۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83319514
T T
۰ نفر

بشرویه یكی از 10 شهر خشت و گِل ایران است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83319514
بشرویه یكی از 10 شهر خشت و گِل ایران است

بیرجند - ایرنا - سرپرست فرمانداری بشرویه گفت: بشرویه یكی از 10 شهر خشت و گِل ایران است و آثار باستانی از قبل اسلام تا دوره قاجار در این شهرستان موجود است.

به گزارش ایرنا، علی شفیعی روز یكشنبه در دیدار امام جمعه و مسئولان شهرستان بشرویه با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: یكی از مهم ترین مزیت های بشرویه بافت تاریخی زنده این شهرستان است كه هنوز مردم داخل آن زندگی می كنند و این ظرفیت باید در حوزه گردشگری شهرستان مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: سابقه بشرویه به دوران قبل از اسلام بر می گردد از این رو باید به گردشگری آن توجه بیشتری شود.
شفیعی اظهار داشت: شهرستان بشرویه 26 هزار نفر جمعیت دارد كه دارای 2 شهر، 2 بخش و چهار دهستان است و 77 درصد جمعیت شهرستان شهری و بقیه روستایی هستند.
وی ادامه داد: این شهرستان در گذشته مركز عبور استان های مركزی و جنوبی كشور بوده كه متاسفانه امروز كمی وضعیت آن از این حیث متفاوت با قبل است.
سرپرست فرمانداری بشرویه بیان كرد: در حوزه كشاورزی 30 هزار هكتار سطح زیر كشت زراعی و باغی در این شهرستان داریم كه 18 هزار هكتار زراعی و هشت هزار هكتار باغی است.
شفیعی گفت: بسیاری از محصولات شهرستان مثل پنبه، جالیز، جو ، خاكشیر و بعضی گیاهان دارویی بشرویه در خراسان جنوبی رتبه نخست را دارد و بالاترین سطح زیر كشت پنبه در استان را داریم و 15 استان كشور نیز از این شهرستان تامین بذر پنبه می شوند.
وی افزود: تنها شهرستانی در كشور كه خاكشیر را به شكل زراعی كشت می كند بشرویه است، آویشن و آنغوزه بشرویه هم منحصر به فرد است.
وی با بیان اینكه در بخش باغی پسته بشرویه بالاترین سطح زیركشت را در استان دارد یادآور شد: هشت هزار هكتار باغ پسته داریم كه پنج هزار هكتار آن بارده و بقیه در حال حاضر غیربارده است و در مجموع 100 هزار تن محصول زراعی، باغی و دامی نیز در این شهرستان تولید می شود.
سرپرست فرمانداری بشرویه بیان كرد: معادن سرب، روی، آهن و سولفات سدیم در بشرویه داریم كه كیفیت بالایی دارد كه در بخش معدن سرب و روی اقداماتی انجام شده و فعالیت همه معادن در سال های اخیر شروع شده است.
وی گفت: معتمدیان استاندار خراسان جنوبی از زمان انتصاب خود توجه ویژه ای به شهرستان بشرویه داشته است.
شفیعی افزود: در حال حاضر وضعیت كنونی جاده های بشرویه مناسبت نیست و نارضایتی هایی در بین مردم ایجاد شده كه باید این موضوع هم پیگیری شود.
رئیس شورای اسلامی شهر بشرویه هم در این دیدار گفت: در سال 1355 در بشرویه راه هایی ایجاد شد كه تردد زیادی از آنجا انجام می شد اما متاسفانه بعضی لابی گری ها موجب شد كه مسیر بشرویه تغییر پیدا كند و این شهر در بن بست كامل قرار گیرد.
حسن سلیمی افزود: جاده ای در بشرویه بود كه همه افرادی كه از طبس به مشهد عزیمت می كردند از آن مسیر تردد داشتند كه این مسیر به دلیل اعمال نفوذ نماینده وقت در سال 1353 تغییر كرد و مسیر 50 كیلومتری بشرویه به طبس به 128 كیلومتر افزایش یافت، این جاده برای ما نعمت بود چون تردد انجام می شد.
وی اظهار داشت: همچنین قرار بود خط آهنی را از بافق مشهد به منطقه كشیده شود كه به دلیل لابی گری تغییر عمده كرد و 30 كیلومتر دورتر شد و خط آهنی كه قرار بود از 18 كیلومتری بشرویه عبور كند اكنون در 55 كیلومتری است.
سلیمی گفت: در سال 1388 طرح مصوبی از جاده طبس - بشرویه تصویب شد و از سال 1389 اعتبار داشت كه متاسفانه طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی چون این پروژه بی تصدی بوده اعتبار آن هزینه نشده و امروز بعد از 10 سال كمتر از یك درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
7559 * 6054