شفافیت را در تمام شئون سینما پیگیری می‌كنیم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری، شفافیت را رویكرد اصلی این سازمان و مورد تاكید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: البته منظور از شفافیت فقط این نیست كه آمار یك جشنواره یا موسسات را مطرح كنیم.

حسین انتظامی صبح امروز (30 اردیبهشت) در نخستین نشست خبری با اهالی رسانه در محل سازمان سینمایی وزارت ارشاد، اظهار داشت: در اولین اقدام برنامه‌های سازمان سینمایی و موسسه‌های تابعه را منتشر كرده ایم و اصرار داریم وقتی سازمانی برنامه‌ای را منتشر می‌كند طبق آن عمل ‌كند.
وی با بیان اینكه در چارچوب برنامه حركت كردن از رفتارهای آنی جلوگیری می كند، افزود: این موضوع همچنین انضباط ما را در كارها بیشتر می‌كند و افرادی كه ما را رصد می‌كنند كارشان راحت تر خواهد بود چون چارچوب مشخص است.
رئیس سازمان سینمایی با تاكید بر اینكه برخی رویكردها به طور جدی قابل پیگیری است، گفت: برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت كه «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم.
انتظامی در ادامه به هزینه‌ها در برنامه خود اشاره كرد و توضیح داد: نكته دیگر اینكه باید هزینه‌های پشتیبانی برنامه را كاهش دهیم و پشتیبانی سهمی كمتر از بودجه دولت را در بر گیرد و این ادعا را نیز می توان پیگیری و رصد كرد.
وی شفافیت را رویكرد اصلی وزارت ارشاد و مورد تاكید وزیر دانست و گفت: البته منظور ما از شفافیت فقط این نیست كه تنها آمار یك جشنواره یا موسسات را مطرح كنیم.
رئیس سازمان سینمایی با تاكید بر اینكه شفافیت یعنی پیش‌بینی پذیری، گفت: بر همین مبنا اصرار داریم دستورالعمل‌ها را منتشر كنیم و افراد و موسسات بدانند در صورت ارائه فیلمنامه‌ای، درخواستی یا نظایر آن رفتار ما چه خواهد بود و به استناد آن از ما سوال كنند.
وی با تاكید بر اینكه شفافیت مبنای ما در پاسخگویی است، گفت: اگر رسانه‌ای سوالی برای ما فرستاده باید ظرف كمتر از 6 ساعت پاسخ دهیم. نكته دیگر اینكه مواردی كه فكر می‌كردیم قابل انتشار نیست، آنها را منتشر كردیم.
رئیس سازمان سینمایی درباره اكران و تولید فیلم‌های فرهنگی توضیح داد: برنامه سازمان كه منتشر شد و دیدید در كنار برخی فعالیت‌ها كه بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده، ستاره‌ای قرار داده‌ایم و قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر كنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامه‌ها و بودجه‌های ما دیده شود.
انتظامی با اشاره به اینكه زمانی كه دستورالعمل سازمان سنیمایی منتشر شود عملكرد بودجه‌ای ما را خواهید دید، گفت: طبعاً در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش این موضوع محسوس است.

**سیاست نمایش فیلم های هنر و تجربه ادامه می یابد
وی تشكیل گروه سینمایی «هنر و تجربه» را از سیاست های خوب مدیران دوره قبلی سازمان سینمایی دانست و توضیح داد: سازمان سینمایی به عنوان یك سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلم‌هایی كه رویكرد فرهنگی دارند در نظام خشن اكران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت كنیم.
رئیس سازمان سینمایی درباره نظام درجه‌بندی سنی گفت: این نظام می‌خواهد سواد رسانه‌ای را بالا ببرد و مردم با توجه بیشتری فیلم‌ها را انتخاب كنند. قطعا نظام درجه بندی سنی محدودیت‌هایی خواهد داشت و آثاری كه به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را تهدید می‌كند، محدود می‌شوند اما رویكرد كلی این نظام فرهنگی است.
انتظامی درباره صنوف خانه سینما عنوان كرد: از یكپارچگی تشكل‌های خانه سینما استقبال می‌كنیم تا قدرتشان بیشتر شود. طبعاً وقتی یكپارچه باشند عقب‌نشینی كمتر خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی درباره احتمال تغییرات در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: اصلاح ساختار موضوعی است كه از پیش‌تر در دستور كار سازمان سینمایی بوده است. بعضی موسسات ما به دلیل اینكه در شرایط فعلی ماموریت‌های روز اولشان نیاز نبود، منحل شد. برای مركز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام می‌شود.

**مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم
وی همچنین درباره ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر، گفت: حتماً انتظار ندارید كه رفتار شتاب‌زده داشته باشم و مقوله‌ای تا پیش از جمع‌بندی به‌صورت هیجان‌زده اعلام شود.
قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور كه قول داده بودم كه آیین‌نامه‌ها منتشر شود، شیوه ما این است كه ابتدا پیش‌نویس تهیه و سپس نظرخواهی و جمع‌بندی می‌كنیم وقتی این آیین‌نامه‌ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره‌ها به نتیجه می‌رسیم.
وی با بیان اینكه طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موكول می‌شود كه این آیین‌نامه‌ها منتشر شود، گفت: اما به دلیل تاثیری كه جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حركت منطقه‌ای می‌دانم و كمك می‌كند سینمای ما بازار بهتری پیدا كند.
دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره كاركرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: كار پسندیده‌ای كه اواخر سال 96 و 97 صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویكرد مهم و سیاست‌های اصلی بیان شد.
وی با اشاره به اینكه وقتی برنامه راهبردی برای یك مجموعه نوشته می‌شود به این معناست كه همه جهت‌گیری‌ها باید بر مبنای آن باشد، افزود: یكی از آن رویكردها توسعه بخش بین‌الملل است و باید در برنامه‌ها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه می‌بینید تعداد قابل‌توجهی از برنامه‌ها در همین مسیر است. قرار است همه بخش‌های سازمان كه برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامه‌های خود را تدوین كنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.
انتظامی با اشاره به اینكه سیاستگذاری فرهنگی در كار ما دو وجه دارد، ادامه داد: یكی از وجوه این است كه از نظر پشتیبانی حمایت‌گر كدام یك از آثار باشیم. بنابراین سازمان سینمایی به عنوان یك دستگاه دولتی كه به ارزش‌های نظام اعتقاد دارد موظف است كنترل و نظارت بر امور داشته باشد. خوشبختانه برنامه‌ای برای صدور پروانه‌ها پیش‌بینی شده و دیده‌اید هر اثری پروانه‌ای می‌گیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته در پی این بوده‌ایم كه ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم.

**سرمایه مشكوك چیست؟
انتظامی در ادامه این نشست در پاسخ به اینكه آیا سینماداران حق اعمال نظر درباره پروانه نمایش دارند و نیز موضعش درباره عملكرد حوزه هنری، گفت: اصولا بسترهای نمایش در سازمان سینمایی است و طبعا سازمان كم كردن آنچه مجوز داده شده و شنیده‌ام گاهی اتفاق افتاده را، برنمی‌تابد.‌
ورود سرمایه‌های مشكوك از دیگر محور سوالات خبرنگاران بود كه انتظامی در پاسخ به آن گفت: اصلا سرمایه مشكوك چیست؟ ما برای اینكه راجع به هر پدیده صحبت كنیم باید آن را دقیق بشناسیم. آیا مرجع آن سازمان سینمایی است. مثلا تشخیص اینكه فیلم چه زمانی نمایش داده شود بر عهده سازمان سینمایی است و نكته دیگر اینكه طبعا از ورود هر سرمایه برای توسعه سینما باید استقبال كنیم اما نگرانی ای كه وجود دارد این است كه سرمایه نظامات رویه‌ای سینما را بهم بریزد و مشكل ایجاد می‌شود.
وی افزود: اگر ما اتحادیه متمركز داشته باشیم خیلی راحت می‌شود بین صنف و دستگاه سیاست گذار خروجی گرفت. اطلاع دارم خانه سینما به دنبال تدابیر خوبی است كه این نگرانی‌ها را مرتفع كند.

**رفع مشكلات نظام نامه اكران
رئیس سازمان سینمایی درباره نظم در اكران فیلم‌ها و جلوگیری از فیلم‌سوزی نیز، گفت: نظام نامه اكران هنوز اشكالاتی دارد كه در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر فكر می‌كنم این نظام نامه آماده شود تا بخشی از این مشكلات برطرف شود.
انتظامی دربار اینكه چرا خبرهای مهم سینما را توئیت می‌كند نیز گفت: چون كسی آن سوال‌ها را از من نپرسیده من هم توئیت می‌كنم.‌
رئیس سازمان سینمایی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فجر و اینكه دبیر جشنواره گفته تمایلی به مشخص بودن نامش نداشته، گفت: ما حداكثر ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد در راستای شفافیت مورد نظر وزیر فرهنگ باید گزارش تمام رویدادها را منتشر كنیم و امیدوارم قبل از ضرب الاجل ۴۵ روزه این گزارش منتشر شود، آن وقت پاسخ سوالات را خواهید گرفت.

**«رحمان 1400» و گزارش های رسیده در مورد آن
سوال بعدی نشست درباره تخلف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» بود كه انتظامی در پاسخ به آن گفت: پروانه نمایشی كه صادر می‌شود، كسی نباید در هر كدام از بسترهای نمایشی آن را كم یا زیاد كند چون ما مسئول آن هستیم.
وی افزود: درباره این فیلم گزارش هایی رسیده بود كه در برخی سینماها پلان‌هایی نمایش داده می شود كه در بازبینی نهایی نبوده و نسبت تخلف را در سینماها بررسی كردیم و اقدام شد.
این مدیر سینمایی ادامه داد: درباره برخورد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی اقدام شده ولی گفتن آن مغایر با شفاف سازی است چون بحث رفتاری است و مطرح كردن آن به ضرر سینما.
انتظامی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره رویكردش نسبت به شبكه نمایش خانگی و شفاف سازی در آن توضیح داد: گزارش‌های مربوط به این شبكه به زودی منتشر می‌شود تا برنامه ریزان و فعالان بتوانند وضعیت رقابتی را رصد كنند.
وی در ادامه به كوچك سازی در سازمان سینمایی اشاره كرد و گفت: كوچك سازی بخش هایی از سازمان را در راستای افزایش بودجه های حمایتی انجام می دهیم كه با انتشار ریز هزینه‌های هر دستگاه از زیرمجموعه سازمان بهتر می‌توان پاسخگو بود.
انتظامی ادامه داد: در این راستا برای مدرسه سینمایی ترجیح دادیم با توجه به شرایط موجود، آموزش را به زیرمجموعه های مرتبط و خانه سینما بسپاریم.
رئیس سازمان سینمایی دلیل طولانی شدن سرپرستی‌اش در سازمان سینمایی را بررسی های خود اعلام كرد و گفت: دلیل اصلی بررسی خودم بود و اینكه سینماگران مرا می‌پذیرند یا خیر؟ آن زمانی هم كه گفتم به سازمان نمی‌آیم به این دلیل بود كه پس از محمدمهدی حیدریان فردی دیگر مطرح بود ولی در نهایت این طور شد.

**به ثبات بیشتر در جشنواره ها می رسیم
انتقاد از تغییرات مداوم در جشنواره فیلم فجر از دیگر محور سوالات‌ خبرنگاران بود كه انتظامی در پاسخ به آن، گفت: فكر می‌كنم به ثبات بیشتری در جشنواره‌ها برسیم. اما بسیاری از سوالات را به برنامه و بودجه‌های انتشاریافته ارجاع می‌دهم.
وی درباره مافیای بلیت فروشی نیز، گفت: حتماً در آینده تنوع بیشتری به سامانه‌های فروش الكترونیك بلیت سینماها خواهیم داد.
فراهنگ**9246**3009