۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۴:۱۰
کد خبر: 83321105
۰ نفر
پارك دوبل، معضلی كه سوهان روح شده است

قزوین – ایرنا – توقف های غیرمجاز از جمله پارك دوبل، از تخلفات پرشمار رانندگی در نقاط مركزی شهرهاست كه باعث كندی عبور و مرور خودرو، ایجاد گره های ترافیكی و معطلی شهروندان می شود و باید از آن به مثابه سوهان روح و اسباب آزار مردم یاد كرد.

به گزارش ایرنا، توقف های غیرمجاز از جمله پارك دوبل و ایجاد راه بندان و سد معبر در خیابان ها این روزها دیگر به یك صحنه عادی برای شهروندان در بافت های مركزی شهرها تبدیل شده است و هر روز نیز به تعداد آن افزوده می شود.
پارك دوبله را می توان یكی از عمده تخلفات رانندگان در سطح شهرهای بزرگ و پرجمعیت دانست كه خود یكی از مصادیق نقض حقوق شهروندی است.
كافی نبودن جرائم در نظر گرفته شده، كمبود پاركینگ در برخی نقاط شهر، زیرساخت های نامناسب از جمله معابر و خیابان های استاندارد و از همه مهم تر تجمع امكانات و خدمات آموزشی، رفاهی، درمانی و تجاری كه به هسته مركزی شهرها محدود شده است را باید از دیگر دلایل بروز تخلف پارك دوبله خودروها بدانیم.
نبود فرهنگ دوچرخه سواری با وجود ایجاد مسیرهای ویژه مربوط به این وسیله، حضور پرشمار دستفروشان و خودروهای فروش میوه در خیابان ها، تمایل بسیاری از شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی و بی رغبتی نسبت به بهره گیری از تاكسی و اتوبوس به همراه ضعف در سیستم حمل و نقل ناوگان عمومی از دیگر مسایلی است كه به مشكلات ترافیكی شهرها از جمله پارك دوبله بویژه در هسته مركزی آنها دامن زده است.
در چنین شرایطی تشدید جرائم، اعمال محدودیت در آمد و شد و یا مدت زمان توقف خودروها و گسترش خدمات در دیگر نقاط شهر به جز هسته مركزی می تواند این تخلف پرشمار رانندگی در شهرها را كاهش دهد.
فرهنگ سازی بین شهروندان نیز در كاهش و رفع این تخلف نباید دست كم گرفته شود، چیزی كه هنوز آنچنان كه باید پررنگ نیست و ضروری است تا بخشی از تابلوها و بیلبوردهای شهری به این موضوع اختصاص پیدا كند و در آن به آثار تخلفاتی چون پارك دوبل و زحمتی كه برای دیگر شهروندان ایجاد می كند، اشاره شود.
همچنین به نظر می رسد باید نظارت و برخورد پلیس راهور با این دسته از متخلفان كه موجب برهم زدن نظم شهر و آسایش شهروندان می شود، قاطع تر شود.

**مشكلات فرهنگی و تجمع امكانات در مركز شهر، عامل پارك دوبل
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رئیس شورای ترافیك استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، پارك دوبله را معضلی اجتماعی و ناشی از مشكلات فرهنگی دانست و گفت: معمولا بسیاری از افراد دوست دارند كه كارها و امور خود را با كم ترین میزان تحرك و زحمت انجام دهند و دوست دارند با خودروی شخصی در نقطه ای كه كار دارند، حاضر شوند.
علی فرخزاد همچنین گفت: از آنجا كه شاهد تجمع بسیاری از خدمات و امكانات درمانی، آموزشی، تجاری و ... در مراكز شهرها هستیم، با ترافیك و بعضا پارك دوبله مواجه می شویم كه البته مصداق آشكاری از نقض حقوق شهروندی نیز محسوب می شود چرا كه باعث زحمت دیگر شهروندان شده و به ترافیك و آلودگی هوا نیز منجر خواهد شد.
وی، كمبود پاركینگ های عمومی و مناسب در برخی نقاط و از سویی عدم استقبال شهروندان از برخی پاركینگ های عمومی را نیز در ایجاد معضل پارك دوبله خودروها موثر دانست و گفت: در هسته مركزی شهر قزوین چندین پاركینگ عمومی وجود دارد اما شاهدیم كه ضریب اشغال آنها كامل نیست و شهروندان هنوز نپذیرفته اند كه باید برای حضور در بافت مركزی شهر هزینه ای هرچند كم بپردازند.

**تعرفه یكسان خدمات در مركز و حاشیه شهر از عوامل ترافیك و پارك دوبل
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اظهار داشت: یك موضوع دیگر كه به مشكلات ترافیكی از جمله توقف های غیرمجاز و پارك دوبله در برخی نقاط شهرها از جمله قزوین دامن می زند، نبود تفاوت بین تعرفه و قیمت خدمات در مراكز شهر و نقاط حاشیه ای آن است.
وی در این خصوص بیشتر توضیح داد و گفت: منظور از این بحث این است كه مانند بسیاری از كشورهای توسعه یافته باید قیمت و تعرفه خدمات آموزشی، درمانی و رفاهی در نقاط حاشیه ای شهر ارزان تر از مركز شهر باشد تا شهروندان تشویق شوند به جای تجمع برای دریافت خدمات در بافت و هسته مركزی شهر از دیگر نقاط شهر خدمات بگیرند.
فرخزاد در خصوص اینكه چه دستگاه و نهادی وظیفه تعیین تعرفه ها و تشویق شهروندان در این خصوص را برعهده دارد نیز گفت: دست شهرداری ها در این زمینه باز است و می توانند به گونه ای عمل كنند كه شهروندان كمتر برای دریافت خدمات به نقاط مركزی شهر بروند البته برخی خدمات مثلا مطب پزشكان متخصص و فوق تخصص متاسفانه در مركز شهر وجود دارد و چاره ای جز مراجعه به آنها نیست و این نشانگر عدم توزیع مناسب و پراكندگی نابرابر خدمات مورد نیاز شهروندان است كه البته این مشكل طی یك یا چند سال ایجاد نشده و حل آن نیز در یك زمان كوتاه امكان پذیر نخواهد بود.
وی در پاسخ به اینكه آیا شورای ترافیك به عنوان مرجع عالی مربوط به این حوزه دارای اعتبارات فرهنگی است یا خیر نیز گفت: این شورا خود دارای اعتبار جداگانه ای نیست اما شهرداری ها می توانند بخشی از اعتبارات خود را صرف مسایل آموزشی و فرهنگ سازی در حوزه ترافیك كنند و منعی در این خصوص وجود ندارد.
رئیس شورای ترافیك استان قزوین در خصوص طرح ترافیكی كه توسط مدیریت شهری قزوین با هدف ساماندهی ترافیك این شهر تهیه شده است نیز گفت: در جریان جزییات این طرح نیستم و هنوز توسط شهرداری و شورا طرحی به شورای ترافیك استان ارسال نشده است.

**حل مشكلات ترافیكی از جمله پارك دوبله وظیفه یك دستگاه نیست
حكمت الله داوددی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین و عضو شورای هماهنگی ترافیك این استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسایل مربوط به ترافیك چند وجهی است و یك دستگاه و نهاد را نمی توان به عنوان تنها متولی این حوزه نام برد.
وی با بیان اینكه هر دستگاه در این حوزه از وظایف و نقش خاصی برخوردار است،افزود: نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نظم بخشی و اعمال قانون مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی است، آموزش مسایل فرهنگی مرتبط با ترافیك برعهده صداوسیما و آموزش و پرورش بوده و همچنین تامین زیرساخت ها مانند تعبیه و نصب چراغ راهنمایی، خط كشی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و احداث پاركینگ های عمومی و ...برعهده مدیریت شهری است و البته دیگر دستگاه ها نیز در این حوزه دارای وظایفی هستند.
داوودی با بیان اینكه برای ساماندهی به امور ترافیكی در هر استان شورای هماهنگی ترافیك وجود دارد و فعال است،افزود: این شورا مرجع عالی تصمیم گیری در خصوص امور ترافیك است.
وی در خصوص برنامه های حوزه مدیریت شهری قزوین برای حل مشكلات ترافیكی این شهر از جمله پارك های دوبله،گفت: در حال حاضر كمیسیون ترافیك شورا و معاونت حمل و نقل شهرداری روی طرحی كار می كند كه هدف آن ساماندهی به وضع ترافیك در محدوده مركزی شهر است و بر اساس آن محدودیت هایی برای رفت و آمد و توقف خودروها در این مناطق وضع می شود.

**نهایی شدن طرح ترافیكی مدیریت شهری قزوین
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینكه این طرح تقریبا نهایی و آماده شده است،افزود: طرح تهیه شده توسط مدیریت شهری قزوین باید به شورای هماهنگی ترافیك برود و در صورت تصویب اجرایی می شود، البته در این شورا همه آثار این طرح از جمله تبعات اجتماعی آن پیش از اجرا مورد بررسی قرار می گیرد.

** طرح تردد زوج و فرد خودرو در قزوین در دستور كار نیس
داوودی در پاسخ به این سوال كه آیا تردد زوج و فرد خودروها در این طرح قرار دارد،گفت: این موضوع در برنامه تهیه شده قرار نداشته و در دستور كار نیست، ضمن آنكه این موضوع در اختیار استان نیست و باید ابتدا پیشنهاد آن به شورای عالی هماهنگی ترافیك كشور ارسال شود و در آنجا برای این مساله تصمیم گیری شود.
وی به برخی برنامه های پیش بینی شده طرح ترافیكی شهرداری قزوین برای حل مشكلات ترافیك شهر اشاره كرد و گفت: محدودیت در زمان پارك خودرو در برخی خیابان ها و تغییر جهت عبور خودروها از جمله برنامه هایی است كه در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

** اعمال محدودیت در زمان پارك خودرو در مركز شهر، راهكاری برای حل مشكلات ترافیك
داوودی همچنین گفت: با اعمال محدودیت در زمان پارك خودرو و در ساعاتی از روز می توان به كاهش ترافیك و كم شدن معضل پارك دوبل در شهر قزوین امیدوار بود و این مساله می تواند مشكل ترافیكی خیابان هایی چون مولوی و امام خمینی ره در محدوده بازار كه همیشه خوردوهای باری در آن پارك و پارك دوبل انجام می دهند، برطرف كند.
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین اظهار داشت: علاوه بر مشكلاتی نظیر تجمع خدمات و امكانات در مناطق خاصی از شهر، پارك دوبل را باید یك معضل فرهنگی و رفتاری نیز یاد كرد كه می توان با افزایش جرائم از سوی پلیس و نظارت بیشتر از طریق دوربین های شهری این مشكل را كاهش داد چرا كه وقتی انجام این كار دارای هزینه (جریمه) بالایی باشد، كمتر كسی حاضر به پارك دوبل و توقف ممنوع خواهد شد.
وی با بیان اینكه با گسترش حجم خودروها و رشد جمعیت امروزه دیگر نمی توان با خودرو به مركز شهر رفت و آنرا برای چندین ساعت پارك و متوقف كرد،افزود: باید محدودیت هایی در نقاط مركزی و پرازدحام شهر لحاظ شود مثلا هر خودرو برای یك زمان كوتاه اجازه پارك داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی قزوین همچنین گفت: باید پاركینگ های عمومی از محدوده مركزی شهر فاصله بگیرند چون این عامل نیز در بروز ترافیك و مشكل پارك دوبل موثر است البته از آنجا كه استفاده از این پاركینگ ها هزینه دارد در عمل شاهدیم خیلی ها از آن استقبال نمی كنند و ترجیح می دهند در خیابان پارك كنند و یا حتی پارك دوبل كنند مثلا در چهارراه خیام و نبش خیابان بوعلی پاركینگ طبقاتی مجتمع مهر و ماه با 900 ظرفیت پارك خودرو وجود دارد اما همیشه در این محدوده هیچ جایی برای پارك خودرو وجود ندارد.

**ابزار الزام آور برای انتقال برخی خدمات از مركز شهر به دیگر نقاط نداریم
داوودی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا كه نقش تجمع امكانات و خدمات تجاری، آموزشی و درمانی و ... در محدوه مركزی شهر در ایجاد مشكلات ترافیكی از جمله پارك دوبل و توقف های غیرمجاز چیست؟،گفت: این حقیقتی است كه باید آنرا پذیرفت اما در زمان حاضر هیچ ابزار الزام آوری نداریم كه جلوی این رویه را بگیریم، مثلا سازوكار خاصی نداریم كه به پزشكان بگوییم به جای حضور در خیابان های بوعلی، نادری، خیام و فردوسی، مطب خود را به مناطقی چون كوثر و مینودر منتقل كنند.
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، ایجاد مسیر كمربندی شرقی این شهر را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل عدم وجود چنین كمربندی، خیلی از شهروندان مجبورند برای حضور در مناطقی چون امامزاده حسین و خیابان سپه و یا میدان میوه تره بار از مركز شهر مانند خیابان نادری و میدان آزادی (سبزه میدان) عبور كنند در صورتی كه اگر كمربندی شرق كامل شود و پل امام رضا به پل مرحوم حجت الاسلام ابوترابی متصل شود، مسیر عبور خیلی از خودروها تغییر پیدا كرده و ترافیك محدوده مركزی شهر كم می شود.
داوودی همچنین گفت: طرح های مورد نظر خود در حوزه های ترافیكی را با نظر پلیس پیش می بریم و البته باید در نظر داشته باشیم كه امروزه در خیلی از شهرها برخی نقاط پرازدحام و پرترافیك تبدیل به پیاده راه شده اند و نباید منافع عده ای محدود در این زمینه به منافع شهروندان یك شهر غالب شود و اجرای چنین طرح هایی در مجموع به سود شهر و شهروندان آن خواهد بود.

** آمار بالای توقف های غیرمجاز خودروها در قزوین
وهاب میزانی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آمار تخلفات مربوط به پارك دوبل در این شهر گفت: آمار دقیق تخلفات این حوزه باید توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ارایه شود اما باید اذعان كرد بخش قابل توجهی از توقف های غیرمجاز در حاشیه و حریم تقاطع ها رخ می دهد و باعث گره های ترافیكی می شود.
وی اظهار داشت: براساس آخرین آمار، از 143 هزار تخلف ثبت شده در مركز كنترل ترافیك شهر قزوین در سال 96 كه تنها مربوط به حریم تقاطع ها و چهارراه ها و میادین بوده است، 7 هزار و 800 تخلف مربوط به پارك دوبل، 34 هزار و 500 تخلف مربوط به توقف ممنوع و 1600 مورد نیز به توقف در ایستگاه اتوبوس و تاكسی اختصاص داشته كه آمار بالا و قابل توجهی است.
میزانی یكی از وظایف شهرداری ها را ایجاد زیرساخت های مناسب برای تسهیل در عبور و مرور خودروها دانست و گفت: در همین خصوص با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شهرداری در خیابان خیام و اطراف آن به عنوان قلب تجاری قزوین و بخشی از هسته مركزی شهر تاكنون ظرفیتی به میزان پارك 2200 خودرو در قالب پاركینگ های عمومی ایجاد شده است.
وی با اشاره به فعال بودن طرح پارك خودرو در خیابان های مركزی و پرازدحام قزوین،گفت: این طرح نیز در راستای توزیع عادلانه امكانات پارك برای خودروها اجرا شده است كه توقف در آن برای انجام امور سریع و خرید شهروندان در نیم ساعت اول رایگان و در ادامه به ازای هر ساعت دارای هزینه مشخصی است.
این مسئول حوزه مدیریت شهری ادامه داد: این طرح موجب می شود برخی مثلا مغازه داران یك خیابان هسته مركزی نتوانند به طور دائم از امكان پارك در یك مكان شلوغ و پرتقاضا برای ساعت طولانی بهره مند شوند.

** هسته مركزی قزوین تحمل حجم بالایی از خودروها را ندارد
میزانی با اشاره به وجود بیش از 150 هزار دستگاه خودرو در قزوین،گفت: با این وجود باید پذیرفت هسته مركزی قزوین به عنوان بخشی از بافت تاریخی این شهر به لحاظ كالبدی گنجایش و ظرفیت تحمل حجم بالایی از خودروها را ندارند.
وی، تجمع مراكز خدماتی مانند مجتمع های تجاری، مراكز آموزشگاهی و درمانی در هسته مركزی شهر را عامل اصلی برای ایجاد ترافیك و پارك دوبل و توقف های ممنوع ندانست و گفت: در حال حاضر در بیمارستان ولایت نیز كه در شمال شهر و به دور از هسته مركزی شهر واقع شده با این مشكل در زمان ملاقات های روزانه روبرو هستیم.
میزانی با تاكید بر لزوم اصلاح فرهنگ ترافیكی در بین شهروندان جامعه، اظهار داشت: به نظر می رسد بخش مهمی از دلایل بروز تخلفات اینچنینی به مسایل فرهنگی نیز بازمی گردد و این كه ما دوست داریم دقیقا با خودروی شخصی در همان نقطه كه كار داریم، توقف كنیم مشكل ساز شده است.
وی با اشاره به ایجاد بیش از 50 كیلومتر مسیر دوچرخه سواری در قزوین طی سال های اخیر، گفت: بخش قابل توجهی از این مسیرها در هسته مركزی شهر احداث شده است.
این مسئول حوزه ترافیك در پاسخ به این سوال كه چرا شهروندان استقبال خوبی از مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد شده ندارند،گفت: فرهنگ ترافیكی شهروندان ما از اوایل دهه هفتاد به سمت استفاده از خودروهای شخصی رفته است و نباید انتظار داشت در یك بازه زمانی كوتاه همه شهروندان خودروی شخصی را كنار گذاشته و از دوچرخه استفاده كنند ضمن آنكه دوچرخه سواری در قزوین طی سال های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.
وی با بیان اینكه پیش بینی می شود 40 هزار دوچرخه در شهر قزوین وجود داشته باشد،گفت: تلاش داریم با ایجاد زیرساخت های مناسب مانند توسعه مسیرهای ویژه و پاركینگ دوچرخه فرهنگ استفاده از این وسیله را نهادینه كرد.
میزانی همچنین گفت: به دنبال اجرای طرح دوچرخه های نسل چهارم هستیم كه سیستمی شبیه به تاكسی های اینترنتی مانند اسنپ دارد و در آن افراد در یك نرم افزار نزدیك ترین دوچرخه كه به خود را كه به شكل اشتراكی بین شهروندان استفاده می شود یافته و از آن برای حمل و نقل استفاده می كنند و در این خصوص تفاهم نامه ای نیز با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد كرده ایم.
وی اظهار داشت: امیدواریم با اجرای برنامه های خود مشكلات ترافیكی همچون توقف های ممنوع و پارك دوبل خودروها در شهر قزوین به شكل چشم گیری كاهش یابد.

** تلاش و پیگیری خبرنگار ایرنا با وجود هماهنگی قبلی و تماس های مكرر برای گفت و گو با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین پیرامون مباحث مربوط به این گزارش بی نتیجه باقی ماند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همچنان آمادگی دارد تا به شكل جداگانه نظرات پلیس راهور را در خصوص این موضوع منعكس و منتشر كند.
3013