراین یك رقابت ناسالم وجود دارد كه به نفع هیچكدام نیست.
مسعودی با اشاره به اینكه یكی از وظایف مدیران پاسخگویی به مردم است و رسانه ها نیز باید مطالبه گر باشند، یادآور شد: روابط عمومی ها نیز وظیفه دارند پاسخگو بودن و اطلاع رسانی را به مدیران دستگاه های محل خدمت گوشزد كنند.
وی به وجود روابط عمومی های توانمند در استان اشاره كرد و گفت: استانداری باید در حوزه روابط عمومی با قدرت عمل كند و با نظارت بر كار آنان، جایگاه این بخش مهم را ادارات ارتقا دهد.

** نگاه كمیتی برخی مدیران چالشی برای روابط عمومی ها
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های كردستان یكی از چالش های موجود در حوزه روابط عمومی برخی دستگاه ها را نگاه كمیت گرایانه مدیر آن دستگاه و سازمان دانست و گفت: برای بسیاری از مدیران تهیه تعداد بیشتری اخبار و بولتن خبری از سوی روابط عمومی مهم است و كیفیت كار را مورد توجه قرار نمی دهند.
معماری اضافه كرد: در این میان مدیر روابط عمومی هرچقدر هم بخواهد كیفیت را مدنظر قرار دهد چون نگاه مدیریت سازمان كمیتی است خیلی نمی تواند موفق شود، ضمن اینكه گاه روابط عمومی های حاذق برخلاف نگاه مدیر، دیدگاه كیفی گرایانه خود را حفظ می كنند.

** قدرت روابط عمومی در صلاحیت و صمیمیت است
وی ادامه داد: قدرت روابط عمومی چه با داخل سازمان و چه با ارباب رجوع در صلاحیت و صمیمیت است و اگر روابط عمومی براساس یك ضابطه شفاف توسط مدیر منتصب شده باشد صلاحیت دارد و اگر بتواند لبخند رضایت را به ارباب رجوع هدیه كند از صمیمت نیز برخوردار است.
مدیر روابط عمومی انتقال خون كردستان اظهار داشت: در واقع بخش عمده ای از مشكلاتی كه در این زمینه وجود دارد به مدیران فعلی برمی گردد، ضمن اینكه وجود یك روابط عمومی كاردان و موثر در هر سازمانی، نشان دهنده یك مدیریت باصلابت و آگاه و عالم به دانش روابط عمومی در راس آن است.
وی گفت: در انتصاب مدیران چون شاخصی برای میزان رسانه ای بودن و یا دانش وی وجود دارد پس از مدتی داد رسانه ها بلند شده و نوك پیكان به سمت روابط عمومی نشانه می رود در حالیكه روابط عمومی نمی توند كاری انجام دهد چون دیوارش بسیار كوتاهتر از دیوار مدیران ارشد و عالی است.
معماری یادآور شد: استان كردستان با توجه به زیرساخت های موجود و امكاناتی كه در اختبار روابط عمومی دارد به نسبت سایر استان ها در جایگاه رفیعی قرار دارد و ما روابط عمومی هایی در استان داریم كه با دست خالی موفق شده اند بارها رتبه های برتر را در كشور از آن خود كنند.
وی افزود: كردستان از لحاظ تعدادی و آماری نیز وضعیت روابط عمومی مطلوبی دارد، اما چالش موجود در این زمینه این است كه كه روابط عمومی برخی دستگاه ها كه مردم وابسته به آن دستگاه هستند ودر رقابت با دستگاه دیگری نیست معمولا عملكرد بسیار مطلوب و چشمگیری ندارند.
مدیر روابط عمومی انتقال خون كردستان اظهار داشت: در مقابل این دستگاه ها، نهادهایی وجود دارند كه باید ارتباط صمیمی تر و تنگاتنگ تری با مردم داشته باشند تا مخاطب را جذب كنند، بنابراین می توان گفت، روابط عمومی های برتر ما مربوط به دستگاه هایی است كه خدمت آنها بیشتر در زندگی مردم لمس می شود.

** روابط عمومی ها زیر پله نشین شده اند
مدیر روابط عمومی انتقال خون كردستان نیزبا بیان اینكه در حال حاضر روابط عمومی به عنوان چهارمین شغل سخت دنیا شناخته شده است، گفت: روابط عمومی منبعی موثر برای اطلاع عموم جامعه از خدمات نظام است اما امروز مردم اطلاع دقیقی از خدمات ارائه شده ندارند چرا كه روابط عمومی ها زیرپله نشین شده اند.
ابراهیم آبادی افزود: در حال حاضر در تعدادی از ادارات روابط عمومی ها به تبعیدگاه تبدیل شده و هر كسی كه تنبل بوده، كارایی و تخصص چندانی ندارد و یا كاركنان و مدیر سازمان نسبت به وی نگاه مثبتی ندارند را به روابط عمومی انتقال می دهند.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: این در حالیست كه باید لایق ترین، تحصیل كرده ترین، خوش پوش ترین و شیك پوش ترین فرد سازمان مدیر روابط عمومی شود و اگر غیر از این باشد به نظام، مردم و دولت ظلم شده است.
وی با اشاره به اینكه برخی مدیران به عنوان پوستر چسپان به روابط عمومی نگاه می كنند و این معضل بزرگی به شمار می رود، گفت: فردی كه مسئول و مدیر روابط عمومی می شود باید در شان و جایگاه سخنگوی آن سازمان باشد اما مدیران ما یاد نگرفته اند و این موضوع نهادینه نشده است.
ابراهیم آبادی افزود: مدیران روابط عمومی هم مشكل دارند و بعضی اوقات خودشان نیز دل بكار نمی دهند در حالیكه اگر روابط عمومی های ما تلاش كرده و خودی نشان بدهند قطعا جایگاه خودشان را پیدا می كنند.
وی با بیان اینكه كار ما تخصصی نیست و باید از همه مسایل سازمان آگاهی داشته باشیم، یادآور شد: فقط روابط عمومی و رییس هستند كه به كل شرایط سازمان احاطه كامل دارند لذا باید به اندازه این احاطه ای كه دارد به آن بها و انگیزه داده شود و بی شك این رویه می تواند خیلی از تهدیدات حال و آینده ما را از بین ببرد و به فرصت تبدیل كند.

** رویكرد شورای روابط عمومی های كردستان مطالبه گرانه است
سرپرست روابط عمومی استانداری كردستان رویكرد شورای روابط عمومی استان و هیات مدیره جدید آن را دیدگاه مطالبه گرانه و اندیشه كنجكاوانه اعلام كرد و افزود: از این پس جلسات ماهیانه این شورا در دستگاه های اجرایی برگزار می شود، حتی در دستگاهی كه مدیر آن، روابط عمومی محور نباشد، ضمن اینكه برگزاری این جلسات در شهرستان ها و یا دهیاری ها نیز در دستور كار است.
او با بیان اینكه نباید وظیفه روابط عمومی ها را در دنیای امروز فقط اطلاع رسانی دانست، اضافه كرد: آیا دقت كرده ایم كه بخش عمده ای از ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی در هر استانی در حیطه اختیارات روابط عمومی ها است؟
حسین پناهی تاكید كرد: ما نسبت به تنزل شاخص های فرهنگی و اجتماعی در جامعه مقصر هستیم و رسانه نیز نقش اصلی را دارد، بنابراین نباید همه موارد را به مشكلات اقتصادی ربط داد.
وی گفت: ما باید بستری را فراهم كنیم كه روابط عمومی، همسو با دستگاه های فرهنگی و هنری، متفق القول، دارای اهداف مشترك از جمله ارتقا شاخص های فرهنگی و اجتماعی باشند چرا كه اگر این اتفاق نیفتد و مادامی كه زیرساخت های این بخش ها به استحكام اعلای خود نرسد شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های كردستان با بیان اینكه خمیرمایه رشد فرهنگی و اجتماعی در كردستان وجود دارد، اضافه كرد: ما باید در جایگاه خود به عنوان روابط عمومی در كنار رسانه ها ایفای نقش كرده و فعالیت خود را محدود به كارهای معمول روزانه در فضای مجازی نكنیم.
وی از ارتقای جایگاه روابط عمومی استانداری به اداره كل در آینده ای نزدیك خبر داد و اظهار داشت: یكی از مهمترین مشكلات بخش روابط عمومی های دستگاه های اجرایی اختصاص نیافتن ردیف بودجه به این حوزه است.
حسین پناهی یادآور شد: عدم استقلال مالی روابط عمومی ها باعث می شود ذهن كنجكاو و زبان گویای مسئول آن توسط مدیران كنترل و تقش آن نیز تنزل یابد، بنابراین اختصاص ردیف بودجه جداگانه به روابط عمومی ها و استقلال مالی آن ضروری است.

** رسانه و روابط عمومی محدودیت های هم را بشناسند
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های كردستان نیز گفت: در سازمان ها روابط عمومی به این شیوه معروف شده كه بیشتر نكات و عملكرد مثبت سازمان را می خواهد نشان دهد و حتی اگر چالشی وجود دارد آن را باید برگرداند و به نحوی دیتایی برای خوشایند دیگران (مدیران بالاسری) بسازد و در نهایت عملكرد را مثبت نشان دهد.
وی افزود: با این اوضاف بدیهی است از منظر مردم رسانه مردمی تر از روابط عمومی تلقی می شود، چرا كه روابط عمومی صرفا خدمات یك دستگاه را نشان می دهد و رسانه مخاطب و در برگیری بسیار بیشتری دارد.
مدیر روابط عمومی انتقال خون كردستان اظهار داشت: رسانه مطالبه گرانه تر می خواهد موضوع را مطرح كند و حتی نكات منفی را تحلیل و پایش كند و گزارشی را به همه مردم ارائه دهد لذا باید بیشتر مورد توجه باشد.
وی یادآور شد: در بسیاری از موارد این چالش ها ممكن است ارتباط بین روابط عمومی و رسانه را قدری كمرنگ وبه نحوی زمینه ایجاد سوتفاهمی را در بین رسانه و روابط عمومی فراهم كند..
معماری افزود: یكی دیگر از مسائل و چالش ها آشنا نبودن با محدودیت ها است و در یك سازمان خواسته ای از روابط عمومی وجود دارد و رسانه خواسته و مطالبه دیگری دارد و این موضوع چالش هایی ممكن است ایجاد كند لذا باید روابط عمومی ها خط مشی رسانه و رسانه نیز محدودیت روابط عمومی را بشناسد و از محدودیت های هم آگاه باشند.
وی افزود: چالش دیگر ضعف آموزش حرفه ای مدیران روابط عمومی است، هر چند در استان كردستان ظرفیت های خوبی داریم اما روابط عمومی برخی دستگاهها حتی با ساده ترین الفبای روابط عمومی آشنا نیستند و این مسائل لزوم توجه به آموزش حرفه ای تر را بیشتر می كند.
مدیر روابط عمومی انتقال خون كردستان بر توجه به افزایش خبرنگاران تخصص محور تر نیز تاكید كرد و یادآور شد: از مسئولان و مدیران نشریات و خبرگزاری های نیز انتظار می رود خبرنگاری كه در یك حوزه بصورت تخصصی كار كرده و با روابط عمومی دستگاه مربوط هماهنگ شده خیلی پشت سر هم تغییر نكند تا چالشی بین ارتباط آن رسانه با سازمان مورد نظر ایجاد نشود.
وی اضافه كرد: یكی دیگر از چالش های موجود این است كه در بیشتر مواقع مطبوعات و رسانه ها گرایش به افراد بالای سازمان دارند و بیشتر مدیر محور هستند كه انتظار می رود رسانه ها از جمله خبرگزاری ایرنا اخبار خود را به این سمت و سو سوق دهند كه بیشتر به متن و بُن مایه خبری كه می خواهند نشر دهند توجه داشته باشند.

** اعضای هیات رئیسه در انتصاب مدیران روابط عمومی ها دخالت كنند
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان نیز اظهار داشت: در حال حاضر حداقل بیش از 40 درصد مسئولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی این استان دارای تحصیلات تكمیلی هستند كه خود یك ظرفیت است و باید از آن برای توسعه خدمات سازمان ها و دستگاه ها بهره برد.
وی با اشاره به شروع فعالیت اعضای هیات رئیسه جدید شورای روابط عمومی ها در استان گفت: با تغییراتی كه در حال حاضر انجام شده و انتخاب اعضای جدید آینده روشنی پیش روی روابط عمومی های است و امید می رود در آینده نزدیك تحولاتی در بحث روابط عمومی ها داشته باشیم.
ابراهیم آبادی افزود: برخی از مدیران روابط عمومی های ما یا بدلیل بی انگیزگی، زیرپله نشین شدن و یا نداشتن تخصضص لازم از كار خود دل زده شده اند لذا انتظار می رود هیات رئیسه جدید در تصدی و انتخاب مدیران روابط عمومی دخالت داشته باشد.
وی یادآور شد: مدیران روابط عمومی ها باید به گونه ای انتخاب شوند كه حتی اگر از تحصیلات تخصصی برخوردار نیستند حداقل دوره های آموزشی لازم را گذرانده باشند در غیر این صورت ضربات جبران ناپذیری بر بدنه روابط عمومی ها و سازمان های مربوطه وارد می شود.

** لزوم ارائه آموزش های كاربردی به مدیران روابط عمومی
سرپرست روابط عمومی استانداری كردستان نیز با اشاره به اینكه بخش عمده ای از ظرفیت این بخش از دستگاه ها را نیروی انسانی تامین می كند، تاكید كرد: بحث آموزش بسیار مهم است و مدیران روابط عمومی باید در حوزه اطلاع رسانی آموزش لازم را ببینند.
وی افزود: مادامی كه آموزش های كاربردی نه آموزشی كه منجر به ارتقا گروه و پایه اداری شود، در دستور كار باشد، نباید به وجود مهارت در بین مدیران روابط عمومی و بدنه این حوزه از دستگاه ها امید داشت.
حسین پناهی با بیان اینكه برای جایگاه و پست خود احترام قائل باشیم، افزود: اگر برخی مدیران ادارات به روابط عمومی ها تفویض اختیار نمی كنند، ناشی از این است كه مسئول این بخش توانایی ارتباط با مردم را ندارند.
بنابر نظر كارشناسان حاضر در میزگرد، نقش و اهمیت روابط عمومی در موفقیت مدیران و دستگاه های مختلف خدمات رسان غیرقابل انكار است اما ضروری است كه در به كارگیری مدیران روابط عمومی باور و اهتمام داشته و ارائه آموزش های مهارتی و كاربردی به مسئولان روابط عمومی نیز همواره مد نظر قرار گیرد.
7348/7355/9102