۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر 83320790
۰ نفر
رعایت اصول تغذیه ضامن حفظ سلامت روزه داران

ارومیه- ایرنا- روزه داری به اذعان متخصصان اثر قابل توجهی در ارتقای شاخص سلامت فردی دارد اما رعایت اصول تغذیه با تكیه بر افزایش سطح آگاهی یك نیاز اساسی در این ماه به شمار می رود.

به گزارش ایرنا زمان و میزان صرف غذا، نحوه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا در ماه مبارك رمضان از اهمیت ویژه برخوردار می باشد و توجه به آنها در حفظ سلامت فرد بسیار تاثیرگذار است.
به عقیده كارشناسان وعده های غذایی در ماه مبارك رمضان شامل سحر، افطار و شام باید از هم مجزا باشد و میانه روی و خوردن آهسته غذا باید بیشتر از سایر روزها مورد توجه قرار گیرد؛ انتخاب نوع غذا نیز با توجه به نقش آن در سلامت و بیماری های فرد از فاكتورهای مهم به شمار می رود.
خوردن میوه، سبزی، صیفی جات، و غلات نیز به همراه غذا به روزه داران توصیه می شود و كنترل میزان مصرف انواع گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، خشكبار، شكر و روغن نیز از سوی روزه داران ضروری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی می گوید: چای كمرنگ و ولرم و خرما بهترین گزینه افطار در ماه مبارك رمضان است و روزه داران باید در این وعده غذایی از خوردن غذاهای چرب و آب زیاد به صورت جدی خودداری كنند.
رسول انتظار مهدی افزود: در روزهای ابتدایی ماه مبارك رمضان، مراجعه های زیادی به مراكز درمانی به خاطر مشكلات معده و دستگاه گوارش صورت می گیرد كه بخش عمده ای از این مراجعه ها به خاطر رعایت نكردن موارد لازم در موقع افطار است.
وی اضافه كرد: روزه داران علاوه بر چای و خرما می توانند از مواد لبنی نظیر پنیر و گردو در ادامه وعده افطار استفاده كرده و با فاصله زمانی قابل قبول، وعده شام سبك را میل كنند.
وی بیان كرد: پس از افطار برای ممانعت از سوزش معده و ترش كردن، بهتر است از غذاهای سبك و كم چرب استفاده شده و از مصرف زیاد خوراكی های شیرین و چرب نظیر زولبیا و بامیه در وعده سحری یا افطار پرهیز شود.
وی ادامه داد: استفاده نكردن از نوشابه های گازدار به علت تحریك معده به ویژه در افراد دارای التهاب این بخش از دستگاه گوارش، استفاده از غذاهای آب پز، كبابی و بخارپز، پرهیز از تغییر اساسی در عادت غذایی روزمره، استفاده از میوه و سبزی به میزان مناسب، پرهیز از پرخوری بین وعده افطار و سحر، خودداری از خوردن آب فراوان و استفاده از پنج گروه اصلی شامل غلات، میوه ها، سبزی ها، گوشت و لبنیات از جمله دیگر مواردی است كه در ماه رمضان باید رعایت شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی رعایت موارد بهداشتی در خرید اقلام مورد نیاز ماه رمضان را نیز مورد تاكید قرار داد و گفت: آش، حلیم، زولبیا و بامیه، خرما، حلواشكری و پنیر از جمله موارد پرمصرف در این ماه است كه باید از محل های بهداشتی و دارای مجوز خریداری شود.
پزشك ارومیه ای نیز در این خصوص گفت: روزه داران از خوردن غذاهای چرب، شور و شیرینی جات مصنوعی پرهیز كنند تا دچار سردرد نشوند.
دكتر علی افشانی افزود: روزه داران با خودداری از خوردن غذاهای پرچرب مانند انواع كباب ها، كله پاچه، انواع شیرینی های خامه ای و زولبیا و بامیه می توانند از بروز برخی بیماری های شایع ماه مبارك رمضان جلوگیری كنند.
وی با تاكید بر اینكه روزه داران در وعده افطاری باید از نوشیدن آب خنك خودداری كنند، اظهار داشت: تغییر عادت های غذایی نادرست در ماه مبارك رمضان ضروری است و روزه داران باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
وی ادامه داد: استفاده از برخی شربت ها از جمله شربت سكنجبین و گلاب نیز از تشنگی روزه دار در طول روز می كاهد.
پزشك ارومیه ای اضافه كرد: بوی بد دهان، یبوست، نفخ و سردرد از شایع ترین مشكلات روزه داران است و روزه داران علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان باید در هنگام سحر شربت لیموترش بنوشند.
دكتر افشانی تاكید كرد: برای جلوگیری از خشكی، یبوست و برخی بیماری های گوارشی در ماه مبارك رمضان باید در پخت و پز غذاها از آلو و قیصی استفاده شود.
كارشناس بهداشتی نیز گفت: خوردن و آشامیدن یك فرد در ماه رمضان بعد از تحمل ساعت‌های طولانی گرسنگی و تشنگی، باید بر اساس اصول علمی و آداب تغذیه منطقی و عقلانی باشد.
دكتر فرهاد حیات افزود: بیشتر روزه داران در موقع افطار، نوشیدن یك لیوان آب خنك را به هر چیز دیگری در موقع افطار ترجیح می‌دهند و با این كار سلامت خود را به خطر می اندازند.
وی اضافه كرد: نوشیدن آب سرد، موجب سوء هاضمه، اختلال در جذب، نفخ، دل دردهای بی مورد و ناراحتی‌های گوارشی دیگری می شود و برای جلوگیری از این عوارض بهتر است افراد روزه‌دار ابتدا با مقداری آب جوشیده ولرم یا چای كم رنگ و بهتر از همه اینها، با شیر گرم به همراه عسل یا خرما برای جبران قند و آب از دست رفته بدن افطار كنند.
وی تاكید كرد: برای جلوگیری از مشكلات سوء هاضمه و مشكلات گوارشی، باز كردن روزه باید به آهستگی و رساندن مواد غذایی باید به كندی در بدن صورت گیرد و از سرعت در خوردن و پرخوری در ماه رمضان به خصوص در موقع افطار كه مدت زمان طولانی معده خالی بوده است، جلوگیری شود.
این پزشك ارومیه ای ادامه داد: افراد روزه دار باید سعی كنند از سبزی و میوه به ویژه میوه های فیبردار یا نوشیدنی های به شكل پوره و حاوی فیبر در طول شب تغذیه كنند.
به گزارش ایرنا، رعایت نكردن هركدام از این نكات می تواند مشكلات گوارشی قابل توجهی را ایجاد كند كه این امر ضرورت توجه به توصیه های كارشناسان را نشان می دهد.
8137/3072/7129