۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۰:۲۳
کد خبر: 83320631
۰ نفر
اصول تغذيه سالم در ماه رمضان

يزد - ايرنا - يكي از نقش هاي بسيار مهم روزه، سلامت جسماني است به شرط اينكه نكات تغذيه اي در خصوص آن رعايت شود.

به گزارش ايرنا، امروزه سفره‌هاي افطاري و سحري بسيار رنگين و با انواع شيريني و آش ها تزئين مي شود كه اين امر زمينه بروز بسياري از بيماري ها براي روزه داران را به دنبال خواهد داشت.
ماه رمضان فرصت مناسبي براي ترك عادت هاي غذايي نادرست و ايجاد عادات غذايي صحيح است.
به گفته كارشناسان بــه طور كلي پيروي از برنامه غذايي صحيح در ماه رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است تا هم بتوان عادات غذايي غلط را اصلاح كرد و هم از بركات معنوي اين ماه بهره برد.
در اين ميان دانستن و رعايت نكات مرتبط با تغذيه مي تواند سلامت جسمي را به ارمغان آورد.

**تغذيه وعده سحر
يك متخصص تغذيه در يزد با اشاره به وعده سحر رعايت تعذيه مناسب در ماه رمضان را ضروري دانست و گفت: رعايت اصول تعذيه موجب سلامتي فرد روزه دار مي شود.
يوسف نقيايي با بيان اينكه وعده سحر بيشتر شبيه ناهار است ،افزود: به دليل طولاني بودن روز، مصرف مواد غذايي در سحر مي تواند ذخيره بسيار خوبي در طول روز باشد، بنابراين توجه به نكات تغذيه اي در اين وعده بسيار ضروري است.
وي خاطر نشان كرد: در سحر بايد از مصرف مواد غذايي سنگين، دير هضم يا سرخ كردني تا حد ممكن پرهيز كرد.
مدير گروه تغذيه مركز بهداشت استان يزد اظهار داشت : حتما سبزي يا سالاد در اين وعده مصرف شود زيرا به كاهش تشنگي در طول روز بسيار كمك مي كند به ويژه اگر مقداري آب ليمو يا آب نارنج چاشني آن باشد.
به گفته وي در وعده سحر مصرف مواد پروتيني، انواع گوشت ها ، حبوبات ، لبنيات و دوغ كم نمك توصيه مي شود.
مدير گروه تغذيه مركز بهداشت استان با اشاره دريافت آب و مايعات در فاصله بين افطار تا سحر افزود: همچنين براي تامين آب مورد نياز بدن بهتر است در فاصله افطار تا سحر 6 ليوان يا بيشتر آب يا مايعات طبيعي نوشيده شود.
نقيايي بهترين مايعات مورد استفاده را آب، چاي كم رنگ، نوشيدني ها چون دوغ كم نمك ، شربت هاي كم شكر بيان كرد و يادآور شد: از ميان شربت هاي مناسب براي تامين آب مي توان به تخم شربتي اشاره كرد كه قادر است آب را در خود جذب و در طول روز در بدن آزاد كنند.

** وعده افطار
اين متخصص تغذيه با بيان اينكه وعده افطار هم معمولا به وعده شام يا صبحانه بسيار نزديك است افزود: ضروري است روزه داران روزه خود را با يك نوشيدني گرم يا ولرم افطار كنند و سفره افطار را با خرما، پنير، نان و سبزي و يك غذاي سبك بگسترانند.
نقيايي اضافه كرد: افراد در وعده شام مصرف سالاد يا سبزي و ماست را فراموش نكنند البته مصرف سس هاي پرچرب و يا مصرف زياد ترشي در اين وعده توصيه نمي شود.
مدير گروه تغذيه مركز بهداشت استان يزد خاطر نشان كرد: مصرف خرما مي تواند مكمل خوبي در هنگام افطار باشد البته به شرط اينكه زياده روي نشود.
وي اضافه كرد: مصرف زولبيا و باميه در اين وعده توصيه نمي شود اما در صورت تمايل از آن به مقدار محدود و كم استفاده شود زيرا حاوي روغن، نشاسته و قندهاي ساده مثل شكر و مضر است.

** ميان وعده هاي افطار تا سحر
اين متخصص تغذيه مي گويد : بهترين گزينه براي ميان وعده افطار تا سحر مصرف ميوه به ويژه ميوه هاي آبدار چون هندوانه ، طالبي و مانند آن است.
وي بر استفاده از لبنيات در اين وعده توصيه كرد و افزود: روزه داران بايد از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند.
2088/ 2047/