فرهنگ سازی، برنامه ریزی و آموزش نیاز اساسی مدیریت بحران

اصفهان- ایرنا- فرهنگ سازی، برنامه ریزی، آموزش عمومی، پیشگیری و پیش بینی، تامین تجهیزات، و انسجام بین بخشی از جمله نیازهای اساسی مدیریت بحران در كشور است كه به اعتقاد كارشناسان، باید برای تحقق این مهم به هم پیوسته تدابیر اصولی اندیشید.

به گزارش ایرنا، ایران دهمین كشور حادثه خیز جهان و چهارمین در آسیاست و از مجموع 45 نوع حادثه ، زمینه برای بروز 35 حادثه در ایران وجود دارد كه محتمل ترین آنها زلزله، سیل، گرد و غبار، طوفان و فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی است.
حادثه سیل نوروز 98 در بسیاری از استان های كشور بویژه مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان و فارس نشان داد كه توجه نكردن به مقوله مدیریت بحران و پیشگیری می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای كشور به همراه داشته باشد.
چرخه مدیریت بحران 'پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی' را شامل می ‌شود و غفلت در هر كدام از این بخش‌ ها می ‌تواند ناهماهنگی ‌هایی را در مراحل دیگر ایجاد كند.
مدیریت بحران زنجیره‌ای به هم پیوسته است كه رفتارهای فردی تك تك مردم در افزایش یا كاهش اثرات بحران در منطقه تاثیر بسزایی دارد اما متاسفانه به این مساله مهم توجه نشده است.
متاسفانه مدیران دستگاه های اجرایی به جای آنكه به مقوله پیشگیری بیشتر اهمیت بدهند و تمام توان خود را صرف جلوگیری از وقوع حوادث كنند به بسیج نیروها پس از وقوع حوادث فكر می كنند كه نشان از عدم درك درست از مقوله مدیریت بحران دارد.
به اعتقاد كارشناسان ' مدیریت قبل از بحران' و داشتن آمادگی در زمان بروز حوادث بهترین و ارزانترین راهكار در جلوگیری از بروز حوادث ثانویه، نجات جان مجروحان، كاهش خسارات به بخش های مختلف باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان ' چالش و راهكارهای مدیریت بحران در كشور' با حضور منصور شیشه فروش مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان، داریوش كریمی معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان، احمدرضا كریمی دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان، غفور راستین رئیس اورژانس 115 استان اصفهان و مهناز گودرزی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان برگزار كرد.

** ایران از جمله كشورهای بلاخیز جهان است
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت : ایران، به واسطه موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و وضعیت زمین‌ شناختی از جمله كشورهای بلاخیز جهان محسوب می‌شود.
مهناز گودرزی افزود: به گونه‌ای كه همه ساله شاهد آن هستیم كه به واسطه وقوع سیل و سایر بلایای طبیعی، خسارات زیاد و تلفات جانی جبران ناپذیری به كشور وارد می ‌شود.
وی اظهار داشت: بلایای طبیعی، اغلب موارد بسته به نوع و مقیاس آن، باعث كاهش رشد اقتصادی می‌شود و اثر منفی بر تأمین مالی عمومی، تراز پرداخت‌ها، تورم، فقر و رفاه اجتماعی بر جای می‌ گذارد، در واقع، بلایای طبیعی، در ابتدا با كاهش مقدار سرمایه‌ های فیزیكی موجب كاهش تولید می‌شوند، در نتیجه، تأثیر منفی بر رشد تولید خواهند داشت.
این استاد دانشگاه ادامه داد : از نگاه اقتصادی، بلایای طبیعی شوكی است كه باعث تركیبی از كاهش موجودی سرمایه‌ های انسانی، اجتماعی و فیزیكی و افول فعالیت اقتصادی به شكل كاهش تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال را در كشور باعث می‌شود.
به گفته گودرزی اقدامات پیشگیری، حذف یا كاهش اثرات بلایای طبیعی، به كارگیری و ارتقا امكانات و تجهیزات موجود جهت آمادگی و مقابله ، پیش ‌بینی و تأمین نیازهای اساسی و اضطراری آسیب‌دیدگان در هنگام رخدادهای طبیعی و ارائۀ خدمات جستجو، نجات و امداد رسانی فوری و از قبل سازمان یافته به آن ‌ها و افزون بر آن، حفظ سلامت، ایمنی و بازگرداندن شرایط به حالت عادی ضرورتی انكار ناپذیر است.
وی تصریح كرد : موضوعی كه با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را تحت عنوان «مدیریت بحران» به وجود آورده است، این دانش به مجموعه فعالیت‌ هایی در چهار مرحله پیشگیری ، آمادگی ، مقابله و بازسازی و باز توانی اطلاق می ‌شود.
گودرزی یادآور شد : ‌سه‌ عامل‌ مهم‌ كه‌ در تعریف‌ و تشخیص‌ بحران از دیدگاه‌ رویكرد تصمیم‌گیری‌ نقش‌ عمده‌ دارند عبارتند از تهدید، زمان و غافلگیری. این بحران ها برحسب‌ میزان‌ هریك‌ از این عوامل‌ سه‌گانه‌ شدید، متوسط‌ یا ضعیف‌ درجه ‌بندی‌ می ‌شوند.
وی بیان كرد : بحرانها مراحل چهارگانه پیش از بحران و آغاز بحران، گسترش بحران، كاهش بحران و آثار بحران را پشت سر می گذارند كه هر یك دارای مراحل تصمیم گیری خاص خود می باشد كه باید مدنظر قرار گیرد.
این استاد دانشگاه آزاد اصفهان برخی از راهبرد‌های مواجهه با بلایای طبیعی در ایران، جهت دستیابی به مدیریت بحران كارآمد، موثر و پویا در كشور چنین برشمرد : 1- توسعه پایدار 2- تاب‌آوری زیست‌محیطی 3- همكاری منطقه‌ای و بین‌المللی 4- مدیریت هوشمند شهری 5- آمایش سرزمینی .

**پیش بینی ها و اعتبارات پیشگیری باید تقویت شود
مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امكانات لازم برای پیش بینی های حوادث طبیعی و اعتبارات پیشگیری برای مدیریت بحران باید تقویت شود.
منصور شیشه فروش با اشاره به لزوم سرمایه گذاری در حوزه مدیریت بحران به ویژه عرصه پیشگیری افزود: سامانه های پیش بینی كننده مثل سیل و زلزله باید تقویت شوند تا اینكه بر اساس این سامانه شوراهای هماهنگی مدیریت بحران از هشدارها زودتر با خبر شوند.
وی ادامه داد: پیش بینی بارش شدید و سیلاب در نوروز امسال برای استان اصفهان سبب افزایش هماهنگی ها و انجام اقدامات ضروری شد كه اگر چنین هماهنگی و اطلاعی از پیش وجود نداشت خسارت ها نیز افزایش می یافت.
وی آمادگی و اجرای مانور و جلسات پیش از وقوع حادثه را یكی از ضرورت ها برای كاهش خسارت و اقدام به موقع اعلام كرد و اظهار داشت: هرچقدر دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران با همدیگر هماهنگ و تعامل بیشتری داشته باشند ورود آن ها به حادثه و اجرای تمهیدات لازم بهتر انجام می شود.
مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان تقویت اعتبارات برای پیشگیری و پیش بینی تمهیدات لازم برای قبل از حادثه را موضوع مهم بیان كرد و گفت: این مولفه كمتر در كشور مورد توجه است و برخی از دستگاه ها هزینه برای پیشگیری را اتلاف بودجه قلمداد می كنند كه این تفكر غلط بلكه چنین كاری سرمایه گذاری بوده و خسارت ها و پرداخت هزینه ناشی از آن را كاهش می دهد.
وی بر اختصاص بودجه برای كاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی سیل، زلزله، خشكسالی و گرد و غبار تاكید و خاطرنشان كرد: وزارت نیرو و جهاد كشاورزی طرح جامع خشكسالی و مدیریت سیل و همچنین سایر دستگاه ها از جمله محیط زیست و منابع طبیعی برای سایر حوزه ها تدوین و افق 20 ساله خود برای مقاوم سازی و اقدامات لازم برای كاهش خسارت را انجام دهند.
وی با بیان اینكه احتمال وقوع حادثه در هر منطقه وجود دارد، تصریح كرد: با توجه به احتمال وقوع حادثه تلاش برای كاهش خسارت ها بسیاری مهم است و اگر در حوزه سیل مقاوم سازی و انتقال آب ها مورد توجه قرار گیرد هنگام بروز چنین حادثه هایی مثل نوروز امسال خسارت ها كاهش می یابد.
شیشه فروش اجرای طرح بازآفرینی شهری و مقاوم سازی منازل و امكان عمومی را از ضرورت های حوزه مدیریت بحران اعلام كرد و افزود: بیمه اماكن عمومی و خصوصی یكی از نیازهای ضروری برای كاهش خسارت در هنگام بحران است كه این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.
این مسوول استانداری اصفهان به افزایش تعاملات بین استانی در موقع بحران اشاره كرد و یادآورشد: علاوه بر افزایش همكاری و هم افزایی بین دستگاه های خدمات رسان در استان و شهرستان ها، تمرین برای انجام تعاملات گسترده تر مثل كار تیمی بین چند استان و یا شهرستان برای خدمت رسانی در بحران یك ضرورت است.
وی با تاكید بر تعریف مشخص از بحران گفت: برخی از مدیران و یا مردم تعریف مشخصی از بحران ندارند و كوچكترین اتفاق را بحران تلقی كرده و این اتفاق باعث فراموشی آمادگی برای حادثه بزرگتر و یا اقدام سریع برای بحران واقعی خواهد شد.

**آموزش عمومی به كاهش خسارت در حوادث منجر می شود
مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهارداشت: آموزش عمومی مردم یك مولفه اساسی برای كاهش خسارت در موقع حادثه است زیرا اگر مردم نسبت به وظیفه و نقش خود آگاه باشند علاوه بر اینكه به كاهش خسارت به دارایی خود كمك می كنند در مسیر خدمات رسانی خللی ایجاد نخواهند كرد.
وی ادامه داد: آموزش مردم باید به عنوان یك نیاز مثل سلامتی مطرح و خانواده ها نسبت به فراگیری آموزش های امدادی دغدغه مند و طرح هر خانواده یك امدادگر محقق شود و عموم مردم پیش از حادثه به دنبال فراگیری مفاهیم كمك های اولیه و اقدامات لازم در شرایط بحران بروند.
وی با بیان این كه داشتن ایمنی یك میل درونی برای افراد است، یادآورشد: همه به دنبال كسب ایمنی و سلامت هستند و اگر سر فصل های آموزشی تدوین شود آنگاه مردم به دنبال فراگیری رفته و جامعه آگاهی و دانش خود را ارتقا داده است.
وی ورود ناآگاهانه مردم در برخی از حوادث را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر مردم آموزش های لازم را فراگیرند چنین اتفاقی نخواهد افتاد بلكه همكاری خوبی را بر اساس دانش و مهارت خود در هنگام بحران خواهند داشت.
وی اضافه كرد: دوره های آموزشی امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی كه در پایان نیز گواهی به فراگیران اعطا می شود در ساماندهی فعالیت های آموزشی و بهره گیری از توان مردم در مدیریت بحران كمك می كند.
وی نقش رسانه ها را در این خصوص مهم بیان كرد و گفت: رسانه ها آگاهی عمومی جامعه برای فراگیری مهارت و آموزش های لازم برای موقع بحران و همچنین اقدامات لازم در این شرایط را با تولید برنامه های خبری و تلویزیونی و رادیویی افزایش دهند و به مردم بیاموزند كه اخبار را تنها از مراجع رسمی دریافت كنند.
وی اضافه كرد: شایعه پراكنی و دروغ پردازی در حادثه مشكلات را دوچندان و آرامش عمومی را تهدید می كند.
این مقام مسئول در حوزه مدیریت بحران استان اصفهان مشاركت جمعی را در تبدیل اوضاع بحرانی به وضع آرام مهم بیان كرد و افزود: همكاری مردم و مسئولان در بهبود شرایط بحرانی در كشورمان بسیار خوب است و مكاتب دینی و آموزه های اخلاقی در این امر موثر بوده است.
وی اضافه كرد: همبستگی برای رفع مشكل همنوعان سرعت در خدمت رسانی را افزایش می دهد كه مردم این موضوع را از مبانی دینی و اخلاقی فراگرفته ایم.
وی به تحلیل حادثه سیل امسال و مشاركت دستگاه ها پرداخت و گفت: تعامل هایی كه بین دستگاه های اداری عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان و شهرستان ها وجود داشت هر نهاد وظیفه خود را بر اساس شرح وظایف در موقع بحران انجام داد و ارتباط زنجیره ای بین دستگاهی برقرار بود.
وی اقدامات پیش از حادثه را در كاهش خسارت ها مهم خواند و بیان كرد: پس از وقوع حادثه سیل در سال های گذشته دستگاه های متولی از جمله راه و شهرسازی و شهرداری ها مسیرهای انتقال آب را بازگشایی كرده بود و پیش بینی های لازم برای افزایش بارش و سیلاب را داشتند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه كرد: هشدار و اقدامات پیش بینی كننده سازمان های خدماتی از جمله هواشناسی در احساس خطر و تمرین و تامین امكانات برای شرایط بحرانی موثر و كارآمد بود.
وی به تلاش برای توسعه فعالیت ها برای پیشگیری و پیش بینی حوادث اشاره كرد و گفت: هر چقدر برنامه شورای هماهنگی مدیریت بحران در این حوزه قوی تر باشد در هنگام حادثه و شرایط سخت اقدام بهتر و كاهش خسارت را شاهد خواهیم بود.

**امداد رسانی گروهی در كشور توسط استان معین انجام شود
معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان با اشاره به اینكه برخی از استان ها معین دیگر مناطق كشور هستند، گفت: امداد رسانی به سایر بخش های كشور تیمی و با مشاركت دیگر اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان معین انجام شود.
داریوش كریمی افزود: برای خدمت رسانی به دیگر استان های كشور نیروها و دستگاه های امدادی به صورت انفرادی اعزام نشوند بلكه به صورت تیمی و همكاری سایر دستگاه های عضو مدیریت بحران به منطقه بروند زیرا این هماهنگی در بین سایر دستگاه های اداری یك استان وجود دارد و بهتر خدمات رسانی می شود.
وی اضافه كرد: اعزام انفرادی دستگاه ها به اندازی كار تیمی استانی بازخود و عملكرد خوبی ندارد كه نیازمند تجدید نظر در چنین تصمیم گیری است.
وی ادامه داد: اعزام یك تیم كامل از نیروهای امدادی به یك منطقه و مدیریت آن توسط فرماندهی عملیات مشخص و برای یك نقطه مورد نظر كیفیت كار را افزایش داده و ناهماهنگی ها را كاهش می دهد.
معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان با بیان اینكه در هنگام بحران دستگاه های دولتی از فرماندهی عملیات دستور خود را دریافت و به خوبی انجام می دهند، تصریح كرد: ناهماهنگی ها در خارج از شورای مدیریت بحران اتفاق می افتد كه بدون توجه به فرمان ها و هشدارها اقدام خود سرانه انجام می دهند.
وی یادآورشد: حضور بدون كارشناسی مردم و اقدامات خودسرانه وقت نیروهای امدادی را تلف می كند و مانع از فعالیت موثر آن ها خواهد شد كه باید تدبیر لازم برای مدیریت صحنه انجام و مردم نسبت به این وضع نامناسب توسط رسانه ها توجیه شوند تا اینكه صحنه بحران را برای تصمیم گیری و اقدام به موقع نیروهای امدادی آسان كنند.
وی فرهنگ سازی را از مولفه های مهم و مورد نیاز در حوزه مدیریت بحران اعلام كرد و گفت: اگر فرهنگ سازی برای انجام پیش بینی های لازم پیش از حادثه و نحوه امداد رسانی و همكاری با نیروهای امدادی پس از وقوع حادثه انجام شود شرایط و بستر برای ارائه خدمات و كاهش خسارت های ناشی از بحران كاهش می یابد.
وی ادامه داد: باید نقش مردم در حوزه مدیریت بحران به معنای واقعی مشخص شود و میزان نقش، چگونگی ایفای آن و محورهای همكاری را تبیین كرد و این موضوع به اطلاع مردم و همچنین نیروهای امدادی رسانده شود تا اینكه همكاری همسو و یكپارچگی ایجاد شود.
كریمی اضافه كرد: اگر نقش مردم در مدیریت بحران به صورت كامل مشخص شود چالش های ناشی از دخالت های مردمی و مشكلات پیش روی آن برداشته می شود.
وی با بیان این كه اقدام به موقع برای امداد رسانی و كمك به نیازمندان باید انجام شود، خاطرنشان كرد: بی توجهی به اقدام به موقع و امدادرسانی ها و ارائه اقلام مور نیاز به كاهش چالش ها و افزایش مطالبات مردمی منجر خواهد شد.
وی با بیان این كه اگر پیش بینی و اقدامات كارشناسانه قبل از بحران انجام شود بسیاری از شرایط ناگوار بهبود می یابد، خاطرنشان كرد: در حوزه سیل اگر جهاد كشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری با اجرای طرح های مناسب اقدامات پیشگیرانه را انجام بدهند بارش های زیاد باران كنترل خواهد شد.

**تشكیل ساختار مدیریت بحران در شهرداری ها خدمت رسانی را تسهیل كرد
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان با اشاره به تشكیل مدیریت بحران در ساختار اداری شهرداری های كلانشهرهای كشور از سال 94 گفت: این ساختار اداری به خدمت رسانی بیشتر كمك كرد و نتایج آن در مدیریت بحران سیل نوروز امسال دیده شد.
وی افزود: تعامل شهرداری با سایر اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان وجود دارد و تجربه های خوبی را به سایر شهرداری های كشور انتقال داده كه این عملكرد مناسب در خدمت رسانی در اهواز ملاحظه شد.
وی یادآورشد: باید جایگاه شهرداری ها در شورای مدیریت بحران استان ها و شهرستان ها پیش بینی شود و ساز و كار قانونی پیدا كند.
وی از اقدامات سنتی در مدیریت بحران انتقاد كرد و گفت: تمام تلاش دستگاه های عضو ستاد بحران بر روی اجرای عملیات حین حادثه و بحران است در حالی كه باید برای پیشگیری از شرایط بحرانی تلاش و اقدام جدی از سوی متولیان انجام شود.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان ادامه داد: هنگامی كه حادثه و اتفاقی ناگوار در كشور رخ می دهد مدیریت بحران وارد عمل می شود در حالی كه پیش بینی تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت های حوادث كمتر مورد توجه است و هزینه هایی كه به سبب بحران به كشور تحمیل می شود می تواند پیش از بحران صرف اقدامات ایمنی بشود كه خسارت های زیادی را به كشور وارد نكند.
وی یادآورشد: هزینه برای كاهش خسارت و پیشگیری از بحران را نباید اتلاف بودجه بیان كنیم بلكه نتایج خوبی را در كاهش خسارت ها و جلوگیری از پرداخت اعتبارات زیاد پس از حادثه را به همراه دارد و كشور را دچار چالش های زیاد نمی كند.
وی اضافه كرد: با توجه به تنوع وقوع بحران در سراسر استان اصفهان پیش بینی های لازم در این خصوص نیز انجام شود.
وی با اشاره به اینكه نقش مردم در پیشگیری از بحرانی شدن حوادث طبیعی و كاهش خسارت ها موثر است، تصریح كرد: آموزش مردم و ارتقای دانش عمومی برای چگونگی همكاری با نیروهای امدادی و شرایط بحرانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: رسانه ها برای در عرصه های مختلف مدیریت بحران با تولید برنامه، خبر و تولیدات رسانه ای آگاهی عمومی را افزایش بدهد.
مرادی نقش دیگر رسانه ها را نیز مهم بیان كرد و گفت: آموزش از طریق رسانه ها و جلب مشاركت عمومی بسیار كارآمد و كارساز است چرا كه در مدیریت بحران نقش مردم را نباید نادیده گرفت زیرا آن ها در صحنه هستند و اگر نقش آن ها صحیح احیا نشود مشكلات چند برابر می شود.
وی با بیان این كه سرفصل های آموزشی باید هدفمند باشد، خاطرنشان كرد: سرفصل های آموزشی پیرامون مدیریت بحران و امداد رسانی متمركز نیست و سرفصل مشخص آموزشی توسط دستگاه ها و نهاد فرهنگی دنبال نمی شود و برخی از نهادها سلیقه ای عمل می كنند.
وی اضافه كرد: بزرگ نمایی در مدیریت بحران از چالش های مهم و اساسی در این حوزه است كه بسیاری از حوادث بحران نیست و تنها بر اساس تعریف سلیقه ای بزرگ جلوه داده می شود.
مرادی نظارت بر توزیع اقلام در بحران را ضروری بیان كرد و گفت: باید هلال احمر تنها محور توزیع اقلام و وسایل مورد نیاز مردم باشد و دستگاه های دیگر بدون هماهنگی این نهاد جمع آوری و توزیع نداشته باشند كه مدیریت واحد و بر اساس نیازمندی ها انجام شود.
وی یادآورشد: فعالیت های جزیره ای در این خصوص چالش و مشكلات زیادی را به همراه دارد و توزیع عادلانه و صحیحی در بسیاری از مواقع انجام نمی شود.
مرادی بیمه منازل مسكونی و واحدهای تجاری را از دیگر موارد لازم در حوزه بحران و حوادث طبیعی بیان كرد و اظهارداشت: بیمه در جبران خسارت ها برای مردم مورد توجه است و اگر فرهنگ سازی در این حوزه انجام شود و مردم به سمت انجام بیمه بروند به خوبی قادر به جبران خسارت های این چنینی خواهند بود.
وی با اشاره به این كه برخی از مالكان ساختمان های در حال احداث همیشه به دنبال كاهش رعایت اصول ایمنی در ساختمان سازی هستند، گفت: كاهش ایمنی ساختمان پیامدهای گاها غیرقابل جبران دارد و باید خطرات ناشی از این موضوعات را به اطلاع مردم رسانده شود كه این اقدامات به كاهش خسارت در بحران كمك می كند.

**آمادگی قبل از حادثه در مدیریت بحران باید دغدغه شود
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان گفت: آمادگی قبل از حادثه در مدیریت بحران باید دغدغه بین مسوولان و نیروهای امدادی شود.
غفور راستین به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشكی استان اصفهان در میزگرد ایرنا افزود: تلاش برای اینكه در اتفاقات طبیعی حادثه ای نداشته باشیم و در صورت بروز حادثه خسارت ها به حداقل برسد.
وی ادامه داد: اگر پیش بینی ها و آمادگی برای هنگام حادثه به حداكثر خود برسد آنگاه در بروز حادثه برنامه ریزی مناسبی را به منظور امدادرسانی خواهیم داشت و در بروز حوادث ورود و خروج به موقعی خواهیم داشت.
وی یادآورشد: بعد از یك اتفاق ناگوار و امداد رسانی به مصدومین باید به حالت عادی برگردیم و نباید شرایط بحرانی دیگر را تجربه كنیم و فرآیند دیگر خدمت رسانی دچار مشكل شود.
وی با اشاره به این كه در حادثه سیل حریم رودخانه و مسیرهای انتقال آب رعایت نشده بود، تصریح كرد: حوادث به صورت حادثه اتفاق می افتد اما به دلیل اینكه بی توجهی نسبت به هشدارها و رعایت اصول ایمنی صورت گرفته این اتفاق كوچك تبدیل به بحران های بزرگ مثل سیل امسال می شود.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با اشاره به ضرورت ارزیابی در مدیریت بحران گفت: باید وضعیت خدمات رسانی تا برقراری آرامش توسط تیمی رصد و ارزیابی شود تا این كه نیازهای هر منطقه و یا مازاد نیروی و امكانات به دیگر مناطق ارسال شود.
وی ادامه داد: به دلیل نبود ارزیابی مناسب گاها در خدمات رسانی دچار مشكل می شویم و یا حلقه امداد رسانی به دلیل نبود پیش بینی تكمیل نمی شود و مشكلات بعدی اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینكه تخلیه چاه های فاضلاب سرویس های بهداشتی اضطراری یكی از موضوعات است كه باید مورد رصد قرار گیرد، گفت: به دلیل بی توجهی نسبت به این موضوع در هنگام بحران، چاه های فاضلاب سرریز و بیماری و آلودگی در محل حادثه ایجاد می شود.
این نیروی امدادی بر اهمیت آموزش مردم تاكید كرد و گفت: اگر عموم مردم نسبت به فراگیری آموزش های امداد و نجات، رعایت اصول ایمنی و تهیه امكانات امدادی اضطراری در منزل آگاه بشوند در هنگام بحران همكاری خوبی با نیروهای امدادی خواهند داشت.
وی اضافه كرد : در بسیاری از منازل مسكونی حداقلی ترین امكانات مثل چراغ قوه، سوت و وسایل امدادی برای مواقع اضطراری وجود ندارد و این موضوع باعث خسارت جانی و مالی زیاد و یا مانع خدمت رسانی سریع نیروهای امدادی می شود.
وی خاطرنشان كرد: نیروهای امدادی و خدماتی كشور باید مثل طرح نوروزی و تابستانه همواره در آماده باش، وحدت و تعامل با همدیگر در استان و كشور باشند تا در موقع بروز كوچكترین حادثه با هم افزایی شرایط عادی شود.
6026/7131