شادی و نشاط اعتماد به نفس كودك و نوجوانان را افزایش می دهد

تهران - ایرنا - عضو انجمن علمی روانپزشكان گفت: ایجاد زمینه های شادی و نشاط در بین كودكان و نوجوانان اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهد و در زمانی كه شادی و نشاط واقعی در بین جوانان و نوجوانان وجود نداشته باشد، افسردگی، استرس و خودزنی، جای آن را در بین جوانان و نوجوانان خواهد گرفت

مهشید رابطیان در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا افزود: والدین و اولیای مدارس برای جلوگیری از تشدید رفتارهای نابهنجار با جدی گرفتن این موارد می توانند به مشاور روانپزشك مراجعه كنند.
وی اضافه كرد: باید به بچه ها آموخت كه شادی و شاد بودن را بشناسند. اضطراب، ترس و خشم و افسردگی چه چیزهای است. در واقع با بیان این روش ها بچه ها آموزش هوش هیجانی را خواهند یادگرفت. این آموزش ها می تواند از ابتدا در مهدكودك یا از سوی والدین و اولیای مدارس یا اینكه همزادگرایی از سوی رواندرمانگر ارایه شود و در مراحل دیگر والدین یا اولیای مدارس می توانند خود الگوی مناسبی برای دادن روحیه شاد به بچه ها باشند.
رابطیان توصیه كرد: در زمانی كه با بچه در خانه هستیم شاد باشیم و خارج از اضطرابی كه ممكن است در بیرون از خانه به والدین وارد شده است هنگام حضور در منزل خوشحال باشیم و تا جایی كه امكان دارد روحیه شاد در خانه حفظ شود. شرایط بازی كردن را برای فرزندان حفظ كنیم و والدین نیز در بازی با آن ها مشاركت كنند و شاد بودن را به آن ها بیاموزند.
وی گفت: در زمانی كه با فزندان در منزل هستیم از نیش و كنایه و نصیحت كردن بچه كمتر استفاده شود و چنانچه قرار است الگویی خوبی برای بچه ها باشیم در صورت داشتن استرس و اضطراب می توان از فرد دیگری كه روحیه ایجاد شاد در بین اعضای خانواده را دارد یا حتی از روانپزشك و روانشناس بهره گرفت.
رابطیان اظهارداشت: متاسفانه در زمان كنونی كه به دلیل فشارهای اقتصادی، پدر خانواده به دلایل دوشغله و یا حتی سه شغله بودن نمی تواند وقت بیشتری در كنار خانواده باشد و عملا حذف شده برای مقابله با كج خلقی سعی شود موقعیت بازی كردن و شوخی و تفریح را در خانواده فراهم كنیم.
وی گفت: راهكار جبران كمبود شادی در این دست خانواده ها رفتن به پیك نیك یا مراكز تفریحی و پارك و فضای سبز است. در بازی با بچه ها سعی كنیم تا اعتماد به نفس آن ها رشد پیدا كند و بچه ها شادی كردن را به نحو مطلوب تجربه كنند.
وی گفت: در مدارس بویژه دبیرستان دیده می شود به دلیل امتحانات كنكور زنگ ورزش بچه ها حذف می شود و یا حتی زنگ درس های عملی و كارگاهای آموزشی مانند حرفه و فن و هنر در اینگونه مواقع كه رابطه مستقیم با روحیات بچه ها دارد، برگزار نمی شود. برای بالا بردن روحیه شاد در بین بچه ها ساعات ورزش باید دو بار در هفته شود و در ساعات زنگ ورزش، فعالیت های دسته جمعی برای بچه ها به غیر از فوتبال و بسكتبال مانند هفت سنگ ، وسطی و یا حتی ورزش زو، در نظر گرفته شود.
این متخصص روانپزشك افزود: با این روش ها بچه هایی كه مهارت ورزش حرفه ای را نیاموخته اند می تواند با مشاركت در ورزش های دسته جمعی و گروهی شاد بودن را تجربه كنند و بدین طریق زنگ ورزش را عملا برای تمامی بچه ها مهیا خواهیم كرد.
رابطیان گفت: حتی رنگ و مدل مانتو و روپوش مدارس در شادی بچه ها تاثیر بسزایی دارد و چنانچه رنگ های تیره و مشكی برای روپوش بچه ها درنظر گرفته شود چه بسا روحیه افسردگی در بین آنها را تشدید خواهد كرد.
و گفت: درشرایط فعلی كه شرایط اقتصادی جامعه، موجب شده است اضطراب، استرس و افسردگی در بین قشر معلمان نیز بالا برود كه آن ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، برای رفع یا كاهش اختلالات رفتاری باید با برگزاری كارگاههای آموزش روانشناسی مختلف كه چگونه بچه ها را شاد كنند و اضطراب و استرس آن ها را از بین ببرند، حداقل سالی یكبار اقدام كرد و منوط به چهارسال دوره آموزشی تربیت معلم نباشد.
رابطیان افزود: برای بالا بردن روحیه همدلی و همكاری و در نهایت ایجاد شادی در بچه ها زمان زنگ های تفریح موزیك های شاد مجاز پخش شود و در این راستا در مدارس به بچه ها نگهداری گل و گیاه آموزش داده شود این رویه در بالا بردن نشاط بچه ها تاثیر بسزای دارد.
این روانپزشك كودك و نوجوان گفت: خانواده ها و حتی اولیای مدارس تا جایی كه امكان دارد از مشاركت دادن بچه ها در برگزاری مراسم عزاداری خودداری كنند تا به روحیه لطیف كودكان بخصوص در بین بچه های دوره ابتدایی خدشه ای وارد نشود و در مقابل برای حفظ روحیه همكاری و بالا بردن امید در بین بچه ها برای نمونه حتی می توان مراسم جشن تولد معلم و یا سرایدار مدرسه را نیز برگزار كرد.
رابطیان گفت: در مقطع دبیرستان به بهانه كنكور شادی كردن از مدارس گرفته شده و همه وقت بچه ها فقط درس خواندن شده است و حتی زنگ ورزش نیز از آن ها گرفته شده و مشاركت در كارهای جمعی و گروهی كه در زمانهای گذشته بیشتر برگزار می شود، دیگر در مدارس كمتر یا اصلا دیده نمی شود.
وی تصریح كرد: آموزش مهارت های زندگی به بچه ها از همین طریق انجام می پذیرد و زمانی كه شادی و نشاط را نتوان به نحو مطلوب در بین كودكان و نوجوانان بوجود آورد، بچه ها خود به خود به سمت شادی های مجازی و توهم زا خواهند رفت و متاسفانه آمار نیز گویای این ادعا است.
اجتمام *1417*9105