۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۳:۱۲
کد خبر: 83320975
۰ نفر
پیاده‌روی و تمرین‌های قدرتی، رمز طول عمر بیماران كبدی

تهران- ایرنا- مطالعات اخیر نشان می‌دهد پیاده‌روی و تمرین‌های قدرتی، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های كبدی و سیروز را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد.

با توجه به شیوع چاقی و زندگی كم تحرك، شیوع بیماری‌‌های مزمن كبدی رو به افزایش است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد پیروی از یك الگوی فعالیت بدنی منظم، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های كبد و به ویژه سیروز كبدی را كاهش می‌دهد.
سیروز به التهاب شدید كبد گفته می‌شود كه مهترین عامل بروز سرطان كبد است.
محققان دانشكده پزشكی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست با بررسی عادت‌های ورزشی بیش از 117 هزار نفر به مدت 26 سال دریافتند پیاده روی و تمرین‌های قدرتی در كاهش آمار مرگ و میر بیماری های كبد به ویژه سیروز موثر است.
تمركز تمرینات قدرتی بر انقباض عضلات و افزایش قدرت، استقامت و اندازه عضلات است.
كبد با 1.36 كیلوگرم وزن، بزرگترین ارگان داخلی بدن است كه بیش از 500 عملكرد حیاتی را كنترل می‌كند. مهمترین وظیفه كبد، فیلتر كردن خونی است كه از دستگاه گوارش وارد كبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در كبد جدا می‌شوند. كبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه كرده و آن را تبدیل به انرژی می‌كند. ذخیره قند بدن نیز به عهده كبد است.
تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و آهن نیز به عهده كبد است. سم زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول‌های قرمز خون نیز از مهمترین وظایف كبد به شمار می‌آیند.
مراحل اولیه بیماری های كبد هیچ علایمی ندارند؛ بنابراین كوچكترین نشانه ای نیز باید جدی گرفته شود. زرد شدن پوست و چشم، شكم درد مزمن، تورم شكم، خارش مداوم پوست، ادرار تیره، مدفوع كم رنگ یا خونی، خستگی، تهوع، كبود شدن پوست و از دست دادن اشتها، مهمترین علایم بیماری‌های كبد هستند.
بر اساس آمار، مرگ و میر ناشی از سیروز و بیماری‌های كبد در بیشتر نقاط جهان و آمریكا رو به افزایش است و برآورد می‌شود این میزان تا سال 2030 میلادی سه برابر شود.
علمی**9259**1485