تحريم، تنها عامل كاهش خريد فرش ايراني در بازار خارجي نيست

تهران-ايرنا- عضو انجمن ملي فرش ايران گفت: علاوه بر تحريم‌هاي سياسي، سنتي و تكراري بودن فرش‌هاي ايراني و گريز از طرح‌هاي مدرن و همچنين تعداد كم كارگاه‌هاي متمركز قاليبافي از ديگر دلايل كاهش رغبت جهاني به فرش دستباف است.

«الهه ايماني» روز يكشنبه در نشست راهكارهاي رونق توليد فرش دستباف ايراني در دوران تحريم اظهار كرد: در سال 2017 ايران 28 درصد بازار جهاني فرش و هند 25 درصد بازار را در اختيار داشت اما در شرايط تحريم كشورهايي مثل هند كه رقيب اصلي فرش ايران است، مي‌توانند بازار جهاني را فرش ايران را تهديد كنند.
وي درباره تهديدهاي ديگر تحريم فرش بيان كرد: حذف فرش ايران از مجلات طراحي داخلي و خارجي و جايگزيني آن با فرش ديگر كشورها مي‌تواند به تغيير سليقه خريداران منجر شود.
ايماني تغيير ذائقه مصرف‌كنندگان را نسبت به از دست دادن بازار جهاني به مراتب خطرناك‌تر عنوان كرد، و گفتن: ممكن است از دست رفتن بازار موقتي باشد و بتوان آن را در سال‌هاي بعد جبران كرد اما تغيير سليقه مصرف‌كننده بحراني جدي به شمار مي آيد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه هنر شيراز ادامه داد: در شرايط تحريم، فروشندگان خارجي فرش ايراني براي كسب درآمد ناچار به تبليغ فرش غيرايراني مي‌شوند كه اين امر هم به تغيير ذائقه جهاني مي‌انجامد.
وي ايجاد بازار غير رسمي از طريق صادرات فرش‌هاي ايراني از طريق ساير كشورها را معضل ديگري دانست كه به از دست رفتن نام فرش ايراني منجر مي‌شود.
عضو انجمن ملي فرش ايران با اشاره به حضور كم فرش دستباف در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تصريح كرد: هند سال 2012 در نمايشگاه دموتكس 200 غرفه‌ داشت، در حاليكه ايران تنها 11 غرفه را به خود اختصاص داده بود. ايران در نمايشگاه سال 2017 نيز از نظر تعداد غرفه و متراژ، در رتبه 6 از بين 159 كشور جاي گرفت كه اصلا متناسب با ظرفيت‌هاي اين كشور نيست.
به گفته ايماني تنها 15 درصد فرش‌هاي دستباف توليدي در بازار داخلي ايران مصرف مي‌شود.
اقتصام**4037**9189