سامانه شاهكار آماده خدمت‌رسانی به بانكهاست

تهران-ایرنا- سامانه شاهكار (شبكه احراز هویت كاربران ایران) توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه داده شد تا به كمك كسب‌وكارها بیاید. یكی از دستگاه‌هایی كه می‌تواند از این سیستم استفاده كند، بانك مركزی است. اما رئیس سازمان فناوری می‌گوید در این مسیر مشكلاتی وجود دارد كه باید حل شود.

امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز یكشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات در خصوص وضعیت فعلی سامانه شاهكار گفت: شاهكار اكنون متصل است و پنج هزار تست هم روی آن انجام شده است. هر فردی باید مشخص كند به چه دلیل به استفاده از این برنامه نیاز دارد.
وی افزود: متقاضی با یك نامه درخواستش را به ما ارائه می‌دهد. طی یك فرآیند حداكثر 10 روزه، ما به او اطلاع می‌دهیم كه چطور می تواند از سامانه استفاده كند و قراداد مالی را نیز به پیوست برایش ارسال می كنیم. پس از طی شدن این فرآیندها فرد می تواند به سامانه متصل شود.
بانك مركزی قرار بود برای خدمات مبتنی به كارت خود از سامانه شاهكار سازمان فناوری استفاده كند، اما این اتفاق رخ نداد. ناظمی در این خصوص گفت: در نامه‌ای به رئیس بانك مركزی، چند اشكال مهم كه در این خصوص وجود داشت را مطرح كردیم و درخواست دادیم كه این مسائل بازبینی شود.
او به ترتیب این موارد را شمرد و گفت: برای دریافت رمز دوم، چهار راه وجود دارد؛ اول اینكه كاربر به بانك مراجعه كند و یك OTP (رمز‌های یك بار مصرف) بگیرد و با آن رمز دوم تولید كند. با توجه به سخت افزار مورد نیاز برای این كار، هر توكن حدود 100هزار تومان برای متقاضی هزینه در بر دارد بنابراین مشكل این روش گران بودن آن است.
راه حل دوم استفاده از اپلیكیشن است اما ایرادی كه به آن وارد است، این كه حدود50 درصد از مردم ایران به گوشی هوشمند ندارند و نمی توانند از آن استفاده كنند. با به كارگیری این روش، 50 درصد از جمعیت حذف می‌شوند.
راه حل سوم گرفتن رمز دوم از طریق USSD (ارسال پیام از طریق كد دستوری) است كه مشكل این روش امنیت پایین آن است.
راه‌حل چهارم مبتنی بر پیامك است؛ مشكل این روش این است كه پول پیامك را چه كسی باید بپردازد؟ مشتری یا بانك؟ اگر تعداد تراكنش ها بالا باشد چه می شود؟ در راه حل چهارم اگر بانك مركزی بخواهد از سامانه شاهكار استفاده كند ما آمادگی كامل را داریم. اكنون برخی بانك ها از این سامانه استفاده می كنند و حتی نصب اپلیكیشن‌شان هم از این طریق انجام می شود.
او در خصوص هزینه استفاده از سامانه شاهكار گفت: هر یك مرتبه كه شخص بخواهد اپلیكیشنی را نصب كند كه نیاز به احراز هویت دارد، 120 تومان هزینه دارد. این هزینه برای یك بار نصب است. حالا اگر تراكنش از یك حدی بالاتر برود شاید این كارمزد منطقی نباشد و میزان آن تغییر كند. الان تراكنش‌های بالای سه میلیون، كارمزدی حدود 700 تومان دارد و مردم پذیرفته اند آن را پرداخت كنند.
او افزود: ما به بانك مركزی پیشنهاد دادیم برای تراكنش های خُرد نیاز به رمز داینامیك نباشد و این رمز را برای یك حدی به بالا بگذارند. رمز دوم مبتنی بر تراكنش باشد. همان طور كه مردم پذیرفته اند در ATM كارمزد بدهند، این جا هم كارمزد بدهند.
الان تعدادی از بانك‌ها اپلیكیشن تولید رمز را توسعه داده‌اند، ما هم پیشنهاد داده‌ایم بانك ها از اپلیكیشن‌های غیردولتی كه اكنون ارائه شده‌اند استفاده كنند و خدماتشان را بر بستر آن ارائه بدهند.
ناظمی در ادامه كمی از سرویس های ارزش افزوده گفت: یكسری از این سرویس‌های ارزش افزوده با استفاده از روش‌هایی كه درست و منصفانه نیست، برخی مردم را عضو این شبكه‌هایشان می‌كنند، در حالی كه فرد هیچ اطلاعی در این خصوص ندارد و حتی مایل نیست. این كار به روش های مختلف انجام می‌شود. حتی ممكن است بدافزار یا ویروسی روی گوشی شما نصب شود و برای عضویت در سرویس های ارزش افزوده، درخواست بفرستد.
برای چك كردن این كه عضو سرویسی هستید یا نه، ناظمی یك‌ مرتبه دیگر توضیحات كاملی ارائه داد: برای خارج شدن از سرویس های ارزش افزوده كافیست #800* را شماره‌گیری كنید. یك منو روی گوشی باز می‌شود، با استفاده از این منوها می‌توانید ببینید عضو كدام سرویس ارزش افزوده هستید و آن را سریعا لغو كنید.
او درباره بازگشت پول‌هایی كه به این واسطه از مشتركان تلفن همراه دریافت شده است، گفت: حدود شش ماه قبل پرونده 33 میلیارد تومانی در این خصوص تشكیل و پول‌های مالباختگان از طریق قبض های موبایل به آنها برگشت داده شد.
ناظمی با اشاره به این كه در همین راستا با اپراتورها و صاحبان سرویس برخوردی نیز انجام شده است، درباره بازیگران اصلی حوزه ستاره مربع‌ها گفت: یكی از آنها اپراتوری است كه سرویس را ارائه می دهد. دیگری CP ها (شركتهای تولیدكنندگان محتوا) هستند، بازیگر بعدی اگریگیتور است كه سیستم پیامك های محتوایی را در دست دارد. با هر كدام از اینها به شكل جداگانه برخورد كرده ایم.
رئیس سازمان فناوری ایران معتقد است این برخوردها با بازیگران این حوزه ثمربخش بوده است و می گوید: یك سال قبل اگر كد #800* را شماره گیری می كردید به اكثر مواقع مشاهده می كردید كه عضو سه چهار سرویس شده اید، اما امروزه این تعداد بسیار كمتر شده است.
علمی **9207** 1055