۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر 83319629
۰ نفر
بازگشت مسجد جامع ساري به منظر شهري

ساري - ايرنا - مسجد جامعه ساري به عنوان يكي از آثار فاخر و ميراث فرهنگي استان مازندران كه سال گذشته دچار حريق شد ، اكنون پس از پيشرفت 80 درصدي عمليات مرمت و بازسازي و كنار رفتن پوشش هاي برزينتي، چهره نمايان كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، مسجد جامع ساري كه بر روي بنايي از دوره ساساني ساخته شده و در دوره هاي مختلف از جمله دوره صفويه و قاجاريه گسترش يافته، شباهنگام 21 تير ماه 97 بر اثر اتصال تاسيسات سيستم خنك كننده (كولر اسپليت) كه به صورت غير اصولي نسب شده بود دچار آتش سوزي شد و 70 درصد بناي مسجد جامع را تخريب كرد.
اين مسجد كه از كانون هاي برگزاري آئين هاي ديني و سياسي شهر ساري محسوب مي شود ، در سال 1377 با شماره 2272 به عنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت شد.
بازسازي مسجد جامع ساري با توجه به قدمت تاريخي و جايگاه معنوي آن ، مهم ترين دغدغه مردم مازندران و بويژه اهالي شهرستان ساري پس از خاموش كردن آتش بوده است كه به نوعي با تاريخ اين شهرستان نيز گره خورده است.
آوار برداري و بازسازي مسجد كه كمتر از 10 روز از آتش سوزي اغاز شد ، با همكاري كارشناسان و اساتيد ميراث فرهنگي كشور ، دستگاههاي استاني و همچنين با حضور مرمت كاران و معماراني از استان هاي ديگر بويژه اصفهان تا كنون در حال انجام است.
صبح امروز يكسنبه پس از گذشت حدود 10 ماه از آتش سوزي در بازديد خبرنگار ايرنا كه با حضور جمعي از دانشجويان و مسئولان ميراث فرهنگي استان همراه بود، تقريبا بناي مسجد جامع به روزهاي پيش از آتش سوزي بازگشته و تمامي نيروهاي مرمتي مشغول انجام مرحله هاي پاياني مسجد جامعه بودند.
مناره هاي، سقف هاي چوبي و سفالي ، گنبد ها و شبستان هاي اصلي و فرعي مسجد همچنين پنجره هاي و ديواره هاي ان به شكل پيش از آتش سوزي با همان معماري انجام شده است.
**پيش بيني پايان بازسازي مسجد جامع تا سالگرد آتش سوزي
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران در حاشيه اين بازديد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: تا كنون بيش از 80 درصد از مراحل بازسازي انجام شده است و پيش بيني مي شود تا كمتر از 2 ماه ديگر مسجد براي بهره برداري و استفاده عموم آماده شود.
مهدي ايزدي با بيان اينكه با اين حال تحويل پروژه بستگي به شرايط مختلف محيطي و مالي دارد؛ افزود: تمامي نيروها به صورت شبانه روزي در حال تلاش براي پايان پروژه مرمت و بازسازي هستند.
وي از استقرار برخي از كارگاهها مانند كارگاه نجاري در مجموعه براي تسهيلا و سرعت بخشي به فرايند بازسازي اشاره كرد و گفت: پيمانكاران تا كنون هيچ تاخيري در و وقفه اي در فعاليت خود نداشته اند.
معاون ميراث فرهنگي زمان تكميل حوزه علميه مجاور مسجد جامع را كه در آتش سوزي دچار حريق شد ، دير تر اعلام كرد و ، اظهار داشت، اولويت اصلي ما مسجد جامع است كه هم قدت و هم خسارت بيشتري دارد، اما سعي ما اين است كه در كنار ار مسجد مرمت حوزه علميه را نيز در دستور داشته باشيم.
** حفظ 100 درصدي بقاياي مسجد
ايزدي همچنين اظهار داشت: ميراث فرهنگي و تيم بازسازي تقريبا 100 درصد تلاش كرده است كه بخش هاي تاريخي بنا كه از آتش سوزي به جاي مانده حفظ شود و تكميل بنا بر روي همان اسكلت انجام شود.
وي افزود : تلاش ما بر اين است كه مسجد جامع به همان زمان پيش از آتش سوزي باز گردد و در فرآيند بازسازي نيز جز سيستم تاسيساتي، از مصالح بومي و سنتي استفاده شده است و هيچ چيزي به مجموعه اضافه نشده است.
معاون ميراث فرهنگي با اشاره به اين كه آتش سوزي ناشي از تاسيسات غير اصولي بوده است، افزود: در بازسازي جديد از بروزترين تاسيسات الكترونيكي استفاده شده است و براي جلوگير ياز اتفاق قبلي به جاي استفاده از ديواره ها و سقف براي عبور كابل ها و اتصالات، همگي از طريق كف انجام شده است.
وي گفت: تمامي مصالح نيز به عايق هاي نسوز و مقاوم در برابر آتش مجهز شده اند كه در صورت چنين حوادثي خسارت ها به خداقل برسد .
** گراني ها بر بازسازي مسجد جامع ساري نيز تاثير گذاشت
ايزدي همچنين گفت : پيش بيني ما در سال گذشته براي هزينه بازسازي حدود 170 ميليارد ريال بود، اما با افزايش قيمت ها اكنون پيش بيني مي شود بيش از 250 ميليارد ريال تا پايان بازسازي مسجد حامع هزينه صرف شود.
وي افزود : تا كنون بيش از 100 ميليارد ريال براي بازسازي و مرمت مسجد جامع هزينه شده است و در اين مسير از اعتبارات استاني و ملي نيز بهره مند شده ايم.
معاون ميراث فرهنگي بيشترين اعتبار هزينه شده را از منابع ملي عنوان كرد و گفت : به علت مشاركت چندين دستگاه از جمله ميراث فرهنگي ، مسكن و شهرسازي ، اوقاف و ستاد بحران بيشترين كمك ها در سطح ملي بود.
** خلاء نظارت ميراث فرهنگي
ايزدي تاكيد كرد: براي جلوگيري از حواثي ازاين دست براي مسجد جامع و ديگر بناهاي تاريخي ، در كنار انتخاب هيات امناي مسئول و معتمد، ميراث فرهنگي هم بايد عضوي از هيات امناي مسجد شود تا نظارت مستمر بر فعاليت هاي بناهاي تاريخي داشته باشد.
وي گفت : براي انتخاب هيات امنا پس از پايان بازسازي بايد دستگاههاي مرتبط از جمله ميراث فرهنگي حضور داشته باشد تا طبق قوانين و اصول ميراثي انتخاب و فعاليت كنند.
9919/1654